מה יקבלו החניכים בפעולה?

• חשיפה לסיסמאות התנועה
• מוטיבציה לפעול לפי סיסמאות אלו

מסרים מרכזיים

המסרים הם למעשה כל מה שעומד מאחורי ארבעת סיסמאות המכבי:
1″ .נפש בריאה בגוף בריא” – כשהגוף בריא, שומר על אורח חיים אקטיבי, ספורטיבי, חיובי
כך גם הנפש בריאה, חסונה וחזקה.
2″ .המכבי הצעיר ללא הגשמה כגוף ללא נשמה” כשאין שאיפה/מטרה/הבנה הרבה אין
משמעות למשימה.
3 .חזק ואמץ
4 .לבוגר המתחנך הזכות לחנך! זוהי המשמעות של תנועת הנוער! כל מדריך הוא גם חניך
מכאן זכותו לחנך ולקחת אחריות על חניכיו.

מהלך הפעולה

הפעולה מתקיימת בארבעה מוקדים שונים, כל מוקד בנושא סיסמא אחרת:
לפני הפעולה נכין שלטים של הסיסמאות, ובכל אזור של מתודה השלט יהיה לחניכים מול
העיניים.

1" .נפש בריאה בגוף בריא" -

נבין את משמעות הסיסמה. ברגע שהגוף בריא, שומר על אורח חיים אקטיבי, ספורטיבי,
חיובי כך גם הנפש בריאה, חסונה וחזקה.
כדורגל שולחן אנושי - נחלק את הקבוצה לשתי קבוצות כאשר נעמיד את הקבוצות לפי
הסדר של "כדורגל שולחן". החוקים ומהלך המשחק זהים לכדורגל שולחן. מותר לבעוט
בכדור ולזוז רק ימינה או שמאלה. אסור לצאת מהאזור שהוגדר לכל שחקן.
מטרת הקבוצות להבקיע 5 שערים.
בסוף המתודה נכין מיץ תפוזים טבעי.
תוך כדי שתייה נקיים דיון אמצע ונכיר את החניכים ע"י שאלות על חיי היום יום שלהם.

דיון:

• האם אתם עושים פעילות ספורטיבית?
• למה אתם עושים ספורט? זה חשוב? זה גם כיף?
• מה לדעתכם אומרת הסיסמא )נפש בריאה בגוף בריא(?
• האם אתם מסכימים/מזדהים איתה?
• איך המשחק ששיחקנו היה קשור לסיסמא? (גם עשינו פעילות וגם היה לנו כיף וצחקנו
וחייכנו)

2" .המכבי הצעיר ללא הגשמה כגוף ללא נשמה"

ניתן לחניכים דברים ומשימות שהם צריכים לעשות ללא סיבה מיוחדת. הם יצטרכו לבצע
אותן מבלי לשאול שאלות ומבלי שהם מבינים למה הם עושים את זה. לאחר מכן נסביר
להם שברגע שאין שאיפה/מטרה/הבנה הרבה יותר קשה לבצע את המשימה.
משימות:
*לעשות ערימה ענקית של חול )או של כל דבר אחר שנמצא בתפזורת וקיים בסביבה
שלכם(
*תמדדו חפצים עם האצבעות
*סדרו את הנעליים שלכם בטור.
*תסתדרו לפי סדר של מהכי גדול להכי קטן, מהכי נמוך להכי גבוה, ממי שיש לו את
המידת נעליים הכי גדולה עד לזה שיש לו את מידת הנעליים הכי קטנה.
עכשיו עוברים לסיסמאות אחרות שגם בהן נעשה משימות אך הפעם עם מטרה ולבסוף
נקיים דיון על ההבדל.

3" .חזק ואמץ"

מתחלקים לזוגות, הזוגות צריכים להחזיק ידיים בצורה שיוכלו ללכת עליהן. נסמן נקודת
התחלה ונקודת סוף והקבוצה צריכה להעביר חניכים שהולכים על הידיים השלובות
מנקודת ההתחלה עד לנקודת הסיום. כל שני חניכים שמגיעים לסוף מחזיקים ידיים
ומתמקמים בסוף הטור.

4" .לבוגר המתחנך הזכות לחנך"

נערוך מכירה פומבית. נחלק את הקבוצה לשתי קבוצות. לכל קבוצה ניתן סכום כסף
שאנחנו מביאים מראש. בכל פעם נציג מה זה להיות מדריך, ועל כל מאפיין נערך מכירה
פומבית.
המאפיינים: זכות, חובה, כיף, העשרה, נתינה, בזבוז זמן, אהבה, קושי, אחריות, כריזמה,
מיואש, קשוב, סבלני, סובלני.
לאחר מכן נסביר לחניכים את הזכות שלנו בתור מדריכים להדריך ולחנך, ושאנחנו גאים
בזאת. נסביר להם שאנחנו נערים רגילים בבית הספר, שבלי התנועה לא היינו מגיעים
למצב זה שנוער מחנך נוער ומעביר לו ערכים.

דיון

  • איך היה לכם בפעולה?
  • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
  • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
  • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
  • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
  • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
Search
Generic filters
En