מה יקבלו החניכים בפעולה?

• חשיפה על הטיול ופרטיו.
• מוטיבציה ליציאה לטיול וללקיחת חלק אקטיבי בו.
• בחינה של חשיבות העזרה ההדדית בקבוצה.

מסרים מרכזיים

העזרה ההדדית היא גורם מכריע בהצלחת משימה קבוצתית ומקדמת את כל אחד
מהצדדים הלוקחים בה חלק.
הצלחת הטיול תלויה בשיתוף הפעולה שלכם ובלקיחת אחריות על משימות בדרך!

קריאה לפעולה:
ניתנה לכם אחריות חדשה, אתם הופכים להיות ממש חלק מארגון הטיול.
חשוב שתהיו שם אחד עבור השני, קשובים ותומכים.
טיול הוא כלי לבחינת היכולת שלנו להתגבר על מכשולים ביחד ולהצליח כקבוצה.

מהלך הפעולה

חשוב להתייחס למסע מכבי והמשימות שייקחו החניכים על עצמם
במהלכו כאבן דרך ומקפצה לקראת השיא הגדול של השנה – מירוץ הלפיד. תכננו לזמן
ארוך ואל תתייחסו לטיול זה כארוע בודד, אלא כחלק מתהליך שנתי של קידום ושיפור
הקבוצה בכלל וכל חניך באופן פרטני.

מתודה 1 - המסלול

נסביר לחניכים שהם הולכים לעמוד בשורה, בצד אחד של החדר, ועליהם להגיע כמה
שיותר מהר לצד השני.
לכל חניך נחלק בשקט דרך התקדמות שונה.
לדוגמה:
על מנת להתקדם צעד מישהו צריך לתת לך כיף
על מנת להתקדם צעד מישהו צריך לקרוא בשם שלך
על מנת להתקדם צעד מישהו צריך למחוא כף
על מנת להתקדם צעד מישהו צריך לקחת צעד אחורה
נוסיף דרכי התקדמות כמספר החניכים. חשוב שהתקדמותם של החניכים תהיה תלויה
בחברי הקבוצה אחרים.

הערה למדריך

חשוב לא להגדיר האם להגיע כמה שיותר מהר באופן אישי או קבוצתי. תנו להם יד חופשית להחליט כיצד הם בוחרים להתקדם, האם הם כולם יעזרו אחד בשני כדי להגיע כקבוצה? או יתמקדו במסלול האישי והדרך שלהם במטרה לנצח ולהגיע ראשונים כבודדים? התנהגויות שונות בקבוצה יעשירו את הדיון שלאחר מכן ויעזרו לכם לקדם את המסר המרכזי שלכם.

דיון

פנו למספר חניכים באופן אישי ושאלו אותם על תהליך ההתקדמות האישי שלהם במשימה.
• האם היו חברי קבוצה שעיכבו אתכם בדרך? כיצד התייחסתם אליהם?
• מה "הרווחתם" מהעזרה שנתתם לאחרים בדרך? מה ה"מחיר ששילמתם"?
• כיצד סיטואציות כאלה יכולות לפגוש אותנו בטיול?

מתודה 2 - אחריות אישית במסע מכבי

למדריך/לרכז השכבה: לאחר שדיברנו על חברות אמת אנו רוצים להדגים אותה לחניכים
הלכה למעשה בטיול. נביא אותה לידי ביטוי על ידי משימות שיקבלו החניכים.
שלב א – מידע טכני על הטיול.
נספר לחניכים על מבנה הטיול, רשימת הציוד, המסלול, נהלים וכללי התנהגות המצופים
מהם. ניתן לעשות זאת בסרטון שמסביר על הטיול, הצגה, טיול קצר בסביבה, חידון,
תמונות ועזרים ויזואלים, כל דבר אחר.
שלב ב' – חשיפת רשימת המשימות האפשריות בטיול:
המשימות צריכות להיות מותאמות לסניף ומבנה הטיול ויכולות להיות שונות:
• אחריות על בישולי שדה לסניף
• משימות אישיות בין החניכים- )הכנת מושמושים...(
• העברת הדרכות לקבוצה או לקבוצות אחרות על המסלול/בנושא הטיול
• אחריות על משחקי דרך
• לקיחת אחריות על שיא סניפי קטן
• עזרה לצוות הטיול בהצגות, סדנאות וכו'.
שלב ג' – חלוקה לצוותי עבודה ותכנון:
עקרונות חשובים למדריכים בחלוקה למשימות:
• השקיעו מחשבה בחלוקה לצוותים כך שתאפשר חיבורים חדשים בתוך הקבוצה
• אנו רוצים ליצור חוויית הצלחה במשימות! לא "לזרוק" את החניכים למים ללא סיוע
שלנו המדריכים! התכנון הוא לא פחות חשוב מהביצוע!
• מטרת המשימות היא לתת לחניכים להרגיש תחושת מסוגלות, חברות ולקיחת אחריות
על השכבה ובו בזמן להעלות להם את המוטיבציה ליציאה לטיול.
• עלינו המדריכים לחנוך וללוות את צוותי העבודה בתהליך ההכנה למשימות גם מחוץ
לזמן הפעולה.
תנועת הנוער המכבי הצעיר
לאחר החלוקה, נאפשר לכל צוות לתכנן איך יוציאו את המשימה לפועל בטיול. נעזור להם
לחשוב על הציוד שהם צריכים, זמני ההכנה שלהם, ייתכן ויצטרכו להפגש איתנו
המדריכים או בניהם לפני הטיול.

קפסולת זמן

נביא לחניכים קפסולה עדיף קופסה עם צורה מיוחדת שיש לה משמעות לחניכים(
שאותה הם יקשטו בשם הקבוצה, בשמות שלהם, ציורים ומה שעולה על רוחם.
בתוך הקפסולה ננחה את החניכים לכתוב מטרות קבוצתיות להצלחת המסע. כל חניך
שיש לו מטרה רושם אותה על דף, מקריא בקול ומכניס לתוך הקפסולה. המטרות צריכות
להתייחס לתפקיד החדש שלהם, להתנהגות הקבוצה כחברי אמת ולדרכים אחרות
להצלחת הטיול.
לאחר שכולם כתבו והכניסו לקפסולה את המטרות הקבוצתיות נאמר לחניכים שבסוף
הטיול נפתח את הקפסולה ביחד, נראה אם עמדנו בציפיות שלנו ונסיק מסקנות לשיא
הגדול הבא הלוא הוא: מירוץ הלפיד!

    ציוד:
  • קפסולה )עדיף קופסה עם צורה מיוחדת שיש לה משמעות לחניכים(
  • טושים
  • סלוטייפ
  • דפים קטנים
  • דיון

    • איך היה לכם בפעולה?
    • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
    • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
    • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
    • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
    • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
    Search
    Generic filters
    En