מה יקבלו החניכים בפעולה?

החניכים יקבלו מוטיבציה להנהיג ולהשפיע.

מסרים מרכזיים

המנהיגות טמונה בכולנו ויש לנו את האפשרות והיכולת להשפיע ולשנות.

קריאה לפעולה:
טיבעו של האדם הינו קודם כל לספק את הצרכים המידיים שלו, אך תפקידנו כתנועת
נוער היא לעודד את חבריה לפתח מנהיגות.

מהלך הפעולה

מתודה א'- גרף המחשבות. )דרוש מנהיג(

ניתן לכל חניך 3 פתקים ונבקש מהחניכים לכתוב על כל פתק מחשבה שונה שעברה
בראשו היום. בזמן שהחניכים יכתבו את מחשבותיהם על הפתקים, נציב מול החניכים
פלקט עליו יהיה מצויר ציר כאשר הקו האופקי שלו יתאר מעגלי השפעה, והציר
האנכי – מסגרות זמן כפי שמתואר בגרף למטה:
לאחר מכן מציבים את המחשבות על הגרף שמצויר על פלקט גדול לפי הנושא שלהם.
מאחר ומרבית המחשבות מתרכזות במעגלים הקרובים לאדם, ה"אני" וה"עכשיו", עניין זה
מעורר דיון בנושאים רבים:
1 .טיבעו של האדם הינו קודם כל לספק את הצרכים המידיים שלו – פירמידת הצרכים
של מאסלו – כיצד ניתן להרחיב את מעגל המחשבות? מודעות! אם נערוך את אותו
תרגיל שוב, חלק מהמחשבות ינדדו לאופקים רחבים יותר...
2 .אלו כלים יש ברשותינו ל"אתגר" את העשייה ואת המחשבה בחיים בכלל: דיונים,
שיחות, מעורבות אקטואלית במתרחש, ספקנות, התנדבות, הכרות עם אנשים שונים...
3 .כיצד ניתן לעורר אנשים לעשייה משמעותית יותר כתנועת מכבי? מנהיגות!
4 .מנהיג הוא אדם בעל חזון היודע להסתכל לטווח רחוק.

מתודה שניה: ההשפעה שב(קלפ)י(ם)

מראש נכין חפיסת קלפים ככמות החניכים כאשר אחד מתוך חמישה מהחניכים יקבל
קלף אדום ושאר החניכים יקבלו קלף שחור.
נושיב את החניכים במעגל כאשר כל חניך ידע מה הקלף שלו אך יצטרך להסתיר את צבע
הקלף שלו משאר חברי הקבוצה.
נסביר לחניכים שמטרתם היא להישאר בין שלושת החניכים האחרונים במעגל.
כיצד מוציאים אנשים מהמעגל? נסביר לחניכים שעליהם להוציא מהמעגל את כל מי
שיש לו קלף אדום )בלי קשר לצבע הקלף של כל אחד באופן אישי, ובלי לדעת את היחס
בכמות הקלפים( בכדי להוציא מישהו מהמעגל ולהישאר בתוכו עליהם לשכנע את חברי
הקבוצה )מבלי לדעת( שלשאר החניכים יש קלף אדום )למשל: "רואים עליו, הוא לחוץ
אין מצב שיש לו קלף שחור!"( במידה והחניך מצליח לשכנע את שאר חברי הקבוצה, הם
מעלים להצבעה- האם יש לחניך קלף אדום? אם יותר מ - %50 מהקבוצה מרימים יד שכן,
החניך מוצא מהמעגל. )ההצבעה מתנהלת על ידינו המדריכים ואנחנו קובעים מתי לעלות
להצבעה- לרוב כאשר המצב מתחיל להתחמם והחניכים ישתכנעו(.
כך, כדי לקדם את האינטרסים של החניכים עליהם:
או לשכנע את שאר חברי הקבוצה )מבלי לדעת( שלחניך מסוים יש קלף אדום ושצריך
לעשות הצבעה כדי להוציא אותו מהמעגל, או לשכנע שלהם עצמם יש קלף שחור.
כאשר תישאר במעגל כמות מינימלית של חניכים נבקש מהם להציג את הקלף שלהם
ונבדוק האם באמת נשארו במעגל רק חניכים עם קלף שחור.

לאחר מכן נקיים דיון:

• האם יש באמת קשר בין צבע הקלף של החניכים שנשארו לבין העובדה שהם נשארו
במעגל?
• מה עזר לחניכים שנשארו להשאר במעגל?
• מה הקשר בין זה לבין מנהיגות?
• האם בעל כושר השכנוע בקבוצה משתמש ביכולת הזאת גם במנהיגות יומיומית?
כיצד הוא משפיע על סובביו? האם הוא משתמש בכושר הזה לתועלת החברה או
לתועלתו האישית?
תנועת הנוער המכבי הצעיר
מסבירים לחניכים שכדי לשנות משהו צריך איתך עוד אנשים, ולכן מנהיג צריך לדעת
להשפיע על אנשים ולשכנע אותם בדרך שלו. והם החניכים, יודעים להשפיע אחד על
השני! השאלה היא אם יקחו את יכולות ההשפעה למשחקי קלפים או לדברים גדולים
שמעסיקים אותם.

    ציוד:
  • חפיסת קלפים
  • מתודה שלישית: "עצות למנהיג הצעיר" שמעון פרס

    נחלק את הקבוצה לצוותים, על כל צוות לקרוא את הקטע של שמעון פרס ולהכין נאום/
    סרטון/הצגה תחת הכותרת "עצות למנהיג הצעיר" עם כמה שיותר עצות מתוך דבריו של
    אחד המנהיגים המשמעותיים שידעה ישראל – נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס.

    דיון

    • איך היה לכם בפעולה?
    • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
    • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
    • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
    • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
    • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
    Search
    Generic filters
    En