מה יקבלו החניכים בפעולה?

• הזדמנות לבחון את משמעותו של הגוף שלי עבורי
• תחושת בטחון ורוגע לגבי השינויים שחלים אצלי בגוף, הבנה כי זה טבעי ונורמלי

מסרים מרכזיים

• השינויים בגופנו הם עניין טבעי שעובר על כולם בגיל ההתבגרות
• מה שקורה לי בגוף לא צריך להיות מנותח בהשוואה למה שקורה לאחרים,
כל אחד מתפתח קצת אחרת
• לא צריך להתבייש בגוף ובמה שקורה לו

מהלך הפעולה

הערה למדריך

במהלך הפעולה ישנה צפייה בשני סרטונים. חשוב מאוד להכין מראש דרך נוחה לצפות בהם וכמובן לצפות בהם מראש בעצמך.

נפתח בתיאום ציפיות )שיחה( עם החניכים ונציג בפניהם את הנושא לפעולה הקרובה.
נסביר לחניכים שפעולה זו נועדה לדבר על הדברים ולשתף אחד את השני, חשוב שירגישו
בנוחות עם שאר חברי הקבוצה. נציין בפני החניכים שאנו כאן כדי לענות על כל שאלה
שירצו לשאול ושאין צורך להתבייש במצב. גם אם החניכים עדיין לא מרגישים בנוח, אנחנו
לא לוחצים עליהם וזה בסדר גם לא לשתף.

שלב א'

נשב עם החניכים במעגל על הרצפה ונבקש מכל חניך לעצום את העיניים. נחלק לכל חניך
מטבע )או כל חפץ שמשמיע רעש, חשוב שלכולם יהיה את אותו הרעש(.
נקריא לחניכים משפטים וכאשר החניך מסכים עם המשפט הוא צריך לזרוק את המטבע
כך שיישמע צליל.
המשפטים:
• אני אוהב/ת איך שהגוף שלי נראה
• אני מתבייש/ת בחלק מהגוף שלי
• יש לי לפחות חלק )איבר( אחד בגוף שאני אוהב ומרגיש שלם איתו
• יש לי לפחות חלק אחד בגוף שאני מתבייש בו
• אני מרגיש/ה שמשהו משתנה אצלי בגוף
• אני מפחד/ת משינויים
• אני מפחד/ת מזה שהגוף שלי עוד לא התחיל להתפתח ואצל חברים שלי כן
• אני מרגיש שהגוף שלי שונה משל אחרים

שלב ב' – פשוט לשתף.

נושיב את החניכים במעגל, ועל הרצפה כרטיסיות "שיתוף". כל חניך )וגם אנחנו
המדריכים - כדי לייצר פתיחות( בוחר מילה ו/או שאלה, ומשתף את חברי הקבוצה במה
שהוא מרגיש לגבי הנושא שבכרטיס. לא ללחוץ על מי שלא רוצה לשתף!
כרטיסיות לבנות:
• הכי מביך אותי ש...
• אצלי זה שונה כי...
• התחלתי ללבוש גוזיות כש...
• החלטתי לא ללבוש גוזיות עדיין כי...
• אני חוששת מלקבל מחזור
• כשקיבלתי מחזור הרגשתי...
• אני בין הגבוהות בקבוצה...
• אני בין הנמוכות בקבוצה....
• הכי מפריע לי שיש לי שיערות ברגליים
• מה שהכי בולט בגוף שלי זה שאני...
• כשאני מסתכלת על בנות אחרות אני מרגישה...
• כשאני מסתכל במראה אני...
• הכי מבלבל אותי כש...
• אני הכי אוהבת בגוף שלי ש...
• אני הכי שונאת בגוף שלי ש....
• אני מפחדת שיצחקו עלי ש...
כרטיסיות לבנים:
• הכי מביך אותי ש...
• אצלי זה שונה כי...
• כשהקול שלי השתנה, הרגשתי מוזר
• נראה לי מוזר שעוד מעט ישתנה לי הקול...
• אני בין הגבוהים בקבוצה...
• אני בין הנמוכים בקבוצה...
• התחלתי להתגלח כש...
• החלטתי לא להתגלח עדיין כי...
• הכי מפריע לי שיש לי שיערות בגוף
• מה שהכי בולט בגוף שלי זה שאני...
• כשאני מסתכל על בנים אחרות אני מרגיש...
• כשאני מסתכל במראה אני...
• הכי מבלבל אותי כש...
• אני הכי אוהב בגוף שלי ש...
• אני הכי שונא בגוף שלי ש....
• אני מפחד שיצחקו עלי ש...

שלב ג' – אז מה קורה לי בגוף?

החניכים יקבלו ציור ריק של ילד/ילדה ועל גבי הציור עליהם לסמן כמה שיותר דברים
שמשתנים בגוף תוך כדי גיל ההתבגרות: גובה, קול, שיער גוף, פצעונים, אברי מין, חזה
וכו'..
שני סרטונים שניתן להראות לסיכום:
בסדרת האינטרנט "המתבגרים" )חפשו: המתבגרים פרק 2 ופרק 3.)
מדובר בסרטונים קצרים בהם בני נוער )בנים ובנות( משתפים לגבי שינויים שעוברים על
גופם, תובנות ומחשבות בעניין.
זה המקום לשתף את החניכים בשינויים הטבעיים שעוברים על כולנו בגופנו גם בפן
המדעי, אבל בעיקר מניסיונכם האישי ושל חברים בסביבתכם. על החלטות שקיבלתם
(מתי התחלנו להסיר שיער – אם בכלל, ללבוש גוזיות – אם בכלל, מתי גבהתם – אם בכלל
אילו תגובות קיבלתם מהסביבה? במי נעזרתם כשהייתם צריכים ייעוץ? למי פניתם?)

דיון:

• איך אתם מרגישים עם השינויים שחלים אצלכם בגוף?
• איזה שינוי יגרום לכם להיות מובכים יותר? למה?
• מה גורם לי להרגיש "נורמלי, בסדר?"
• האם מישהו נתקל בסיטואוציה שחבר/ה העירו לו על שינוי שחל אצלו בגוף?
• איך הייתי רוצה שהסביבה שלי תגיב לשינויים האלה? מה אני מצפה מהאנשים שקרובים
אליי? )ההורים, החברים, בית הספר...(
• עם מי אני יכול להתייעץ על מה שקורה לי בגוף?

דיון

  • איך היה לכם בפעולה?
  • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
  • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
  • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
  • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
  • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
Search
Generic filters
En