מה יקבלו החניכים בפעולה?
• חשיפה והתחלת תהליך הנעורים והבנת תפקידם הגדול ואחריותם בהצלחת התהליך
• תאום ציפיות לתהליך הנעורים
מסרים מרכזיים
הצלחת התהליך, איכותו וההנאה שתהיה לנו תלויה בנו כקבוצה ובאחריות שכל אחד ייקח
על עצמו בדרך!
מהלך הפעולה
רעיון כללי: הפעולה הכי מדהימה וחשובה של השנה! מהללים את הפעולה הרבה מאוד
לפני, גורמים להתלהבות וציפייה אצל החניכים. בפעולה נעבור "טיזר" לקראת כל משימה.
במהלך השנה לחלק מהמשימות נעשה גם פעולה מעמיקה מקדימה לפני.
פעולה זו ארוכה מהרגיל, יש להערך לכך ולהכין גם את החניכים. מומלץ לקיים אותה בערב שישי, כדי לשבור קצת את שגרת החניכים
כשהחניכים יגיעו, נסדר בפינת החדר שולחן ועליו חטיפים וגביעי יין חד"פ עם מיץ בפנים,
וניצור אוירה חגיגית. על קיר אחר נתלה את חץ התהליך השנתי, שעליו נוסיף את
המשימות במהלך הפעולה. נחלק לכל חניך גם פנקס מקושט שבתוכו נקציב כמה עמודים
לכל משימה. הפנקס נועד לשמש את החניך במהלך השנה לרשום את מה שהוא הולך
לעשות במשימה שלו, רעיונות, תכנון... מה שהחניך רוצה. אחרי כל מתודה נמנה זוג
חניכים שיהיו אחראיים על המשימה בבוא הזמן.
יש לפתוח את הפעולה בהכנה קצרה לחניכים, שבה נסביר שחלק מהפעולה תהיה רצינית וחלק תהיה כיפית ולבקש את שיתוף הפעולה שלהם. נפתח בחלק יותר רציני.
נפזר על הרצפה המון דפים עם תכונות. החניכים יסתובבו בדממה בין הדפים וכל אחד
יכתוב לעצמו בפנקס שלו את התכונות וימיין אותן לחוזקות וחולשות שלו.
אחר כך כל חניך יפתח את הפנקס שלו ויציג את החוזקות והחולשות שלו בקצרה.
למדריך: חשוב לשמר אווירה של פתיחות, כבוד ואינטימיות כדי שכלל החניכים ירגישו
בנוח לשתף.
מומלץ לרשום לעצמך את מה ששיתפו החניכים שיהיה לעזר לקראת המשימה לעצמי
(ראה הנחיות לשיחות האישיות).
לאחר שהחניכים ישתפו נסביר להם כי באחת הפעולות הקרובות יהיו שיחות אישיות בהן
כל חניך יקבל משימה לעצמו מהמדריך לאור הקשיים ששותפו והמטרות שכל אחד ירצה
להציב לעצמו.
נסדר את החניכים בשורה מול הקיר ונקריא להם משפטים על משפחתם. מי שהדברים
האלה קורים אצלו בבית מתקדם צעד ומי שלא, נשאר במקום. המשפטים:
1 .אצלי במשפחה ממחזרים בקבוקים.
2 .אצלי במשפחה חוגגים מימונה
3 .אצלי במשפחה שומרים שבת
4 .אצלי במשפחה הולכים לטייל פעם בחודש לפחות
5 .אצלי במשפחה לכל אחד מהאחים יש תורנות
6 .אצלי במשפחה אני חייב להכין שיעורים לפני שאני צופה בטלוויזיה
7 .אצלי במשפחה יש ארוחות שישי עם המשפחה המורחבת לפחות פעם בשבועיים.
8 .אצלי במשפחה חוגגים חגים מיוחדים )נובי גוד, חג הסיגד(
נשאל: מה אנחנו יכולים ללמוד על המשפחות שלנו מהמשחק? (שהן שונות אחת מהשניה,
שיש למשפחה חלק משמעותי בדברים שאני רגיל ואוהב לעשות...)
נסביר לחניכים על המשימה השנייה שהיא משימה למשפחה, שתיתן אפשרות להכיר
ולהוקיר את המשפחות שלנו.
לדוגמה: נעשה סעודה עם מאכלים משפחתיים, נכין ספר סיפורים משפחתיים, נכין
מתנות למשפחות שלנו וכו'.
נשחק עם החניכים מעגל פרגונים, חצי דקה לכל אחד.
נשאל את החניכים איך הם רוצים לראות את הקבוצה בסוף השנה (מגובשת, כולם על
חאקי, מגיעים לפעולות, משתתפים, נפגשים גם מחוץ למכבי ועוד).
נסביר לחניכים שבמשימה הקבוצתית אנחנו נעשה משהו שיתרום לקבוצה לפי
בחירתנו. לדוגמה: נארגן פעילות קבוצתית כמו סרט, ערב הווי, נעשה מכירה למימון
פעילות מיוחדת וכו'.
נעשה לחניכים חידון על הסניף. נחלק אותם לשתי קבוצות וכל קבוצה תצטרך לענות על
כמה שיותר שאלות בזמן מוקצב על ידי חיפוש באינטרנט, שאילת בוגרים וכו'.
עליך לכתוב כ - 15 חידות הרלוונטיות לסניף שלך. מומלץ לבדוק עם מדריכי ו' של השנה הקודמת האם יש להם חידון מוכן. נסביר לחניכים את המשימה שלהם לסניף, שהם יוכלו לשנות או להציע רעיונות חדשים. לדוגמה: לבנות תורן למסדרים או שלט כניסה לסניף. אפשרות נוספת היא שהם יכינו שלטים לפרסום הסניף ויתלו אותם ברחבי העיר.
נחלק לחניכים את המילים של הבית הראשון והפזמון של השיר "אם אתה בסביבה"
של יצחק קלפטר.
רחוב ישן בצהרי היום
לצידיו בתים עם גג אדום
במספרה ממול יושב אדון
מסתפר.
פסי רכבת חוצים שדה
וגשר מעל הפסים חוצה
מכולת בית מלון
בית דואר בלי חלון.
כן כך נראית העיירה שלי
אם תעצור אולי תראה אותי
ואם אתה נמצא כבר בסביבה
דע לך שכאן הזמן לא הכרחי
נשמיע לחניכים את החלק הראשון של השיר )עד אחרי הפזמון( ולאחר מכן נשאל:
• על מה השיר מדבר? )הדובר מתאר את הקהילה שלו, האנשים והמקומות(
• מה חסר לדעתכם בתיאור? )התיאור מאוד יבש, חסר רגש(
כעת נחלק את החניכים לשלשות. כל שלשה תצטרך לכתוב עוד בית ופזמון על הקהילה
שלהם. הבית צריך להיות תיאור משמעותי של הקהילה שלהם: מה הם אוהבים בה, מה
מיוחד באנשים בה, מקומות משמעותיים וכו'.
החניכים יציגו את השירים שלהם לכלל הקבוצה.
לאחר מכן, נראה לחניכים סרטון המתאר פעילות קהילתית כלשהי, על מנת לגרות להם
את החשיבה לגבי פרוייקטים קהילתיים שניתן לעשות וההשפעה שלהם על הקהילה.
לדוגמה: סרטון "יום המעשים הטובים 2016 "של גרעין בת ים, סרטון "שווים" של עיריית
ראשון 2016 , סרטון איסוף מזון לחיילים בודדים וכו'.
מומלץ להציג סרטון המכוון לפרויקט שהיית רוצה שהקבוצה תעשה במשימה לקהילה. ההשראה שהם יקבלו מהסרטון תלך איתם למשימה! נסביר להם שאנחנו יכולים לעשות אותו דבר, ובמשימה לקהילה נעשה משהו טוב עבור האנשים בקהילה שלנו. לדוגמה: לחלק בלונים/מאפים ברחבי העיר, לצלם סרטון להעלאת מודעות לצורך כלשהו בקהילה, להכין גינה קהילתית וכו'.
נשחק תופסת זבל. נפזר בחדר זבל )עיתונים, בקבוקים, פחיות וכו'(. נחלק לכל חניך שקית
סופר שיכניס לאחורי מכנסיו. מטרתו של כל חניך היא לשים זבל בשקיות של אחרים
ושבשקית שלו לא יהיה זבל.
לאחר מכן, נסביר לחניכים כי במהלך טיול אביב, הם יצטרכו לעשות משימה הקשורה
לאיכות הסביבה. לדוגמה: להכין שרשרת בקבוקים לאיסוף בקבוקים, להעלות מודעות
בסניף לאיסוף זבל, לעשות תחרות בין חניכי הסניף לניקיון השטח וכו'.
נחלק את החניכים לשתי קבוצות, לכל קבוצה ניתן סיפור על זקנים, אותו יצטרכו להציג
בפנטומימה בפני הקבוצה השנייה. כל קבוצה תצטרך לנחש מה הסיפור של הקבוצה
השנייה.
הסיפורים:
משה הוא ילד שובב. משה משחק כדורגל עם חבריו ברחוב כל יום בשעה 00:15 .בזמן
המשחק, משה וחבריו צועקים ומרעישים. כל יום, השכנה הזקנה מלמעלה מבקשת מהם
להיות בשקט, אך הם אינם נשמעים לה. משה גדל, וכיום הוא בן 80 .הוא אוהב לנוח
בצהריים, אך כל יום הוא מתעורר מחבורת ילדים רעשנית שמשחקת כדורגל מתחת לבניין
שלו ואינה נענית לבקשותיו שיהיו בשקט.
בכל יום, כשחנה חוזרת מבית הספר, היא עוברת בדרך ליד אותה זקנה, שקונה בכל יום
מצרכים בסופר. חנה מעולם לא הציעה עזרה לזקנה בסחיבת השקיות, משום שחששה
ממנה. חלפו השנים, והיום חנה בת 70 .יום אחד, חנה יצאה לקניות, אך בדרך חזרה לביתה,
ידיה כבר היו חלשות וכל המצרכים נשמטו מידיה והתגלגלו על הרצפה. ילדה שעברה
ברחוב ניגשה אליה מיד ועזרה לה להרים את הכל חזרה לשקיות, ואפילו סחבה איתה את
השקיות עד לביתה.
נסביר לחניכים כי האזרחים הוותיקים הם קהילה חשובה אשר מהווה חלק גדול
מהאוכלוסיה ויש לה חלק גדול בהקמת המדינה ופיתוחה. כיום, אוכלוסייה זו כמעט
אינה נשמעת, ולאור העובדה שכולנו נהיה שם יום אחד חשוב שנשמע אותם, נוקיר אותם
ונעזור להם.
לכן לקראת יום השואה נעשה משימה לאזרחים ותיקים, לדוגמה נשמע סיפור של אזרח
ותיק, נוקיר תודה לדור מייסדי המדינה )למדריך: חפש בגוגל "עצמאות עם משמעות"(,
נעשה ערב משותף עם אזרחים ותיקים, נעזור בשיפוץ בית של אזרח ותיק שצריך, נבקר
במועדון אזרחים ותיקים וכו'.
נשים במרכז המעגל שלט עם המילה "הנצחה".
• מהי הנצחה? מה משמעות המילה? )נצח, לשמר מורשת של אדם לאורך שנים(
• מהי חשיבות ההנצחה של אנשים?
• אילו דרכי הנצחה אתכם מכירים? )אנדרטאות, שירים, סרטונים, טקסים, אתרים בארץ,
טיולים, אירועים קהילתיים, שבילים וכו'(
נסביר לחניכים כי משימת ההנצחה תתקיים סביב יום הזיכרון לחללי צה"ל. במשימה זו
יוכלו לחקור על חייל/גדוד/אירוע שחשוב וקשור אליהם )מהמשפחה, מהעיר, מהסניף,
מבית הספר( ולהנציח בדרך בה יבחרו.
נשכיב חניך אחד על הרצפה ונבקש ממנו לעוות את גופו לצורתה של ארץ ישראל.
אחר כך נבקש משאר החניכים להדביק על גופו, במקומות המתאימים, מדבקות עם שמות
של ערים בולטות בארץ. הערים: ירושלים, תל אביב, חיפה, באר שבע, אילת, מטולה,
טבריה, קריית שמונה, ים המלח, הכינרת, אשדוד.
אחרי המשחק נדבר עם החניכים על המשימה שהם יעשו, לדוגמה – בניית תורן לסניף
שבכל מסדר נציג מהקבוצה יניף עליו את דגל המדינה, קישוט הסניף לכבוד יום
העצמאות, לשלוח מכתב לנשיא המדינה שבו הקבוצה תוקיר את פועלו למען המדינה
ותאחל לו יום עצמאות שמח וכו'.
נשחק עם החניכים משחק זיכרון שבו הזוגות המתאימים הם מדינה ודגלה. חלק
מהמדינות יהיו מדינות שבהן יש סניפים של מכבי צעיר עולמי. המטרה של החניכים היא
להשיג כמה שיותר נקודות, כשזוג של מדינה רגילה מזכה אותם בנקודה אחת וזוג של
מדינה עם סניף של מכבי צעיר מזכה אותם ב - 2 נקודות. המדינות: יפן, אינדונזיה,
מונאקו, בולגריה, גרמניה, איטליה, צרפת, הולנד, ספרד, ארגנטינה, אורוגוואי, אנגליה,
ארה"ב המדינות שבהן יש סניפים של מכבי צעיר עולמי: ספרד, ארגנטינה, אורוגוואי,
אנגליה, ארה"ב.
נסביר לחניכים שהמשימה האחרונה תהיה משימה עולמית שבה אנחנו נייצר חיבור בינינו
לבין אנשים מהקהילה היהודית וממכבי צעיר בעולם.
• אתם מצפים מתהליך הנעורים?
• מה החששות שלכם לגבי התהליך?
• איזה מהמשימות הכי מסקרנת אתכם? אתם הכי מצפים לה?
נחזור בקצרה על כל המשימות שעברנו בפעולה. נבהיר לחניכים שהצלחת התהליך תלויה
בהם ושאנו, המדריכים, תמיד שם לצדם לעזור להם בכל דבר שיצטרכו.
בדיון המסכם גם נסביר לחניכים על טקס הנעורים שהם יכינו בסוף התהליך ואליו יוזמנו
הוריהם, חניכי ובוגרי הסניף.
נסביר לחניכים כי בפעולה הבאה נתחלק לצוותי עבודה ונתחיל בתכנון המשימות
הראשונות.
דיון