מה יקבלו החניכים בפעולה?
• הכרות מעמיקה עם דגל המדינה וסמל המדינה.
• תחושת הזדהות, גאווה ושייכות למדינה.
מסרים מרכזיים
לכל אירגון או מוסד יש סמל שמטרתו – לייצג את המסרים המרכזיים לשמם האירגון.
מדינת ישראל מייצגת את העם היהודי, ושואפת לשלום בתוכה ובין שכניה.
מהלך הפעולה
בחלל יתנגנו מיטב השירים של יום העצמאות )כחול ולבן זה הצבע שלי- לדוגמא(. נשחק
את "משחק הפסלים" ובכל סבב נבקש לעשות פסל עם משמעות אחרת הקשורה
לישראליות. בסבב הראשון – אוכל ישראלי, סבב שני – מפת ישראל, סבב שלישי – עם חזק,
סבב רביעי – מגן דוד סבב חמישי - ישראל זה הבית, וכן הלאה. בסבב האחרון, נבקש שכל
אחד יעמוד בצורה של מה שהוא מאחל למדינה.
יש להכין פלקט עליו תלויים דגלים שונים – דגל המדינה, דגל הגאווה, דגל של עיר, דגל
של מדינה אחרת, דגל התנועה, דגל הצבא. כל חניך בתורו מקבל שם של דגל ועליו
להתאים את שם הדגל לדגל עצמו בצורת "פרה עיוורת".
• למה צריך בכלל דגל למסגרת כלשהי? מה דגל מייצג?
• מה דגל נותן לקבוצה?
נקריא לחניכים את הקטע הבא:
טרם הקמת המדינה היו הצעות שונות לאיך ייראה דגל ישראל. להרצל היה חזון לאיך
תיראה מדינת ישראל לאחר שתוקם. כחלק מהחזון, הרצל קבע כי יהיו 7 שעות עבודה
ביום במשק הישראלי. הרצל הציע רעיון לדגל עם שבעה כוכבים עליו בהתאם ל-7 שעות
העבודה ביום. דגל ישראל שאנחנו מכירים היום היה בעבר הדגל של התנועה הציונית ושל
המושבה ראשון לציון. בגלל הזדהות של חלק נכבד מהעם עם הדגל בעקבות מה שסימל
בעבר, נבחר לבסוף ברוב קולות להוות את דגל המדינה.
לאחר הקריאה נחלק לכל חניך וטושים ונבקש מהם לצייר דגל ישראל חדש על פי דעתם.
לאחר מכן כל חניך שירצה יוכל לשתף מדוע צייר את הדגל כפי שצייר.
נשחק את המשחק "פינות" באופן משודרג: נגדיר לכל פינה מספר. בכל פעם נקריא שאלה
ו-4 תשובות אפשריות, כאשר כל פינה מסמלת תשובה אחרת בהתאם למספרים. על
החניכים לענות על החידה על ידי מענה על תשובה לא נכונה – כלומר, ישנה פינה אחת
שמסמלת את התשובה הנכונה, בה לא נרצה לעמוד ויהיו לנו שלוש פינות אחרות בהן
נוכל לעמוד בלי להיפסל. נגביל את מהלך המענה לשאלה והעמדות בפינות בזמן. החניך
שנעמד בפינה של התשובה הנכונה נפסל. המשחק נגמר כאשר כלל החניכים התבלבלו או
טעו ונעמדו בפינות נכונות – ונפסלו.
החידות:
1 .מדוע הדגל כחול לבן?
א. כי הצבע הכחול והלבן מרגיע.
ב. בגלל צבעי העניבה.
ג. צבעי הטלית.
ד. מסמל את הים התיכון – הכחול ואת ים המלח – המלח הלבן.
2 .מה מקור שני הפסים מצדדיו של המגן דוד?
א. בגדיו של הכהן הגדול.
ב. קריעת ים סוף.
ג. רמז לפסי הטלית.
ד. כל התשובות נכונות.
3 .כיצד נראה הדגל שהרצל הציע?
א. עם דמותו של הרצל עליו בצבע שחור לבן.
ב. יונת שלום עם עלה של זית בפה על רקע לבן.
ג. עם שבעה כוכבים עליו.
ד. עם מנורת שבעת הקנים.
4 .של איזה מסגרות היה דגל ישראל טרם נבחר להיות דגל ישראל?
א. התנועה הציונית.
ב. ראשון לציון.
ג. הרצליה.
ד. תשובות א' ו-ב' נכונות.
5 .מתי דגל ישראל נבחר?
א. לפני קום המדינה.
ב. ביום קום המדינה.
ג. לאחר קום המדינה.
ד. לא ידוע.
תנועת הנוער המכבי הצעיר
6 .במהלך הקרבות על הנגב, הגיעו חיילים ישראלים לכבוש את העיר הדרומית ביותר
במדינה, אך הבעיה הייתה שלא היה להם דגל ישראל. החיילים לקחו סדין וציירו עליו את
דגל ישראל – דגל הנקרא "דגל הדיו", אותו הציבו כסמל לכיבוש העיר. מהי העיר הדרומית
ביותר במדינה?
א. באר שבע
ב. תל אביב
ג. קרית גת
ד. אילת
נבקש מהחניכים ליצור את סמל המדינה מחומרים שונים שהם מוצאים בחוץ, ללא הצגת
הסמל לפני. עליהם להיעזר רק בידע קודם שלהם.
ניתן לשלב הגבלות על החניכים בזמן יצירת סמל המדינה, למשל ליצור את הסמל עם ידיים משולבות, בקפיצה על רגל אחת ועוד. לאחר יצירת הסמל נציג לחניכים את סמל המדינה ונסביר את מרכיבי הסמל: מנורת שבעת הקנים: מסמלת את המנורה שעמדה במרכז בית המקדש ומהווה סמל יהודי. סמל המדינה נמצא בשער כנסת ישראל. עלי הזית: מסמלים רצון ושאיפה לשלום על בסיס הסיפור של תיבת נוח – לאחר שנוח והחיות הסתגרו בתיבה בזמן הסערה הגדולה שהייתה בעולם, היונה חזרה אל נוח עם עלה של זית בפה, דבר אשר סימל שהסערה פסקה ושלום שורר בעולם. מאז מסמל עלה הזית והיונה הלבנה עם עלה הזית בפה את סמל השלום. צורת המגן: תוחמת את הסמל ומסמלת כוח ואצולה.
• מה זה בשבילכם להיות ישראלי?
• מה הדבר האהוב עליכם בישראל?
• לשם מה מדינה זקוקה לסמלים? איזה עוד אירגונים עם סמלים אתם מכירים?
)מכבי, בית הספר...(
• מהו המסר העומד מאחורי דגל המדינה/סמל המדינה?
• האם אתם מזדהים עם המסר הזה?
דיון