מה יקבלו החניכים בפעולה?
החניכים יבחנו את הדמויות המשפיעות ומעצבות את חייהם, וחומר למחשבה לגבי מה
הופך אותם למנהיגים בחייו ומה השפעתם עליו.
מסרים מרכזיים
• יש לנו בחיים דמויות שממלאות תפקידים של מנהיגים, חשוב לזהות אותן ולהבין את
השפעתן הרבה עלינו לטובה או לרעה.
• כל אדם שאני פוגש יכול להיות מנהיג בחיים שלי, העולם מלא בהשפעות ואם נהיה
פתוחים ללמידה והשפעה של אנשים אחרים על חיינו, נהיה מפותחים יותר.
קריאה לפעולה:
עלינו לקחת אחריות על המעשים שלנו ולא להיסחף אחרי אחרים מבלי שיקול דעת,
להמשיך לבחון מה טוב בשבילי ולדעת מהי הדרך שלי.
מהלך הפעולה
באזור הפעולה נפזר דפים, ונציב על כל דף אבן על מנת שלא יעוף. נשחק "דפים
מוזיקליים" על כל דף תהיה כותרת בראש העמוד, שהיא מה שהחניכים צריכים לכתוב
בתחתית הדף. נשים מוזיקה ובזמן המוזיקה ננחה את החניכים ללכת בחופשיות באזור
הפעולה, בכל פעם שנעצור את המוזיקה על כל חניך ללכת לדף, כך שכל פעם אמור
להישאר חניך אחד ללא דף )הוא יפסיד נקודה, לא יודח מהמשחק!(. נסביר שכל חניך
שתפס דף צריך לכתוב בתחתית הדף את התשובה לשאלה או האמירה שמופיעה בדף,
ולאחר שכתב עליו לקפל את תשובתו כך שלא יראו אותה. הרעיון בכך שהחניך מקפל
את תשובתו היא שחניכים לא יושפעו ממה שחבריהם רשמו, אלא יקבלו דף נקי ויחשבו
בשביל עצמם.
חשוב להתאים את כמות הדפים לכמות החניכים במתודה עצמה, אך לא לוותר על דפים - כלומר חשוב שכל החניכים יקבלו את כל הדפים.
חשוב להדגיש לחניכים שבסוף הם יפתחו את הדפים בפורום קבוצתי ושלא ירשמו דברים שהם לא מרגישים איתם בנוח.
• כל אחד לוקח את הדף שהיה אצלו לדיון ופותח את הקיפולים.
• עוברים על תשובות החניכים בדפים.
• מה אתם חושבים על התשובות השונות שעלו בדפים אלו?
• לאילו אימרות או תשובות התחברתם?
• אילו דמויות עלו לכם בראש במהלך המתודה?
דיון זה הינו דיון של חשיפת הנושא ומטרתו לעורר בחניכים את הנושא, לעשות להם קצת סדר בראש לקראת הירידה לעומק בנושא המנהיגות. אין צורך להעמיק עדיין בשלב זה של הפעולה את הדיון. מתודה ב' – סיטואציות בהפתעה: נושיב את החניכים במעגל, וננחה אותם לכתוב סיטואציה שקרתה להם, ובה הם הונהגו על ידי מישהו אחר )למדריך – חשוב לא להגיד את המילה "מונהג"! זה עשוי ליצור אנטי וגישה שלילית בקרב החניכים( – נסביר לחניכים שעליהם לכתוב מצב בו הם התכוונו לפעול באופן מסוים ומישהו שינה להם את אופן הפעולה, גרם להם לפעול אחרת, סיטואציה שבה מישהו בסביבתי גרם לי לפעול למען משהו/כנגד משהו. אם אין להם סיטואציה שלהם, ננחה את החניכים לכתוב סיטואציה שקרתה למישהו שהם מכירים. על מנת שהחניכים יבינו כראוי את ההנחיה, ניתן להם דוגמאות לסיטואציות: 1 .לחבר הכי טוב שלי היה יום הולדת, דני דירבן אותי לעשות לו מסיבת הפתעה. 2 .היה לי מבחן שתיכננתי ללמוד אליו, בסוף חבר שלי הזמין אותי למגרש לשחק כדורגל והלכתי לשחק איתו. 3 .ישבנו ביחד כל החברים וחבר סיפר בדיחה שהצחיקה את כולם אבל אחת הבנות נעלבה ממש. 4 .השנה חבר החליט שלא נתחפש בפורים, תכננתי בהתחלה להתחפש ואפילו היה לי רעיון אבל בסוף אף חבר לא התחפש ודי התבאסתי. 5 .הפרעתי למורה בכיתה והיא הוציאה אותי, בסוף השיעור באתי אליה במטרה להתנצל ושניה לפני חבר בא אליי וצחק על זה. החלטתי לוותר ויצאתי להפסקה. תנועת הנוער המכבי הצעיר נאסוף בכובע או בכוס את כל הסיטואציות של החניכים. ננחה את החניכים להסתובב באזור הפעולה, לאחר כמה שניות נבחר חניך וניתן לו לשלוף סיטואציה מהכוס. אותו חניך צריך להתחיל את הסיטואציה, ועל הקבוצה לזרום איתו וליצור את הסיטואציה ברמה הקבוצתית. למשל – בסיטואציה של ילד במשחק כדורגל, שהתעייף ורצה להפסיק לשחק אבל המשיך כי המאמן שלו אמר לו "תקשיב אני סומך עליך וחייב אותך במשחק, אין סיכוי שאתה מפסיק עכשיו" – החניך שמקבל את הסיטואציה מתחיל לייצר אוירה של מגרש כדורגל, לעשות כאילו הוא בועט בכדור ולמנות מישהו להיות המאמן שלו וכו'.
• בסיטואציות שהועלו, היו מצבים שהתחברתם אליהם?
• איפה בחיינו אנחנו "מונהגים" – הולכים אחרי מישהו?
• נציב במרכז המעגל הגדרה מתומצתת וקצרה למנהיג.
• אילו מנהיגים אתם רואים לעצמכם בחייכם?
• מה גורם לכך שמישהו מנהיג אתכם?
הגדרה למנהיג: מיהו מנהיג?
מנהיג הוא אדם המסוגל להוביל חבורה של אנשים שונים לעבר מטרה משותפת.
המנהיג משפיע על הסובבים אותו ומסוגל להניע אותם לעשות פעולות אשר הם היו
עושים אילולא הניע אותם כך.
מתודה ג' - מי המנהיג?
נעמיד את החניכים במעגל כשכל החניכים עוצמים עיניים, פרט לנציג אחד שנבחר
להישאר בעיניים פקוחות. המתודה תיערך בסבבים, בכל סבב ניתן לחניכים משימה,
שעליהם לערוך בהנהגת החניך עם העיניים הפקוחות, הוא מנהל את המשימה, מכווין את
החניכים ומסביר לכל חניך מה לעשות. החניך שנשאר עם עיניים פקוחות יתחלף אחרי
כל משימה, כך שכמה חניכים יוכלו להתנסות בתפקיד המנהיג, ושכולם יחוו את עמדת
המונהג. החניך המנהיג יכול להזיז את החניכים, לתת להם הוראות ולנהל את המשימה
בכל דרך שיבחר.
הרעיון במתודה היא לתת לחניכים לחוות את החוויה של להיות מונהגים, ללכת אחרי
מישהו, להיות עם עיניים "עצומות", להקשיב למישהו אחר, ללכת אחרי מישהו למרות
שיכול להיות שלך יש דרך שאתה היית רוצה להציע ודרך אחרת לבצע את המשימה.
משימות:
• להסתדר בשורה ע"פ גיל )תאריכי לידה( מהצעיר למבוגר.
• ליצור צורה של משולש מדויק.
• להיעמד רק על דפים שהמדריכים יפזרו באזור הפעולה.
• ליצור מעגל שכולם עם ראשים כלפי פנים המעגל במצב של שכיבת שמיכה )בטן סטאטי(.
• לנקות את אזור הפעולה.
את המשימה האחרונה )המדריכים יכולים לבחור איזה משימה שירצו, אפילו כזאת שכבר
עשו במתודה( החניכים יעשו בעיניים פקוחות ובלי מנהיג.
זאת על מנת להמחיש להם את ההבדל בין מצב שהם מונהגים בו למצב שהם משתפים
פעולה ביחד.
• מה היתרונות והחסרונות בלהיות מובל ולא מנהיג? )מצד אחד: אפשר להיות ראש קטן,
אפשר ללמוד דרכים חדשות לעשות דברים, אתה לא צריך לחשוב, אתה בטוח במה
שאתה עושה, אתה רגוע, אין ריבים כי מישהו אחד מחליט הכול, מצד שני - חוסר
עצמאות, לוותר על הדרך שלי, לא תמיד נעים שאומרים לי מה לעשות...(
• איפה בחיים אתם פוגשים את מצבים אלו, שבהם אנו מרגישים "עיוורים", מחויבים
ללכת אחרי מישהו, לא מובילים את עצמינו אלא מובלים?
• איפה אנחנו מושפעים לטובה מדמויות מנהיגים שונים בחיינו?
• איפה אנו יכולים להיות מושפעים לרעה ממנהיגים שונים בחיינו?
• איך אנחנו יכולים להיות מונהגים בצורה חכמה?
דיון