מה יקבלו החניכים בפעולה?

• בירור ערכי לגבי הקווים האדומים והגבולות שלהם.
• כלים להצבת גבולות אישיים כשהמצב לא ברור.

מסרים מרכזיים

גבול לעיתים נתפס כדבר שלילי, אך הוא מתחם לנו מסגרת פעולה וכולנו זקוקים
לגבולות בחיים שלנו. ללא גבולות, העולם יהיה אנרכי, מבלבל וכנראה הרבה יותר גרוע
ממה שהוא היום.
לא תמיד ברור לנו מתי עלינו להציב את הגבול. עולם הערכים יכול לבלבל משום שקיימת
שונות בין אנשים, תרבויות וחינוך.
עצם החשיבה על הנושא, מסייעת לנו לקבל החלטה טובה יותר מאשר פעולה פזיזה וללא
שיקול דעת.

קריאה לפעולה:
כאשר אנחנו מתמודדים עם בלבול לגבי הצבת גבול ערכי, עלינו לעצור לחשוב ולהתייעץ.
שני המצבים בהם צריכה להדלק אצלנו "נורת הגבולות האדומה" היא באירועים הקשורים
לבריאות, ביטחון, בטיחות.

מהלך הפעולה

חלק א – מתי עברתי את הגבול?

נספר לחניכים בתחילת הפעולה שלפני שהם הגיעו, מישהו הביא לסניף עוגת שוקולד
והיינו כל כך רעבים שחיסלנו את כל העוגה כמעט לבד, ולא רק שכולם התעצבנו עלינו
שלא השארנו כלום, עכשיו כואבת לנו הבטן... ידענו שזה יקרה, ובכל זאת עשינו את זה!
ננסה לפתח את המקרה הפרטי שלנו לדיון:
• האם קרה לכם פעם שהרגשתם שעברתם את הגבול? נסחפתם?
• האם המקרה פגע רק בכם או במישהו אחר?
• האם היום, במבט לאחור, הייתם שמחים אם הגבול הזה לא היה נחצה?
• אם מישהו היה עוצר אתכם רגע לפני?
• האם גבול הוא דבר חיובי או שלילי?

חלק ב' - הגבולות שלי

ניתן לכל חניך שלושה שלטים: אדום, צהוב וירוק
נבקש מהחניכים להרים את השלט בסיטואציות המתאימות לפי ההגדרה הבאה:
כאשר נחצה גבול ברור – הרימו שלט אדום. זה הסימן לעצור.
כאשר לא נחצה שום גבול מבחינתכם – הרימו את השלט הירוק.
כאשר אתם מתלבטים – הרימו את הצהוב.
אם יש הסכמה בין כולם – עיברו לסיטואציה הבאה.
אם יש ויכוח – תנו לכל צד 5 דקות לנסות לשכנע את הצד השני בצדקתו.
הסיטואציות:
• חבר הקים קבוצת וואטספ והכניס את כל הבנים חוץ מליאור כי הוא מעצבן
• בהפסקות כשמשעמם לי, אני משחק "פצצות" – מעמידים חבר עם הגב לקיר וכולם
מכפכפים אותו
• בכל פעם שאני הולך לקולנוע אני יורד לבד עם כל הפופקורן וכואבת לי הבטן שעתיים.
• נמאס לי לאכול פירות וירקות. מעכשיו – רק פיצה!
• הצעתי חברות להילה כבר פעמיים והיא לא הסכימה, אז החלטתי לתלות שלט בכניסה
לכיתה – ״הילה אוהבת רק בנות״.
• השער של בית הספר שקרוב לבית שלי תמיד נעול, אז במקום לעשות את כל הסיבוב,
אני מטפס ועובר מעל הגדר בכל בוקר.
• בכניסה לסופר, כתוב שהכניסה עם כלבים אסורה, אבל אני תמיד נכנס עם בוקי.
• אני יודע שאסור לשבת מקדימה באוטו של ההורים אבל אני כבר מגיל 6 יושב שם.
• לפעמים אין לי כח לשים קסדה כשאני רוכב על אופניים – אז אני לא שם.
• לפעמים אין לי כח להכין שיעור בית – אז אני לא מכין.
• לפעמים, במקום לבוא לפעולות במכבי, אני הולך עם אדם לקניון לשחק באולינג.

דיון:

• אילו סוגי גבולות קיימים בחיינו?
• מתי הגבול הוא ברור ומתי זה יותר מבלבל?
• מה ניתן לעשות כשאנחנו מבולבלים?
• עם מי אפשר להתייעץ?

חלק ג' – הגבולות הקבוצתיות שלנו

ננסה לגבש כללים מוסכמים וליצור אמנה קבוצתית בה נגדיר יחדיו את הגבולות על פיהם
אנחנו מסכימים להתנהג אחד עם השני כקבוצה.
את מערך ההסכמות נעמיד למבחן לאחר שנכיר את הרמות השונות, בהן נהוג להגדיר
גבולות

דיון

  • איך היה לכם בפעולה?
  • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
  • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
  • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
  • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
  • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
Search
Generic filters
En