19
הכר את הקהילה

מה יקבלו החניכים בפעולה?

• ידע על הקהילה בה הם חיים.
• חשיפה למצוקות שקיימות בקהילה הסובבת אותם.
• השראה לשינוי המצב הקיים במקומות בהם קיימים קשיים.

מסרים מרכזיים

אנו מאמינים שבכל יישוב יש אנשים הזקוקים לעזרה וכי ביכולתנו לתרום להם הן ברמה
האישית והן ברמה הקבוצתית וכל זה דורש אך ורק טיפה יותר ערנות לסובב ולא לקפוץ
לבעיות שרחוקות מאיתנו גם אם הם נראות גדולות יותר, קודם כל נדאג לחלקת האלוהים
הקטנה שלנו ולאחר מכן נעזור לסובבים. עלינו להכיר טוב את הקהילה הקרובה שלנו כדי
לממש ערך זה.

מהלך הפעולה

ניתן לקבוצה מפה של היישוב בו הם גרים עם נקודות משמעותיות עבור הקהילה (מכולת,
בניין עירייה, תנועות נוער נוספות, מקומות עתיקים אם יש כאלה בסביבה, בית אבות, בתי
הספר, סניף קופת חולים, דואר, לוחות מודעות ומקומות משמעותיים עבור הקהילה).

הערה למדריך

עליך לשרטט מפה כזו לפי השכונה/מושב בה הסניף שלך פעיל, מומלץ להעזר במפה שהכנת עם צוות המשימה במיפוי הקהילה )ראה דף ההכנה למשימה לקהילה(. מכינים משחק בלשי לחניכים. במהלך המשחק החניכים צריכים לגלות מי מתכנן לפגוע ב... )לבחירתכם(. מניחים פתקים על חלק מהדלתות ברחבי היישוב, כאשר בכל דלת מופנית האשמה לדלת אחרת.. פתקים לדוגמא: קבוצת ו', מזל שהגעתם. גילנו שמישהו רוצה לפגוע בנו אז הלכנו להתחבא במקום מסתור. אף אחד ביישוב לא יחשוד בכם שאתם מחפשים את הפוגע. הרמז היחיד שיש לנו הוא שמצאנו כובע של דוור ליד הבריכה (הולכים לאיזור הדואר). על סניף הדואר תלוי פתק: ... אני לא מאמינה שכעסת שלקחתי את הכובע שלך! כל היישוב יודע שאני מתה על כובעים ובכלל הלכתי לדואר לשלם את הקנס ששלח לי הפקח של המועצה. בכניסה למועצה יהיה פתק שמפליל מישהו אחר ביישוב...

הערה למדריך

הפתק האחרון יהיה חזרה בסניף או במקום הסיום ובו יהיה רשום משהו על כך שאף אחד ביישוב לא רוצה באמת לפגוע אלא להיפך! כל מוסד ביישוב יש לו מטרה אחרת לתרום לתושביו ועלינו כעת לחשוב כיצד אנחנו רוצים לתרום בחזרה! תנועת הנוער המכבי הצעיר נבקש מצוות המשימה של "משימה לקהילה" לשתף במיפוי הקהילתי שערכו ליישוב, מסקנותיהם והכרותם המעמיקה עם היישוב בעקבות המחקר שעשו. נשאל: מה מאפיין את היישוב שלכם לטובה - מהן נקודות החוזק של היישוב? מהן נקודות החולשה של היישוב? נקריא את קטע קריאה: על הנתינה/ג'וברן חליל ג'וברן "אתה נותן אך מעט, עת תיתן מרכושך. רק עת תיתן מעצמך, זוהי נתינת אמת. יש הנותנים מעט, מן הרוב אשר להם וחפצם בכבוד, ורצונם המוסתר מכתים את נתינתם. ויש אשר הנותנים את כל המעט אשר להם. הם המאמינים בחיים, הם מלח הארץ טנאם מלא תמיד. יש הנותנים בשמחה – ושמחה שכרם, ויש הנותנים בכאב וצער – ואלו מנת חלקם. טוב לתת למבקש. אך מוטב לתת ללא בקשה – מתוך הבנה."

דיון:

• האם אתם מסכימים עם מה שאומר חליל ג'ובראן בקטע?
• איך זה מתקשר למשימה לקהילה?
• כיצד לדעתכם אנו יכולים, "לתת מתוך הבנה" בקהילה בה אנו חיים?

הערה למדריך

במהלך הפעולה, יש לתת במה לצוות המשימה של "משימה לקהילה" שיסבירו מה יקרה בפעולה הבאה והאם יש הכנות או מידע שעל החניכים לדעת לקראת הפעולה הבאה.

קושרים קשר-

בסיום, לאחר שהחניכים מגיעים )עם או בלי המדריכים( למקום המסתור מראים להם את
הקשרים ביישוב ואפשר גם לצייר מפה. האם כולם בקשר?
למה אנשים רוצים להיות בקשר ביישוב? במה זה עוזר?

דיון

  • איך היה לכם בפעולה?
  • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
  • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
  • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
  • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
  • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
Search
Generic filters
En