21
חג פורים בסימן מסיכות שאני שם על עצמי

מה יקבלו החניכים בפעולה?

• בחינה של הדברים שהם מציגים כלפי חוץ לעומת כלפי פנים
• הבנה כי כולנו עוטים מסיכות אך חשוב לשים לה מתי, מול מי ומדוע
• הבנה שלעיתים אנו מקרינים משהו אחר ממה שהתכוונו

מסרים מרכזיים

אנו עוטים על עצמינו מסיכות ולא רק בפורים. חשוב שנכיר בזה וגם נדע מתי להסיר
אותן.

מהלך הפעולה

מתודה א - אני החיצוני, אני הפנימי

נחלק לכל אחד מהחניכים מסיכה לבנה שהכנו/קנינו מראש. בנוסף נביא טושים, גואש,
מכחולים, מספריים, דבק, עיתונים וחומרי יצירה נוספים.

הערה למדריך

במידה ורוצים להשקיע ניתן לקנות תחבושות גבס ולהכין במסגרת הפעולה מסיכות גבס )ר' הסבר בסוף הפעולה(. נבקש מהחניכים לצבוע ולצייר בחלק החיצוני של המסכה דברים )חוזקות, כישרונות, אהבות, תחביבים, תכונות אופי( של כל אחד שכולם מכירים ובחלק הפנימי דברים שלא יודעים. לאחר מכן נבקש מכל אחד להראות את המסכה שלו (את הצד החיצוני) ולשתף. אחרי השיתוף האישי, חברי הקבוצה מוסיפים ואומרים אלו חוזקות וכישורים הם רואים על כל אחד (לא בהכרח דברים שהיו כתובים). נבקש מהחניכים להפוך את המסיכות לצד הפנימי ונבדוק האם יש בקבוצה אנשים שידעו עליכם דברים שלא חשבתם שהם ידעו.

דיון:

• האם אני באמת משקף את מה שאני רוצה שכולם יראו? האם אני מרוצה ממה שיודעים
עלי ומה שלא?
• מתי אני מנסה להסתיר את מי שאני באמת או את מה שאני חושב? מול מי אני שם
מסכה בדרך כלל? מול מי אני אף פעם לא שם מסכה?

הערה למדריך

המטרה היא שכל אחד ילמד לדבר על הכישורים והחוזקות שלו ויגלה מהקבוצה עוד דברים על עצמו.

מתודה 2 - מה אני מקרין לסביבה?

נחלק מסיכות לבנות חדשות (ניתן לחלק מסיכות "פשוטות" המצוירות/מודפסות על
נייר).
נחלק לכל חניך מסיכה ונבקש מהם לצייר דיוקן עצמי של עצמו על המסכה.

הערה למדריך

לתת זמן בנחת לעבוד על המסכות, יש בשלב הזה של העבודה גם חלק של גיבוש והוא משמעותי. לאחר שסיימו לצייר על המסכות ניקח את המסכות ונפזר אותן במעגל, כך שתתקבל תערוכת מסכות. חשוב לערבב את המסכות שאף אחד לא יישב מול המסכה שלו/ה. ליד כל מסכה נשים נייר דף לבן A4 .נבקש מכל חניך לעבור ליד כל מסכה ולרשום מה הוא/היא רואה בה )תכונה, רגש או כל דבר אחר( במילה או משפט קצר. אחרי שכל אחד כתב על כל מסכה, כולל על שלו/ה, נחזור לשבת. נבקש מכל כל אחד להרים את המסכה ולקרוא את מה שכתוב על הדף הצמוד אליו. שאלות לדיון: האם אתם מסכימים עם מה שכתוב או לא? האם זה מוכר לכם? האם משהו שם מעציב או מעצבן אתכם? ניתן לפתח דיון על מה אני מקרין לסביבה? האם זה מה שאני מתכוון להקרין? האם אני רוצה לשנות את זה? מה אנשים לא רואים שאני דווקא מאוד רוצה לשקף? סיכום: כולנו עוטים על עצמנו מסיכות. לעיתים זה עוזר לנו ולעיתים זה יכול לפגוע בנו. חשוב שנדע מתי לשים מסכה ומתי להסיר אותה ומול מי.

כיצד להכין מסיכות גבס?

חומרים:
וזלין
תחבושת גבס.
בארה"ב קוראים לזה Wrap Rigid ניתן למצוא בחנויות לחומרי אומנות.
קערה קטנה עם מים פושרים אפשר אישית לכל ילד- חד פעמית.
שקיות זבל גדולות.
ההכנה:
רצוי לתת לכל ילד שקית זבל גדולה כדי לשים על עצמו- למנוע התלכלכות של הבגדים.
מתחלקים לזוגות- אחד מורח על פני השני וזלין על כל הפנים )לשים הרבה על הגבות(
ולהתרחק כסנטימטר מאזור השיער.
אח"כ יש לשים את רצועות הגבס על הפנים. להכין רצועות חתוכות מראש בגודל של
סנטימטר וחצי על 4 סנטימטר. להכין בצד קערה עם מים פושרים וכל פעם להטביל
רצועה במים ולהוריד את המים מהרצועה כשמרימים מתוך הקערה ואז למתוח את
הרצועה על הפנים. כך עושים על כל הפנים כאשר מסביב לעיניים משאירים רווח )לא
לשים קרוב לריסים(. יש לעשות 2 שכבות לפחות. חשוב לא לכסות את הפה והנחיריים!
זה השלב שכולם נראים כמו מומיות.
אחרי שמסיימים לכסות מחכים בערך 15 דקות עד שזה מתייבש. כשזה מתייבש מי
שהמסכה עליו צריך לנסות לחייך - זה עוזר להוציא את המסכה, ומוציאים את המסכה.

דיון

  • איך היה לכם בפעולה?
  • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
  • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
  • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
  • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
  • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
Search
Generic filters
En