מה יקבלו החניכים בפעולה?

• נקודת מבט על מה מאפיין בנים ומה מאפיין בנות בעיני החברה ובעיניהם
• הזדמנות לבחון כיצד אני מקטלג תכונות נשיות ותכונות גבריות.

מסרים מרכזיים

ישנו שוני בתכונות בין בנים לבנות אשר מוכתב ברובו על ידי נורמות חברתיות.
אסור לנו לקטלג מאפיינים של בנים ובנות באופן מובהק כדי לאפשר לכל אחד להתפתח
ולהיות מי שהוא או היא יכולים ורוצים להיות.

מהלך הפעולה

שלב א' - מכירה פומבית

נחלק את החניכים לשתי קבוצות ונסביר להם שקבוצה אחת היא קבוצת "בן" וקבוצה
שנייה היא קבוצת "בת".
כל קבוצה מקבלת 500 שקלים פיקטיביים.
נערוך מכירה פומבית של תכונות/מאפיינים על מנת להמחיש להם שהם בוחרים את
התכונות/מאפיינים על פי סטריאוטיפים/נורמות חברתיות מקובעות.

דיון:

• מה גרם לכם לרצות תכונה מסוימת?
• האם בחרתם תכונה רק כי זה מה שמקובל בחברה?
• למה חשבתם שתכונה מסוימת מתאימה רק לבן/בת ?
• האם אתם מכירים אנשים שיש להם תכונות שהם גם וגם? האם זה הופך אותם לפחות
"בנים" או "בנות"?

שלב ב' - מתודת חלוקה – מולקולות

החניכים מסתובבים בחדר באופן חופשי. כאשר נצעק מספר מסוים עליהם להתחלק
ולהסתדר בקבוצות על פי מספר זה. בסבב האחרון נצעק מספר המחלק את החניכים
לשתי קבוצות שוות וכך נקבל שתי קבוצות.
נחלק לכל קבוצה סיטואציה אותה יצטרכו להמחיז ונסביר להם שהסיפור קטוע באמצע
והם צריכים להציג ולהמשיך אותו בהצגה:
סיטואציה 1 –
גיא, רועי, דן, אמיר ואייל הם ילדים בכיתה ה'.
כל הפסקה בבית הספר הם נוהגים לשחק כדורגל במגרש ומתאמנים כחלק מהקבוצה
העירונית.
הפסקה אחת, מאיה באה למגרש וביקשה לשחק איתם.
החבורה חשבה לרגע ואמרה...
סיטואציה 2 -
כל חברי כיתה ה'1 קבעו להיפגש אחר הצהריים לסרט בקולנוע.
הם נפגשו בשעה שקבעו ונכנסו לסרט.
פתאום במהלך הסרט, איתי החל לבכות לאחר קטע עצוב שהתרחש בסרט.
ניב ושירלי שמו לב לכך ו...

דיון:

• איך התייחסתם למאיה/איתי? מה בחרתם להגיד לו/לה?
• האם זה היה נראה לכם מוזר שבן בוכה בסרט? שפתאום מתגלה אצלו צד רגיש?
• האם הבנים היו מרוצים מכך שמאיה ביקשה להצטרף למשחק? למה?
• האם הסיטואציות קורות בחיים האמיתיים? אם כן, האם אתם מתייחסים אליהן שונה
מאיך שהצגתם?

חלק ג'

נראה לחניכים את הסרטון: "5 סטריאוטיפים מגדריים שפעם היו הפוך"
c36nzG5VUow=v?watch/com.youtube.www://https

הערה למדריך

אם אין תרגום אוטומטי לעברית, אפשר ללחוץ בהגדרות הסרטון על "כתוביות -> עברית תנועת הנוער המכבי הצעיר לאחר הסרטון נחלק לחניכים פתק או שתיים של מילים אקראיות כמו: בננה, טרול, סבתא, שולחן, נייר טואלט, חולצה וכו'. לאף אחד אסור לדעת מה המילה שחניך אחר קיבל. במהלך הדיון כל חניך שידבר יהיה חייב להשתמש במילה שניתנה לו ועל שאר החניכים לגלות מהי המילה האקראיות שבה הוא השתמש.

דיון:

• כמה מה שמוצג בסרטון רחוק מהמציאות היום?
• האם גם בחיים שלכם יש דברים שהם רק לבנות או רק לבנים? למה?
• מי לימד אתכם את הנורמות האלה?
• מי קבע לדעתכם מה נכון לבנים ומה נכון לבנות? (ניתן לדבר איתם על הקמפיין "רוצה,
שווה, יכולה" של ערוץ הילדים)
• האם צריך לשנות את התפיסה הזו? מדוע? כיצד ניתן לעשות זאת?

סיכום:

נסביר לחניכים כי עם השנים התקבעו נורמות חברתיות אשר יוצרות ציפיות לגבי מהן
תכונות ודברים שבנים עושים ומהן תכונות ודברים שבנות עושות. )נורמה: היא אופן
ההתנהגויות המצופה מקבוצות ויחידים בחברה מסוימת, הנתפש כראוי ומקובל על פי
הערכים של אותה התרבות(.
הנורמה יכולה להיות חיובית כי היא עוזרת לנו להבין ולהסתדר בעולם אבל מצד שני
היא גם יכולה לקבע אותנו ולהגביל אותנו. אנחנו צריכים לשים לב אילו נורמות עבר זמנן
(למשל שנשים לא יכולות ללמוד או שגברים לא יכולים להיות רגישים) והן פוגעות בנו
יותר מאשר עוזרות ולכן יש לשנות אותן. עלינו לאפשר לכל אחד, לא משנה אם הוא בן או
בת, לגלות אילו תכונות מתאימות לו ואילו דברים הוא/היא אוהבים ולעודד ולחזק אותם,
ולא לצחוק עליהם כי זה לא מקובל חברתית.

הערה למדריך

חשוב שבסוף הפעולה נעלה לחניכים נקודות למחשבה – מה בחיים אנחנו עושים מתוך נורמה חברתית/מה שמקובל ומה באמת ממה שאנחנו רוצים לעשות, כמו למשל מה שאנחנו רוצים ללבוש, לשחק או להתנהג.

דיון

  • איך היה לכם בפעולה?
  • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
  • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
  • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
  • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
  • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
Search
Generic filters
En