מה יקבלו החניכים בפעולה?
• קבלת דעות וגישות שונות של אנשים שונים
• מוטיבציה לשינוי התנהגות ופעולה למיגור כל תופעה אלימה בסביבת חייו
• חיבור נושא האלימות לרצח יצחק רבין
מסרים מרכזיים
• אלימות היא לא דרך לפיתרון בעיות וחוסר הסכמה
• שום מצב לא מצדיק פגיעה באדם אחר
קריאה לפעולה: להיות עירני למעשים שלי!
מהלך הפעולה
נבחר נציג מהקבוצה וננסה למצוא את הנפש התאומה שלו. החניך יעמוד עם הגב אל
הקבוצה. שאר החניכים עומדים במעגל. בכל פעם הנציג שולף פתק מתוך כובע ועליו
שאלה עם 2 אפשרויות )נספח א(. על החניך להגיד מה הוא מעדיף מבין שתי
האפשרויות. שאר החניכים המסכימים עם החניך נשארים לעמוד, ואלו המעדיפים את
האופציה השנייה מתיישבים. כך נמשיך עם השאלות עד שייצא מצב בו נשאר אדם אחד
עומד – הוא הנפש התאומה של החניך! ניתן לעשות מספר סיבובים עם נציגים שונים.
• אתם חושבים שזה לגיטימי שיש אנשים שמעדיפים דברים שונים מכם?
• מה היחס שצריך להיות כלפי אנשים כאלה?
• קרה לכם שלא הסכמתם עם אנשים לגבי נושא חשוב לכם? איך התמודדתם עם המצב?
• אתם חושבים שיש אנשים שבוחרים להתמודד עם חוסר הסכמה בצורה שלילית?
מכירים מקרה כזה?
• מכירים מקרה שבו אנשים התמודדו עם חוסר הסכמה בצורה אלימה?
יש לאפשר לחניכים לתת דוגמאות מהיום-יום שלהם ולקראת הסוף להכווין לרצח רבין.
נשרטט על רצפת החדר קו לאורך החדר (מסקנטייפ/חבל/גיר), כאשר צד אחד הוא
ל"אלים" והשני "לא אלים" )ניתן לשים שלט לכל צד(. נקריא מצבים מסוימים ונבקש
מהחניכים להיעמד בצד שהם חושבים שמתאר את המצב - האם הוא אלים או לא אלים.
תוך כדי נשאל אותם מדוע בחרו לעמוד בצד שהם בחרו ואם אין ביניהם הסכמה על
המיקום ביחס לסיטואציות ניתן לדבר על זה ולנסות לשכנע את החברים לעבור לצד השני
אפשר לבקש מהחניכים להביא סיטואציות מעולמם.
• להעליב מישהו בוואטספ הכיתתי.
• לזרוק אבנים על חתולי רחוב.
• לקלל את המורה מאחורי הגב.
• לקלל את המורה בפנים, מול כל הכיתה.
• לשחק טופי/משיכות שבדיות.
• ללעוג לילד החדש בכיתה.
• לזרוק בלוני מים על אנשים זרים שעוברים ברחוב.
• להזיז את הכיסא למישהו לפני שהוא מתיישב.
• לבעוט בחבר שלך.
• לצחוק בסתר על הילדה הכי מכוערת בכיתה.
• לגנוב קרשים למדורה של הקבוצה.
• להחדיר ווירוס למחשב של מישהו.
• להשתין על קן נמלים.
• לקשקש למישהו על הפנים עם משחת שיניים בטיול בזמן שהוא ישן.
• למשוך למישהו/י בשיער.
• להכריח מישהו לסחוב לך את התיק גם אם הוא לא רוצה.
• ערימת ילדים על המדריך
• לדחוף מישהו בצחוק על הדשא.
• לדרוך למישהו בטעות על הרגל.
• לגנוב את הסנדוויץ' למישהו מהתיק.
• לשים רגל לאחד מהילדים מכיתה ב'.
• להקים ילד קטן ממך באוטובוס כדי שלך יהיה מקום לשבת.
• הסיטואציות האלה מוכרות לכם?
• אתם חושבים שיש הבדל אם האלימות באה בכוונה או בטעות?
• יש לדעתכם סיבה מסוימת שמצדיקה אלימות?
• איך אפשר להימנע מלהגיע למצב של אלימות?
נבהיר לחניכים כי בכל אחד מהמקרים שהוצגו במשחק, היה איזשהו יחס אלים אולם יש שני גורמים מרכזיים שמבדילים בין המקרים - מה הייתה כוונתו של מי שנהג באופן אלים )האם עשה זאת באופן מכוון או בטעות( ומה הייתה חומרת הפגיעה באחר. במידה ויש גילויי אלימות במהלך המשחק, השתמשו בהם כדוגמאות בהמשך הפעולה ושוחחו עם חניכיכם על הנטייה להפוך התנהגות לאלימה באופן כל כך טבעי, מהיר ובלי לחשוב על כך.
נציג לחניכים תמונה של יצחק רבין באמצע פלקט גדול. סביב התמונה ניצור שמש
אסוציאציות – חניכים יזרקו ונרשום את הנאמר על יצחק רבין. נעבור על מה שהחניכים
אמרו ונשלים את המידע על רבין – מי היה, כיצד נרצח, במסגרת העצרת "כן לשלום לא
לאלימות"...
נחלק לחניכים את מילות השיר "שיר לשלום" ונסביר להם כי דקות לפני הרצח רבין שר
על הבמה את השיר הזה. נקריא או נשמיע לחניכים את השיר.
נקריא לחניכים את המשפט שאמר רבין בעצרת:
"האלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה, יש לגנות אותה, להוקיע אותה, לבודד אותה.
זו לא דרכה של מדינת ישראל."
• מה אתם מבינים מהשיר?
• אילו רגשות הוא מעלה לכם?
• מה המסר שלו?
• למה התכוון רבין במשפט?
• מה עלינו לעשות על מנת להפסיק תופעות של אלימות בחיינו?
נסיים את הפעולה במסר חיובי – אין צורך לנהוג באלימות בשביל לפתור בעיות, יש המון
דרכים אחרות שלא פוגעות באף אחד.
1 .ים או בריכה?
2 .קורנפלקס עם כף או כפית?
3 .שיער חלק או תלתלים?
4 .נעליים פתוחות או סגורות?
5 .עיניים כחולות או חומות?
6 .שיעור חשבון או שיעור מדעים?
7 .קולה או ספרייט?
8 .אייפון או גלאקסי?
9 .כלב או חתול?
10 .מקדונלדס או פיצה?
11 .מחשב או טלוויזיה?
12 .אוהל או בית מלון?
13 .נוטלה או השחר?
14 .פיתה או לחמניה?
15 .גבינה לבנה או קוטג?
16 .כדורסל או כדורגל?
17 .גיטרה או תופים?
18 .דיסני או ניקולודיאון?
דיון