מה יקבלו החניכים בפעולה?
• חשיפה לקשיי השיח שתקשורת אינטרנטית יוצרת.
• חומר למחשבה לגבי השפעות התקשורת הסלולרית על חיי היום יום.
• בחינת אופני התקשורת היומיומית שלנו עם החברים.
מסרים מרכזיים
בימינו אנו יותר “מקושרים” ומתקשרים מאי פעם בהיסטוריה של האנושות, אבל למעשה
איננו מקושרים בכלל. תקשורת סלולרית או אינטרנטית לא יכולה להחליף תקשורת פנים
מול פנים, ומשמעות התקשורת הסלולרית ניכרת בטיב היחסים ובאופיים.
מהלך הפעולה
יש לוודא מראש כי כל החניכים מגיעים עם פלאפונים טעונים לפעולה.
נבחר נציג ונרחיק אותו מהקבוצה. נסביר לנציג שארבעה חניכים אחרים יפנו אליו
בדרכים שונות והוא יצטרך לזהות מי הם. נבחר 4 חניכים כאשר אחד מהם יגיד משפט
לנציג, אחד ישרוק לו. השני יכתוב לו משפט על נייר והשלישי ישלח הודעת טקסט
למדריך, והמדריך יציג אותה למציג אשר שם החניך ששלח את ההודעה מכוסה. נחזיר
את הנציג לקבוצה ונכסה את עיניו. ניתן קודם כל לחניכים הנבחרים לדבר ולשרוק אליו
ולאחר מכן נתן לו לקרוא את הנייר ואת ההודעה. לבסוף נבקש ממנו להגיד מי היה כל
אחד. ניתן לחזור על המשחק מספר פעמים על כמה נציגים.
• במה הם השתמשו/ למה הם היו צריכים לשים לב כדי לנחש מי זה שפנה אליהם?
• מה השתנה בכל ניסיון? ולמה היה לכם יותר קשה בכל פעם?
מציגים לחניכים משפטים קצרים שכשהם כתובים הם יכולים להתפרש ביותר מצורה
אחת. נערוך תחרות בין זוגות. אחד מבני הזוג יקבל משפט ויהיה עליו להגיד אותו בצורות
שונות )למשל, בכעס, בשמחה, בתדהמה, בשאלה, בעידוד, בזלזול וכו'(. על בן הזוג יהיה
לזהות באיזו צורה הוא התכוון להגיד את המשפט. אם זיהה נכון זכה בנקודה. ניתן לכל
זוג דקה.
תנועת הנוער המכבי הצעיר
משפטים:
מה זאת אומרת
באמת כל הכבוד
מה אתה עושה
וואו איזה יופי
איזה כיף
מה קרה
המשפטים בכוונה ללא סימני פיסוק כדי לתת לחניכים את האופציה לפסק את המשפט בהתאם ל"טון" שהם רוצים להשתמש בו.
• האם לדעתכם אנחנו מתקשרים יותר בשיחה פנים אל פנים או בטלפון/וואצאפ?
כאן ניתן לחשוף נתון בשביל להוסיף לדיון: הגוף שלנו מאומן בקריאת שפת גוף
ואינטונציה. כ%70 מיכולת התקשורת שלנו מסתמכת על שפת הגוף. כאשר היא נעלמת,
האינטונציה שלנו נעלמת וסגנון הכתב שלנו נעלם, נותרות בכתיבה דיגיטלית רק כ - %4
מיכולות התקשורת שלנו.
• האם אנחנו יכולים לפרש דברים בצורה לא נכונה בגלל זה.
נכריז לחניכים שמעכשיו, אסור לדבר.
אם הקבוצה ממש משתפת פעולה – אפשר אפילו להתפזר במקומות שונים
ברחבי הסניף.
המדריך יפתח קבוצת וואטסאפ שבה יצרף את כל מי שנוכח בפעולה
חשוב לוודא שלכולם יש סלולרי בפעולה!! ננהל שיחה סלולרית במהלכה המדריך ישאל שאלות לפי הרשימה (אפשר להפנות את השאלות לכולם או למישהו ספציפי בקבוצה).
1 .איך אתם מרגישים כרגע?
2 .ספרו בדיחה מצחיקה )אחרי הבדיחה, אפשר לבקש שיגידו באימוג'י עד כמה היה
מצחיק...(
3 .מה הדבר שהכי מעצבן אתכם בחיים?
4 .תארו את הדבר שאתם הכי אוהבים בעולם, בלי להגיד מי או מה זה.
5 .איך זה מרגיש לאכול אוכל חריף מאד?
6 .מתי בפעם האחרונה הייתם חייבים לעשות משהו שאתם שונאים?
7 .אפשר גם לתת את זכות שאילת השאלות לחניכים, נגיד כל אחד בתורו יכול לשאול את
כולם שאלה.
תנועת הנוער המכבי הצעיר
• אימוג'י במקום פנים. הרבה פעמים אנו בוחרים אימוג'י על מנת להעביר רגשות האם
האימוג'י באמת מעביר את מה שאנחנו מרגישים? האם קיימים מגוון כל הרגשות
באימוג'י? האם זה תחליף ראוי למה שהפנים שלנו מסוגלות להעביר? לא!!
• לא ניתן לראות את התגובה האמיתית של מי שקיבל מסר. אתה יכול להיות עצבני מאד
ממשהו ולשלוח לו חיוך, ולהיפך.
• תקצירים. התקשורת בוואטספ היא תמיד מקוצרת יותר, הנושא פוגע ביכולת ההבעה
של אנשים ובתקשורת האינטימית בין בני אדם!
• נמנעים ונעלמים. מי שלא רוצה להשתתף בדיון, ממש יוצא מהתמונה. לא ניתן להרגיש
מישהו אם הוא לא כותב – ואז הוא למעשה הולך לאיבוד לגמרי.
נציג לחניכים תמונות מתוך תערוכה בינלאומית שאצר בייביקייקס רומרו + איור של יובל
רוביצ'ק. (עזרים לפעולות)
אפשר לבחור חלק מהתמונות או להציג את כולם.
לגבי כל תמונה נשאל:
• מה הסיטואציה שעולה מהאיור?
• האם זה מזכיר לכם משהו מהחיים שלכם?
• האם זו בעיה?
• אם כן, האם ניתן לפתור את זה?
נכריז על סוף הפעילות ושמותר לדבר, ונתכנס.
• איך הרגשתם במהלך הדיון?
• האם הרגשתם שכולם מצליחים להביע את עצמם ולהעביר את המסרים שלהם באופן
ברור? האם הבנתם את כל מה שהלך בקבוצה?
• האם זה דומה למה שקורה ביום יום?
• האם יוצא מצב שנפגשים כמה חברים וכולם עסוקים רק בטלפון?
• איך זה מרגיש?
• מה המשמעות של תקשורת אינטרנטית בלבד?
דיון