מה יקבלו החניכים בפעולה?
• חומר למחשבה עצמית
• בחינה עצמית כבסיס להצבת מטרות אישיות בתהליך הנעורים
מסרים מרכזיים
המעבר שקורה כחלק מתהליך הנעורים הוא הזדמנות לבחון את עצמנו, ולהשתנות
בהתאם למה שאנחנו רוצים להיות
מהלך הפעולה
בתחילת הפעולה נגיד לחניכים שאנחנו הולכים בפעולה הזו לדבר על עצמנו, לכן דרושה
מידה רבה של כנות, פתיחות וכבוד הדדי
חשוב מאוד לייצר אווירה נעימה, פתוחה ואינטימית בפעולה. ניתן לעשות זאת באמצעות תאורה, מוזיקה, דיבור רגוע, פיזור כריות נוחות ברחבי החדר ועוד. במידה ומדובר בקבוצה "קופצנית" חשוב מאוד "להתיש" אותם במשחק מוציא אנרגיות לפני תחילת המתודות הבאות.
נפזר בחדר חומרי יצירה רבים ומגוונים: דבק, מספריים, צבעים, טושים, עיתונים ועיתוני
נוער, בריסטולים, סול, פונפונים, ציוד ביתי הרוס, וכו'.
כל חניך יקבל דף A3 .על הדף החניך יצטרך ליצור פורטרט – מי אני?. הציור, והחומרים
שהוא משתמש בהם צריכים לייצג את מי שהוא בצורה יצירתית ועמוקה.
ניתן לחניכים זמן מכובד להכין את היצירות )15-30 דק'(.
ל חניך יציג את היצירה שלו. נשאל אותם:
• מה כל חלק בציור מייצג?
• למה בחרת דווקא את החומרים/הצבעים האלה?
• מה אפשר ללמוד עליך מהציור הזה?
נפזר בחדר נרות כמספר הזוגות בקבוצות. החניכים יסתובבו בין הנרות ובכל פעם שנגיד
יתיישבו שני חניכים ליד נר. לאחר שיתישבו אנחנו ניתן שאלה אישית, כל חניך יצטרך
לענות על עצמו. השאלות הן הזדמנות של כל חניך להכיר מעט את עצמו ולבחון את עצמו
ברמה הפנימית, אך גם לשמוע אחד על השני. כל כמה דקות, לאחר ששני החניכים בזוג
דיברו, החניכים יחזרו להסתובב ויתיישבו שוב ליד חניך אחר.
חשוב להדגיש לחניכים שהמטרה היא לדבר לעומק על עצמנו, אז צריך להשתדל לדבר
בפתיחות ובכנות ולהמעיט בצחוקים ובציניות. זכרו: ציניות ממוססת אינטימיות!
השאלות:
• מה התכונה החזקה שלי? במה אני טוב?
• מה התכונה החזקה של מי שיושב מולי?
• מה משמח אותי?
• מה המקום/מסגרת שהכי עושה לי טוב?
• מה החששות שלי לגבי השינויים הקרובים בחיים? )סיום יסודי, מעבר לחטיבה(
• מה מעציב/מכעיס אותי?
• מה התכונה שהכי הייתי רוצה לרכוש/לשפר?
• מה הכי הייתי רוצה ללמוד מהבנאדם שמולי?
• ממה אני מפחד?
• מה החלום שלי?
לאחר שיסיימו את כלל נושאי השיחה, נחזור לדיון במעגל קבוצתי. נשאל:
• איך היה?
• איך זה מרגיש לדבר על עצמנו?
• למה בעצם אנחנו עושים את זה? מה החשיבות של הבחינה הפנימית שלנו?
• למה חשוב לנו לעשות את זה דווקא עכשיו?
החניכים נמצאים לפני נקודת שינוי משמעותית – מעבר לשלב הנעורים. נקודת שינוי זו היא הזדמנות לבחון את עצמנו, לגלות מה אנחנו אוהבים בעצמנו ואנחנו רוצים לחזק, ומה אנחנו פחות אוהבים ואנחנו רוצים לשפר. בגלל שכל אחד מתחיל להתעצב בדרך אחרת, זו גם הזדמנות טובה ללמוד אחד על השני ואחד מהשני. בנוסף, תהליך הנעורים שעומד בפתח הוא הזדמנות לקחת את ההחלטות על עצמנו וליישם אותם כחלק מהעשייה האישית והקבוצתית במשימות.
ניתן לכל חניך שקף שידביק על היצירה שהכין. כעת, על השקף, כל חניך "ישדרג" את
היצירה שלו לפי מה שהוא היה רוצה להיות. החניכים יוכלו להוסיף פרטים, לשנות, לשפר,
כך שהשקף בשילוב עם היצירה המקורית ייצג את מי שהיה רוצה להיות בסוף תהליך
הנעורים.
לאחר שהחניכים יסיימו להכין את שדרוג היצירות, נעשה סבב נוסף של הצגה עם שאלות
דומות למה ששאלנו בסבב הראשון, ככה שנבין מהיצירות מה היה רוצה כל חניך להיות
ואיך הוא חושב שהוא יגיע לשם.
• איך היה לכם בפעולה?
• מה למדתם על עצמכם?
• מה למדתם אחד על השני?
• מה אתם לוקחים מהפעולה לעצמכם להמשך תהליך הנעורים?
לסיכום נכין את החניכים לכך שבמשימה הראשונה בתהליך, אותו נחשוף בזמן הקרוב,
תהיה לנו הזדמנות לעבוד בדיוק על הדברים שהם בחנו בעצמם במהלך הפעולה.
דיון