מה יקבלו החניכים בפעולה?

• הדגמה של המושג דוגמא אישית
• הבנה שיש דוגמא אישית חיובית ודוגמא אישית שלילית
• חשיבה על איך והיכן הם מהווים דוגמא אישית

מסרים מרכזיים

החניך יבין שגם הוא מהווה דוגמה אישית לכלל הסביבה שלו.

מהלך הפעולה

משחק פתיחה – מלך התנועות

נוציא חניך מתנדב. נאמר לקבןצה לבחור את "מלך התנועות" ונקרא לחניך שיצא. הקבוצה
עושה תנועות בהתאם ל"מלך" ועל החניך לזהות מי הוא. אפשר להוציא שני חניכים
החוצה ולתת להם להתחרות ביניהם מי יגלה ראשון את מלך התנועות.

מתודה 1 – הצגות

מחלקים את החניכים לקבוצות ומבקשים מהם להציג את הסיטואציות הבאות:
• מדריך שזורק זבל בסביבה.
• מורה מחנכת בבית ספר שמקללת.
• אבא שמרביץ לילדה הקטנה שלו.
• אמא שמעשנת בלי הפסקה.
• חבר שמתנשא ומבטל את דעתם של כולם בקבוצה.
שואלים אותם שאלה קצרה-
מה משפיע לדעתם יותר, מילים או מעשים? ואם זה בא מדמות סמכותית )הורים, מורים..(

מתודה 2 – האיש המושלם

נבקש מהחניכים לכתוב את הסיפור שלהם על ה-'איש המושלם' – מי הוא, מה הוא עושה,
מה הוא אומר, איך הוא מתנהג, מה הוא חושב וכדומה.
נבקש מהחניכים להקריא את הסיפורים שלהם ולאחר מכן נקיים דיון קצר עם החניכים:

דיון

• מה לדעתם הופך את האדם שלכם לאיש המושלם? למה?
• יש כזה דבר בכלל איש מושלם?
• מה אתם עושים מהפעולות של האיש המושלם?
• אם האיש המושלם טועה, הוא כבר לא מושלם? מה אפשר ללמוד ממנו?
• מי הייתם מעדיפים שיהווה דוגמא עבורכם- האיש המושלם או איש לא מושלם? מדוע?

    ציוד:
  • דפים
  • עטים
  • מתודה 3 – חומות

    נחלק את הקבוצה לשתיים ומבקשים מכל קבוצה להסתדר בשורה, לשלב ידיים ולהיצמד
    אחד לשני. נציב בפניהם משימה- על כל קבוצה לעבור את הקבוצה האחרת ללא עזיבת
    ידיים והתחמקויות מהצד, חייב מלפנים.
    הדבר יגרור אלימות כנראה ואווירה שאינה ספורטיבית. במידה והדחיפות יהפכו
    לרציניות מדי יש להרגיע את החניכים. על המדריך לעמוד בצד ולא להתערב כל עוד לא
    נשקף נזק ממשי.
    לאחר מכן נקיים דיון קצר:

    דיון

    • מה אתם חושבים שחניך בכיתה ג' היה חושב אם הוא היה מסתכל עליכם עכשיו?
    • מה הוא היה רואה ומסיק?
    • האם העובדה שהמדריכים עמדו בצד תרמה לאווירה שהייתה פה? זה היה מעין אישור
    למתרחש?
    • האם בהיותכם החניכים הבוגרים בסניף יש לכם השפעה?
    • מתי אתם מהווים דוגמא אישית? עבור מי?
    קריאה לפעולה-
    אתם מהווים דוגמא אישית בכל דבר שאתם עושים או אומרים גם אם אתם חושבים שאף
    אחד לא שומע או רואה. שימו לב מה אתם אומרים ואיך שאתם מתנהגים, אל תהיו
    אדישים. יש לכם השפעה ואתם לא יכולים לדעת למי אתם מהווים מודל לחיקוי.

    דיון

    • איך היה לכם בפעולה?
    • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
    • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
    • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
    • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
    • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
    Search
    Generic filters
    En