מה יקבלו החניכים בפעולה?
• הזדמנות לבחון סיטואציות בהן פחות נעים לי ומתי אני בוחר להפסיק אותן
• הזדמנות לבחון כיצד אני תופס את גופי וכיצד הסביבה שלי תופסת ומתייחסת אליו
מסרים מרכזיים
• הגוף שלי הוא ברשותי
• עליי לכבד את הגבולות של אחרים כפי שהייתי רוצה שיכבדו את הגבולות שלי
• הכי חשוב- לדעת להגיד “לא!”
מהלך הפעולה
נעמיד את החניכים במספר טורים עם ידיים לצדדים.
נבחר שני מתנדבים שאחד מהם חתול ואחד מהם עכבר, כאשר לעכבר יש את היכולת
לשנות את מצב החניכים:
כאשר העכבר יכריז סמטאות: החניכים יזיזו את הידיים כך שיצא מצב של שורות.
כאשר העכר יכריז רחובות: החניכים יזיזו את הידיים כך שיצרו טורים.
על עכבר לאסוף בדרך פתקים שעליהם תהינה רשומות סיטואציות להמשך המשחק.
מטרת החתול היא למנוע מהעכבר לאסוף את הפתקים לתפוס אותו כמה שיותר מהר.
נאסוף את הפתקים עם הסיטואציות השונות, נקרא עם החניכים את הסיטואציות השונות
ונשאל כיצד היו מתנהגים או מגיבים לסיטואציה.
הסיטואציות:
1 .כל פעם כשדודה שלי באה היא צובטת אותי בלחי וזה לא נעים לי.
2 .יש ילד משכבה מעלי שבאופן קבוע שאני עובר במסדרון נותן לי כאפה.
3 .אתמול מישהו הרביץ לי.
4 .לפני כמה ימים לחבר שלי הורידו את המכנסיים בהפסקה הגדולה מול כולם.
5 .שלשום הייתי ביום הולדת של חבר טוב והכריחו אותי להשתתף בנשיקה סתירה למרות
שלא רציתי.
6 .היום שהייתי בקניון המאבטח עשה לי בדיקה גופנית והרגשתי שהוא נוגע לי במקומות
לא נעימים
חשוב להתעכב על כל סיטואציה ולהרבות לשאול את השאלה "זה בסדר בעיניך?" "האם צריך לומר לא?" "אבל למה אתה מתבייש?"
הרעיון של מתודה זו הוא "להתאמן" איתם על ה"לא" כלומר, שירגישו בנוח להגיד לא
כשצריך, ושצריך לכבד את הלא שלהם.
עומדים כמו ב "1 ,2 ,3 דג מלוח" כאשר המדריך שסופר במקום להגיד 1 ,2 ,3 דג מלוח
שואל שאלה. החניכים שהתשובה שלהם לשאלה היא 'לא' רשאים לרוץ קדימה. החניכים
שהתשובה לשאלה 'כן' נשארים במקומם. המטרה - להגיע למדריך.
השאלות:
• רוצה גלידה?
• מחר רוצים שאכנס לכם לכיתה במקום שהמורה תלמד?
• אפשר לתת לך חיבוק?
• תרשה לאיש זר לקחת אותך לטיול בפארק?
• דודה שלך רוצה לצבוט אותך ולנשק אותך, מה תגיד לה?
• אפשר שאתה ורוני מהכיתה השניה תשחקו נשיקה סתירה?
• רוצה בטיול של מכבי שנתקלח בלי בגדים?
•מתי קשה לנו יותר להגיד "לא"? מדוע?
• מתי אנחנו חייבים להגיד "לא" ולעצור את הסיטואציה?
משחקים טלפון שבור, כאשר המדריך מעביר סוד הלאה, במידה ולאחד החניכים זה נשמע
כמו סוד שלא טוב לשמור בבטן הוא מספר אותו לכולם. במידה ולא, מחכים שהסוד יגיע
עד לחניך האחרון במעגל.
הסודות:
• שברתי את האגרטל של אמא
• אני מכין מסיבת הפתעה לחבר טוב
• אח של חבר נגע לי במקום אישי ואמר לי לא לספר
• ראיתי את רועי מרביץ לאיתי ורועי איים עלי שזה סוד ולא לספר לאף אחד
• אתמול דור ביקש שאוריד מולו את המכנסיים ואמר לי לא לגלות
• אמא בהריון והיא רוצה לחכות עם זה בסוד
• לבחירת המדריך ________
• כיצד אנו יודעים מתי חובה עלינו לספר משהו שאמרו לנו לשמור בסוד?
חשוב להדגיש שברגע שמדובר בפגיעה בי או במישהו אחר חובה עלינו לספר למישהו מבוגר. במידה ואנחנו לא בטוחים עדיף שנספר למישהו מאשר שנשמור בלב ואז הפגיעה יכולה להיות יותר חמורה.
• באילו סיטואציות אתם מרגישים לא בנוח?
• באיזה שלב אתם מרגישים שמישהו חודר לכם לפרטיות ואתם רוצים לעצור את
הסיטואציה?
• למה לדעתכם קשה לנו להפסיק משהו שלא נעים לנו?
• למי יש זכות לגעת בגוף האישי שלי?
• איך הייתם רוצים שהסביבה שלכם תתייחס לגוף האישי שלכם?
• האם יש קשר בין מה שאדם משדר בנוגע לגוף שלו לאיך שהסביבה צריכה להתייחס
לגופו של אדם אחר? (כלומר אם מישהו משדר שזה בסדר שיגעו בו באחד מהמקומות
בגוף, האם זה בסדר שהסביבה תחדור למרחב האישי שלו?)
חשוב לסכם את כל הדברים שדיברנו עליהם בפעולה: הגוף שלהם הוא ברשותם ואין למישהו זכות לגעת או לעשות לו משהו ללא רצונם. כמו כן להם אסור לפגוע או לגעת בגופו של מישהו אחר. חשוה מאוד לדעת להגיד "לא", גם אם זה לכאורה לא נעים. חשוב מאוד לספר במידה ופגעו בכם או ראיתם שמישהו פוגע במישהו אחר כדי שיהיה אפשר להגיש עזרה ולעצור סיטואציות בעיתיות.
דיון