מה יקבלו החניכים בפעולה?
חומר למחשבה לגבי מהותה של תנועת הנוער ומה מייחד אותה.
מסרים מרכזיים
פירוק הצירוף “תנועת נוער”
תנועה – משמעותה שינוי מתמיד, בחינת המציאות, חשיבה ביקורתית ומרד.
נוער – זהו הגיל האידאלי לפעול, שאתה מספיק בוגר לקחת אחריות אך עדיין אינך
מחוייב למשפחה משל עצמך ולעולם המבוגרים.
ייעודה של תנועת הנוער הוא לשנות את פני החברה!
מהלך הפעולה
נחלק ונקרא עם החניכים את הטקסט מתוך "תנועה בתנועה" / יורם קניוק:
מתוך "תנועה בתנועה" / יורם קניוק
זה שיש בנקים יותר מכל דבר אחר ברחובות זה לא מקרי - זה מפני שתנועות הנוער
עוסקות כבר 20 שנה באונניזם רוחני.
כשאני בא לסניף שלכם אני מרגיש כמו בדירה בהרצליה פיתוח. לא כל-כך מפואר אבל
אותו הלך רוח. מדברים על מכשירים ומכוניות, הרי זה לא מעניין, לזה לא צריך תנועות
נוער.
המדינה היום חולה ויש לרפא אותה. אז אתם עושים ועידה ומחליטים שאתם בעד או נגד
לעשן על חאקי. כאילו שזו הבעיה המרכזית של הנוער, כאילו שעל זה אתם צריכים לדבר
ולהחליט.
אתם צריכים להיות גופים קטנים. אז אפשר יהיה, אולי, לעשות משהו. אבל אתם
ממוסדים כמו כולם. מין מועדון בילוי, בדרך כלל קצת יותר יפה ממועדון אחר, אבל אני
לא חושב שזה יוצא מזה בן אדם טוב יותר מאחרים. כל האידיאלים
שעליהם מדברים בתנועה אבד זמנם ובטל קורבנם. אני רוצה שיקומו גרעינים קטנים
שיגידו: רגע! בואו נלך נגד הזרם, נגד הרס התרבות הישראלית.
קראו לעצמכם "מכבי הצעיר" או "הצופים", לבשו חאקי, עשו התעמלות, ולכו ברחובות
לקראו "יחי הממשלה!". זה בעצמם מה שאתם עושים. אתם חיקוי מגוחך וגם עגום של
החברה המבוגרת- שום דבר חדשני, שום דבר לא משל עצמכם.
קצת פופ יש גם אצלם.
פעם התנועות היו הגרעין של הדברים שהחיו את הארץ הזאת. הם היו אלו שהחזיקו את
הספרות והשירה העברית. בתנועה לחמו למען ערכים מסוימים ומי שלא היה בעדם, לא
היה בתנועה. אתם תנועה ממונה וממומנת ע"י מבוגרים.
היום אי אפשר להתריע נגד משהו מסוים- היום זה נורמה.
מה אתם חושבים על מה שאומר יורם קניוק? האם אתם מסכימים איתו?
תנועה
נעשה שמש אסוסיאציות של המילה "תנועה".
נחשוף בפניהם את ההגדרה המילונית של תנועה מתוך ה"מילון החדש" של אבן שושן
)רצוי לכתוב בגדול שיהיה להם מול העיניים(:
1" .מצבו של גוף נע, התקדמותו של גוף בחלל".
2" .זרם ציבורי, ארגון מקיף של המוני עם המאוחדים בשאיפה כללית, ברעיון משותף.
נשאל: מדוע אנו מכונים "תנועה" ולא ארגון או מוסד?
כלומר, לפי הגדרה זו, אין אנו יכולים להרשות לעצמינו להישאר סטטיים, על כתפי חברי
התנועה להיות דינאמיים ככל האפשר כך שאם מה שקורה בסניפים היום זה אך ורק
שמירה על המשכיות הסניף - אין לנו למעשה הצדקה קיומית!!
נוער
נשחק את המשחק "אבולוציה" עם השלבים הבאים:
תינוק )הולך על הברכיים, מוצץ אצבע(
ילד )מדלג ושר "יונתן הקטן"(
נער )הולך זקוף, חזק ומהיר(
מבוגר )עסוק, טרוד, מטפל בילדים(
זקן )איטי, נעזר במקל(
מת )נשכב על הרצפה(
כל החניכים מסתובבים באזור המשחק.
בשלב הראשון כולם תינוקות, מתנועעים בחלל על ארבע ומוצצים אצבע.
כאשר חניך פוגש חניך אחר הם משחקים זוג או פרד.
המנצח עולה לשלב הבא ומתחיל להתנהג כמו השלב הבא כשהוא מסתובב בחלל, ואילו
המפסיד יורד שלב )מן השלב הראשוני לא ניתן לרדת(.
המשחק מסתיים כשכולם "מתים".
נשאל: מה מיוחד בנוער שאין למבוגרים או ילדים?
לנוער יש כח מיוחד הנובע מכך שהוא משוחרר מאחריות משפחתית מחד, אך מחויב
באופן חברתי מאידך. מהפכות גדולות בהיסטוריה התרחשו על ידי בני נוער. )אפשר לתת
דוגמאות של אנשים מפורסמים ומה הם עשו בגילם של הבוגרים. לדוגמא: בן גוריון הקים
בפולין את תנועת "עזרא" ללימוד עברית כשהיה בן 14)
1 .נשחק עם החניכים "אני נמר ואין לי חברים"-
הקבוצה עומדת במעגל ושרה בקצב "אני נמר ואין לי חברים". כל פעם שהמשפט נאמר
המדריך מתחיל לעשות תנועה. בפעם הראשונה רק המדריך עושה תנועה. בפעם השנייה
החניך לימינו כבר צריך לעשות את התנועה שעשה אבל על המדריך להתחיל תנועה
אחרת וכן הלאה. כך יוצא שכל פעם מישהו צריך לעשות את התנועה שזה שלפניו עשה
אך גם להסתכל עליו ולראות מה התנועה הבאה שעליו לעשות. המשחק נגמר כאשר כל
התנועות עברו את כל המעגל וחזרו למדריך.
יש להכין מראש הרבה תנועות קטנות ומצחיקות עבור המשחק. חשוב מאוד לא לפחד להשתטות ולעודד אותם להצליח. זה משחק מאוד מצחיק שיוצר תחושה של תנועה והעברה מאחד לשני. אופציה נוספת היא לשחק תופס שרשרת
איך היה המשחק? האם היה לכם כיף להעביר דברים אחד לשני ולאפשר לעצמכם
להשתטות ככה?
מה מיוחד בזה שנוער מחנך נוער? )נוצר מרחב בטוח לשאול שאלות, להשתטות, לברר
ביחד דברים שמעניינים אותנו ומפריעים לנו, להטיל בהם ספק ולחשוב עליהם בצורה
ביקורתית ולחשוב כיצד יחד נוכל להשפיע עליהם(.
מדוע חשוב שזה יתקיים? )משמר את החשיבה הביקורתית והרעננה כלפי החברה, נותן
לנוער מרחב בטוח להתעסק בדברים שמעניינים אותו, חשובים לו ורלוונטיים לאותה
התקופה( איך העובדה שנוער מחנך נוער שומר על ה"תנועתיות" של תנועת הנוער?
בצד אחד של החדר נניח שלט שעליו כתוב "יתרון" ואילו בצד השני שלט ועליו כתוב
"חסרון". נקריא לחניכים מאפיינים של נוער מחנך נוער. כל חניך יצטרך למקם את עצמו
על הציר לפי ראות עיניו. לאחר שהחניכים יתמקמו ערוך דיון על המאפיין - האם הוא
יותר שלילי או חיובי, ומה ההיבטים של כל צד.
מאפיינים:
• בין החונך לנחנך קיימת קרבת גיל
• בני נוער אמוציונאלים ובשלבי בניית אישיות
• בני נוער לא מקבלים שכר כספי בעד עבודתם
• בני נוער מאמינים בכוחם "לשנות את העולם"
• לבני נוער מסגרת יום צפופה והם נתונים גם ללחץ מההורים, חברים, לימודים.
• קושי להפריד בין אמירת הדעה האישית של החונך לבין עידוד החניך לחשוב בעצמו
• למה בחרת במאפיין זה כשלילי/ חיובי? )נציג מכל צד(
• האם ההחלטה היא חד משמעית?
• מה דעתך על הדעה השנייה? למה?
• האם נתקלתם בקושי בבחירה בין היתרון לחסרון?
• מהם לדעתכם ההיבטים החיוביים והשליליים של כל מאפיין?
• מדוע לא רק נוער מחנך נוער אם ברור כי יש בכך יתרונות רבים? ולחלופין- למה בכלל
לתת לנוער לחנך נוער אם כלולים בכך כל כך הרבה חסרונות?
הרעיון שמאחורי הדיון הוא לערער אותם על הכוח של הנוער כמחנך איכותי בהתחלה, לאחר מכן לערער אות על קיצוניות באשר היא – חינוך רק של מבוגרים או רק של נוער, ולבסוף יחד איתם להגיע להבנה כי שילוב הוא הכוח האמיתי. החסרונות של הנוער הם היתרונות של המבוגרים, וכך גם להפך, את הכוח של נוער מחנך נוער לא ניתן להחליף על ידי אף גורם מחנך אחר, ולכן חשוב שגם הנוער עצמו )ולא רק( יהיה שותף מרכזי בחינוך של נוער. קריאה לפעולה: העובדה שנוער מחנך נוער שומרת על תנועת הנוער מעודכנת ובתנועה מתמדת- כך הנוער באמת מתמודד עם המציאות סביבו, שואל את השאלות המעניינות אותו ומייצר יחד אלטרנטיבה ושאיפה לשינוי בחברה בה הוא חי. עלינו לבחון את צידוק קיומנו כתנועה באופן מתמיד – זוהי הרי משמעותה של המילה "תנועה!"
דיון