מה יקבלו החניכים בפעולה?

הזדמנות לבחון את יחסי הגומלין בינם לבין הקהילה.

מסרים מרכזיים

• תרומתי לקהילה מועילה גם לי וגם לקהילה שלי.
• נתינה היא סיפוק אמיתי.

מהלך הפעולה

משחק פתיחה – קרב צחוקים

נעמיד את החניכים בשתי שורות אחת מול השנייה. לכל חניך בשורה אחת מחלקים
מספר, ולכל חניך בשורה השנייה מחלקים אות. בכל סיבוב נקרא בקול במספר אחד
ובאות אחת. שני הנציגים יגיעו לאמצע ויצטרכו להצחיק אחד את השני. הראשון שמצליח
להצחיק מבלי לצחוק בעצמו מזכה את הקבוצה שלו בנקודה. הקבוצה שמצליחה לגרום
לקבוצה השנייה לצחוק כמה שיותר פעמים מנצחת.

מתודה א: העץ הנדיב

ממחיזים יחד עם החניכים את הסיפור "העץ הנדיב". בוחרים שישה חניכים עבור
התפקידים הבאים: ילד, עץ, תפוחים, עלים, ענפים וגזע.
כל אחד מהם מקבל כתר או שלט עם התפקיד שלו. נקריא את הסיפור ובמקביל החניכים
ימחיזו בפנטומימה את ההצגה לשאר הקבוצה שתשמש כקהל.

דיון:

• מישהו מכיר את הסיפור?
• מה המסר של הסיפור?
• הייתם מתנהגים אחרת מהילד או מהעץ?
• מי אתם חושבים שהרוויח מהסיפור?
• אז למה המשפט החוזר בסיפור הוא "והעץ היה מאושר"?

הערה למדריך

כנראה שהחניכים יענו שהילד הרוויח מהסיפור. חשוב שיצאו מהדיון עם נקודה למחשבה האם גם מי שנותן יכול לקבל.

מתודה ב: משחק הסיטואציות

נציג בפני החניכים מספר סיטואציות שקשורות לנתינה בחיי היומיום שלהם. כל חניך
מקבל 2 פתקים בצבעים שונים. לאחר שנקריא כל סיטואציה נציג בפני החניכים את
השאלה – מי הרוויח מהמצב, צד א' או צד ב'? כל פתק יסמל צד מסוים והחניכים יצטרכו
להרים אותו בהתאמה למה שחושבים.

    ציוד:
  • פתקים צבעוניים כמספר החניכים בשני צבעים
  • סיטואציות בחיי היומיום:

    1 .אמא שלי עזרה לי להכין את שיעורי הבית שלי בחשבון כשהיה לי קשה.
    2 .הוצאתי את הכלב שלי לטיול ושיחקתי איתו בגינה בשכונה.
    3 .המדריך שלי ליווה אותי עד הבית אחרי הפעולה כי פחדתי ללכת לבד.
    4 .חבר שלי נתן לי חצי מהסנדוויץ שלו כי שכחתי את שלי בבית.
    5 .חברים שלי ואני שיחקנו כדורגל אחר הצהריים, אחותי הקטנה וחברות שלה ביקשו
    להצטרף אז נתנו להן למרות שהן לא יודעות לשחק כדורגל.
    6 .בדרך חזרה מבית הספר חבר שלי נפל וקיבל מכה בברך. סחבתי את התיק שלו, עזרתי
    לו להגיע הביתה ולטפל במכה.
    7 .הלכתי לבקר אצל סבתא, רציתי לשחק על המחשב ולמרות שהיא השתמשה בו היא
    פינתה אותו בשבילי.

    דיון:

    • מה המשותף בין כל הסיטואציות?
    • תמיד יש רק צד אחד שמרוויח?
    • האם גם מי שנותן יכול ליהנות מהנתינה שלו?
    • מה אתם חושבים שגרם לעץ להיות מאושר?
    • מה יכול לגרום לבנאדם להיות "מאושר" כמו העץ?

    מתודה ג: חלוקת תפוחים

    נראה לחניכים שגם הם בעצמם יכולים להנות מלתת משהו לאחרים. החניכים יחשבו
    על משפטים אותם הם רוצים לחלק לסביבה, ירשמו על פתקים ויקשטו אותם. לאחר
    מכן הקבוצה תסתובב ברחבת הסניף ותחלק לעוברים והשבים פתקים יחד עם תפוחים
    )החתוכים מראש(.

      ציוד:
  • תפוחים, פתקים, טושים
  • דיון

    • איך היה לכם בפעולה?
    • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
    • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
    • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
    • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
    • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
    Search
    Generic filters
    En