מה יקבלו החניכים בפעולה?

• בירור ערכי לגבי הקווים האדומים והגבולות שלהם.
• כלים להצבת גבולות אישיים כשהמצב לא ברור.

מסרים מרכזיים

גבול לעיתים נתפס כדבר שלילי, אך הוא מתחם לנו מסגרת פעולה וכולנו זקוקים
לגבולות בחיים שלנו. ללא גבולות, העולם יהיה אנרכי, מבלבל וכנראה הרבה יותר גרוע
ממה שהוא היום.
לא תמיד ברור לנו מתי עלינו להציב את הגבול. עולם הערכים יכול לבלבל משום שקיימת
שונות בין אנשים, תרבויות וחינוך.
עצם החשיבה על הנושא, מסייעת לנו לקבל החלטה טובה יותר מאשר פעולה פזיזה וללא
שיקול דעת

קריאה לפעולה:
כאשר אנחנו מתמודדים עם בלבול לגבי הצבת גבול ערכי, עלינו לעצור
לחשוב ולהתייעץ. שני המצבים בהם צריכה להדלק אצלנו “נורת הגבולות
האדומה” היא באירועים הקשורים לבריאות, ביטחון , בטיחות.

מהלך הפעולה

חלק א' - הגבולות שלי:

ניתן לכל חניך שלושה שלטים: אדום, צהוב וירוק
נבקש מהחניכים להרים את השלט בסיטואציות המתאימות לפי ההגדרה הבאה:
כאשר נחצה גבול ברור – הרימו שלט אדום. זה הסימן לעצור.
כאשר לא נחצה שום גבול מבחינתכם – הרימו את השלט הירוק
כאשר אתם מתלבטים – הרימו את הצהוב.

מתודה ב'

נחלק לחניכים טבלה.
נבקש מהחניכים למלא את הטבלה. בשורה הראשונה עליהם למלא מה שאני לא אמור
לעשות עם ההורים, מדריכים, חברים ועם עצמי. למשל: לא מרשה לעצמי לקלל את
החברים.
בשורה השנייה עליהם למלא מה הם ידעו שהם לא אמורים לעשות/אמרו להם לא לעשות
ובכל זאת עשו, למשל: הרבצתי למדריך שלי.
לכל אזור בארץ יש מאפיינים שונים, ייחוד משלו ותחומים ללמוד ולחקור עליו.

    ציוד:
  • מדבקות בצבע לבן כמספר החניכים, עטים כמספר חניכים.
  • הערה למדריך

    שים לב שבמתודה זו החניכים משתפים אחד את השני בדברים שהם לא אמורים לעשות אך בכל זאת עשו. חשוב להכין אותם למצב של שיתופיות ושלא יתנהגו בביקורתיות אחד כלפי השני. לאחר שהחניכים סיימו למלא את הטבלה, נחלק להם מדבקות לבנות ונבקש מהם להדביק אותן מעל "משהו שאני לא אמור לעשות ובכל זאת עשיתי". לאחר שהדביקו נבקש מהם לכתוב על המדבקה מה היו עושים במקום, למשל: הייתי צריך להגיד למדריך שנעלבתי ממה שאמר לי ולא לקלל אותו. בסוף המתודה נשאל את החניכים אם יש חניך שמעוניין לשתף במעשה שעשה ולא מרוצה ממנו ואיך הוא היה משפר אותו.

    מתודה ג' - כלים להצבת גבולות אישיים

    נביא איתנו גרב אחת לבנה ואחת אדומה. בכל פעם נקרא ל-3 נציגים ונבקש מהם להציג
    סיטואציה. אחד מהם יהיה המתלבט בסיטואציה, אחד- לו ניתן את הגרב בלבנה ללבוש
    על היד- יהיה ה"מלאך", ואחד- לו ניתן את הגרב האדומה ללבוש על היד- יהיה השטן.
    נקריא לחניכים סיטואציה בה החניך המתלבט צריך לקבל החלטה באמצעות השלבים
    שנחלק לו לקבלת החלטות במצבים לא ברורים, ותוך כדי המלאך והשטן צריכים לשכנע
    אותו איך להתנהג.
    החניך המתלבט יקבל ארבעה שלבים שיהוו עבורו כלי לקבלת החלטות. בסוף ההצגה של
    החניכים נחלק לכלל החניכים את ארבעת השלבים.
    נעבור יחד עם החניכים על השלבים, נבקש מהם להביא עוד סיטואציות מהחיים שלהם
    ונראה איך אפשר לחשוב עליהם באמצעות השלבים.

    השלבים:

    שלב 1 - הבנת הסיטואציה: האם אני בטוח בצעד שאני עומד לעשות?
    שלב 2 - חשיבה עצמית: חשוב לשאול את עצמי- האם זה נוגד את העקרונות שאני מאמין
    בהם? הערכים הבסיסיים שעליהם התחנכתי?
    שלב 3 - לעצור ולחשוב על מישהו שאני מכיר וסומך עליו, מה הוא היה מייעץ לי לעשות?
    שלב 4 - מה הן ההשלכות של מה שאני עומד לעשות? האם זה מעשה שהייתי רוצה
    לעשות בכל מקרה?

      ציוד:
  • גרב לדנה וגרב שחורה
  • הערה למדריך

    מטרת השלבים היא לעשות הפסקה ולמנוע ביצוע מעשה על ידי החלטה פזיזה שכנראה בסוף אתחרט עליה. הסיטואציות: • חבר שלי השפיל אותי מול כולם וזה עצבן אותי. (ההתלבטות: מה לעשות עכשיו?) • יצאתי למפגש כיתה עם החברים שלי בגן השעשועים וראיתי שנפל לאמא לתינוק ארנק ובו הרבה כסף. היא לא שמה לב והמשיכה ללכת. מה לעשות? • אמא שלי אמרה לי לא ללכת למפגש עם כל החברים שלי אצל דני. מה לעשות?

    מתודה ד' – הגבולות הקבוצתיות שלנו:

    ננסה לגבש כללים מוסכמים וליצור אמנה קבוצתית בה נגדיר יחדיו את הגבולות על פיהם
    אנחנו מסכימים להתנהג אחד את השני כקבוצה.
    את מערך ההסכמות נעמיד למבחן לאחר שנכיר את הרמות השונות, בהן נהוג להגדיר
    גבולות.

    דיון

    • איך היה לכם בפעולה?
    • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
    • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
    • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
    • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
    • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
    Search
    Generic filters
    En