מה יקבלו החניכים בפעולה?
הזדמנות לבחון את יחסי הגומלין בינם לבין הקהילה.
מסרים מרכזיים
• תרומתי לקהילה מועילה גם לי וגם לקהילה שלי.
• נתינה היא סיפוק אמיתי.
מהלך הפעולה
נעמיד את החניכים בשתי שורות אחת מול השנייה. לכל חניך בשורה אחת מחלקים
מספר, ולכל חניך בשורה השנייה מחלקים אות. בכל סיבוב נקרא בקול במספר אחד
ובאות אחת. שני הנציגים יגיעו לאמצע ויצטרכו להצחיק אחד את השני. הראשון שמצליח
להצחיק מבלי לצחוק בעצמו מזכה את הקבוצה שלו בנקודה. הקבוצה שמצליחה לגרום
לקבוצה השנייה לצחוק כמה שיותר פעמים מנצחת.
ממחיזים יחד עם החניכים את הסיפור "העץ הנדיב". בוחרים שישה חניכים עבור
התפקידים הבאים: ילד, עץ, תפוחים, עלים, ענפים וגזע.
כל אחד מהם מקבל כתר או שלט עם התפקיד שלו. נקריא את הסיפור ובמקביל החניכים
ימחיזו בפנטומימה את ההצגה לשאר הקבוצה שתשמש כקהל.
• מישהו מכיר את הסיפור?
• מה המסר של הסיפור?
• הייתם מתנהגים אחרת מהילד או מהעץ?
• מי אתם חושבים שהרוויח מהסיפור?
• אז למה המשפט החוזר בסיפור הוא "והעץ היה מאושר"?
כנראה שהחניכים יענו שהילד הרוויח מהסיפור. חשוב שיצאו מהדיון עם נקודה למחשבה האם גם מי שנותן יכול לקבל.
נציג בפני החניכים מספר סיטואציות שקשורות לנתינה בחיי היומיום שלהם. כל חניך
מקבל 2 פתקים בצבעים שונים. לאחר שנקריא כל סיטואציה נציג בפני החניכים את
השאלה – מי הרוויח מהמצב, צד א' או צד ב'? כל פתק יסמל צד מסוים והחניכים יצטרכו
להרים אותו בהתאמה למה שחושבים.
1 .אמא שלי עזרה לי להכין את שיעורי הבית שלי בחשבון כשהיה לי קשה.
2 .הוצאתי את הכלב שלי לטיול ושיחקתי איתו בגינה בשכונה.
3 .המדריך שלי ליווה אותי עד הבית אחרי הפעולה כי פחדתי ללכת לבד.
4 .חבר שלי נתן לי חצי מהסנדוויץ שלו כי שכחתי את שלי בבית.
5 .חברים שלי ואני שיחקנו כדורגל אחר הצהריים, אחותי הקטנה וחברות שלה ביקשו
להצטרף אז נתנו להן למרות שהן לא יודעות לשחק כדורגל.
6 .בדרך חזרה מבית הספר חבר שלי נפל וקיבל מכה בברך. סחבתי את התיק שלו, עזרתי
לו להגיע הביתה ולטפל במכה.
7 .הלכתי לבקר אצל סבתא, רציתי לשחק על המחשב ולמרות שהיא השתמשה בו היא
פינתה אותו בשבילי.
• מה המשותף בין כל הסיטואציות?
• תמיד יש רק צד אחד שמרוויח?
• האם גם מי שנותן יכול ליהנות מהנתינה שלו?
• מה אתם חושבים שגרם לעץ להיות מאושר?
• מה יכול לגרום לבנאדם להיות "מאושר" כמו העץ?
נראה לחניכים שגם הם בעצמם יכולים להנות מלתת משהו לאחרים. החניכים יחשבו
על משפטים אותם הם רוצים לחלק לסביבה, ירשמו על פתקים ויקשטו אותם. לאחר
מכן הקבוצה תסתובב ברחבת הסניף ותחלק לעוברים והשבים פתקים יחד עם תפוחים
)החתוכים מראש(.
דיון