מה יקבלו החניכים בפעולה?

• אפשרות לבחון סיטואציות חברתיות על האחר ועל עצמי.
• הזדמנות לעצור ולבחון האם אני בכלל שם לב לדרך בה אני מתנהג כלפי הסביבה שלי.

מסרים מרכזיים

גם בפעולות וגם בחיינו הפרטיים נתאמץ להתנהג לכל אדם שנפגוש כחבר, בצורה
אנושית ובכבוד.

מהלך הפעולה

מתודה 1 - מה אתם הייתם עושים?

נתלה ברחבי החדר דפים ממסופרים עם שאלות שמובילות את החניכים מדף לדף.
ניתן לחניכים זמן להסתובב בחדר כשכולם מתחילים מדף מספר 1 ומשם מגיעים כולם
לדף מספר 8 כאשר הדרך שונה עפ"י התשובות שהם עונים.

    ציוד:
  • 8 כרטיסיות, דבק סלוטייפ
  • דיון

    נשאל את החניכים מספר שאלות בנוגע לתשובות שענו.
    תחילה נשאל-
    • האם זה באמת משנה אם זה חבר שלך או לא, בסיטואציות כאלה או אחרות?
    • האם הדרך שתתייחס אל בן אדם מסוים תשתנה אך ורק בגלל שאתם לא מכירים? למה?
    • באיזו צורה דרך ההתייחסות שלך תשתנה?

    מתודה 2

    נחלק לכל חניך יקבל 5 פתקים.
    נבקש מכל חניך לכתוב בכל פתק, באנונימיות, מילים שבהן הוא משתמש הכי הרבה בשיח
    ביום יום שלו (בכל פתק מילה אחת).

      ציוד:
  • 5 פתקים ריקים לכל חניך,
  • עטים
  • הערה למדריך

    יש להדגיש לחניכים שהמילים שהם צריכים לכתוב הן לא סתם מילים כמו צלחת או חם לי, אלא מילים שהם משתמשים בהן כשהם עצבניים, מדברים על המורה שלהם, מדברים עם חברים שלהם וכו׳ )אפשרי לכתוב גם מילים גסות(. נושיב את החניכים בזוגות וכל זוג יקבל סיטואציה שונה ויצטרך להמחיזה. תוך כדי ההמחזות והדילמות, נגריל לכל אחד מהחניכים מילה או שתיים שיצטרכו לשלב במהלך השיחה. הסיטואציות הן: 1 .יום הולדת לעמית )חברה אחת רוצה ללכת ואחת לא( 2 .מדורה בל"ג בעומר )לזרוק או לא לזרוק בקבוקי פלסטיק למדורה( 3 .חולצה שכבתית )איזה צבע?( 4 .שיק או שוק )התלבשת לא משהו ליציאה עם חברים, חברה שלך לא מחמיאה( 5 .המורה לתנ"ך )לא קיבלתי ציון מתאים למרות שהשקעתי(

    הערה למדריך

    מטרת המתודה היא לגרום לחניכים להבין כיצד הם מתנהגים ביום יום, מהן המילים בהן הם בוחרים להשתמש בסיטואציות אלו ואיך השימוש בהן משפיע על הסיטואציה.

    דיון

    • האם לדעתכם אתם בוחרים את המילים שלכם בקפידה?
    • איך היה לכם לדבר בצורה מסוימת בסיטואציה כה פשוטה? הרגשתם שזה תקין? למה?
    • איך הייתם מרגישים אם היינו מחליפים את המילים הללו למילים שונות, אשר מכבדות
    את אותה סיטואציה?
    • האם המילים היו מקדמות אתכם ואת הסיטואציה למקום נכון יותר? באיזו דרך?

    מתודה 3 - שיר

    החניכים יקבלו את המילים לשיר "יה"\ מוש בן ארי. נשמיע לחניכים את השיר, כאשר
    כולם בשקט.
    היי אתה אדוני
    מסתובב ברחוב כמו אין לך עיניים
    תסתכל גם אני קיים פה לידך ביחד או שניים
    אלוהים הוא מעל ואנחנו כאן הורסים את הסדר
    בלי אולי בלי אבל זה רק בנו שיהיה פה בסדר
    כן הזמן פה קצר ומלאכה רבה קיימת בדרך
    כי מפה ועד שם רק לא לעצור תמשיך את הדרך
    האמת בנמצא וזה תמיד קיים לאן שנגיע
    פקח עיניים סביבך ותקבל
    שזה יה יה יה
    ומה נהיה יה יה
    וכשהוא בא בא בא
    תמיד הוא בא בזמן
    הי תגיד זה אני הולך ונעלם כמעט בלי לדעת
    לפעמים עצבני בשני העולמות מגשר על הפער
    הנחמד בכל זה שכך די מעניין לדעת ת'רגע
    אז תן להיות עם הכל בלי לעשות עניין מגזע וצבע
    כן זה אולי בראשי שפה הכל הפוך ואין פה שום סדר
    הנכון לא קיים אינטרסים של ממון ואי צדק
    הנסתר הוא בכל מה שצריך לקרות יקרה בכל דרך
    אז מה נשאר פה לשאול רק לקבל
    שזה יה יה יה...

      ציוד:
  • להדפיס לכל חניך את המילים של השיר
  • דיון מסכם:

    • מהו המסר שהשיר מנסה להעביר?
    • האם אתם מסכימים איתו? מדוע?
    • כיצד בעיניכם יש להתייחס לאחרים שבסביבתכם אך אינם חברים שלכם?
    • כיצד לדעתכם עלינו לפעול במידה ואנחנו נתקלים ביחס לא ראוי לאחר?
    לאחר מכן נשלח את החניכים הביתה עם נקודה למחשבה, האם באמת אכפת לי מהאחר
    ומהיחס שלי כלפיו?

    דיון

    • איך היה לכם בפעולה?
    • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
    • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
    • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
    • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
    • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
    Search
    Generic filters
    En