מה יקבלו החניכים בפעולה?

מוטיבציה לחשוב חשיבה חיובית ולהיות אופטימיים

מסרים מרכזיים

• מחשבה יוצרת מציאות
• אופטימיות הינה הבסיס ליצירת מציאות של שפע שגשוג והצלחה
• חשיבה חיובית מעודדת יצירתיות ועוזרת לנו בהתמודדות טובה יותר עם אתגרי החיים
• חשיבה חיובית הופכת את הסביבה שלנו לשמחה יותר
• אופטימיות היא אחד השלבים שמקדמים מימוש עצמי

קריאה לפעולה:
life of side bright the on look Always!

מהלך הפעולה

1 .לגעת בחלום:

נציג לחניכים דירוג של שאיפות וחלומות בחיים גדולים וקטנים )לדוגמא: להיות
אסטרונאוט, לנצח ב"כוכב נולד", לקבל 100 במבחן וכו'...( בנוסף הם יקבלו 3 קוביות.
כדי "להגשים" חלום יהיה על כל חניך לזרוק את הקוביות ולקבל מספרים. ככל שה"חלום"
בדירוג גבוה יותר כך הוא צריך שיצא לו משהו בקוביות שהסבירות שיצא נמוכה יותר
(לדוגמא, בשביל להצליח להיות אסטרונאוט הוא צריך שכל הקוביות יראו את המספר 4 ,
ובשביל להצליח במבחן הוא צריך רק שקוביה אחת תראה 6 .)בסבב כל חניך מכריז איזה
חלום הוא רוצה להגשים ומוקצבות לו 30 שניות בלבד בהן הוא יכול להטיל כמה פעמים
שהוא רוצה את הקוביות, בתקווה שיצא לו מה שהוא צריך.

הערה למדריך

יש להתאים את החלומות לקבוצה כדי שהמתודה תדבר אליהם. יש לכוון לכך שהחניכים יבחרו בחלומות הקטנים כי הם לא מאמינים שיצליחו בגדולים.

דיון:

• מה החלום הכי גדול שלכם?
• האם אתם חושבים שתצליחו להשיג אותו?
• מדוע בחרתם דווקא בחלומות אלו להגשמה ולא באחרים?

2 .ציר אופטימיות - פסימיות:

בשטח ניצור ציר אשר יהיה בין שני שלטים: "חיובי" ו- "שלילי"
בכל פעם שנקריא פתק על החניכים להעמיד את עצמם לאורך הציר.
במהלך ההקראה נשאל את החניכים מדוע הם בחרו לעמוד במיקום אשר בחרו. מיד לאחר
מכן, נבקש מהם לחשוב על משהו חיובי שיכולנו להרוויח ממקרה שלילי או דרך שלילית
לחשוב על סיטואציה חיובית. (חשיבה יצירתית, הפעילו את הדמיון!)
# ניתן לרענן את המעברים עם האופציות הבאות: הליכת סרטן, קפיצה על רגל אחת,
הליכה לאחור, קפיצות צפרדע, הליכה על 4 וכו'.

3 .קאמבק:

נפזר על הרצפה חישוקים/עיגולים מסומנים ונעמיד את החניכים בטור. כל חישוק יהיה
בגודל ומיקום שונה על פי קושי. ככל שהחישוק בגודל ובמיקום קשה יותר לקליעה כך
הניקוד שהוא נותן גבוה יותר. נשחק את המשחק בשני חלקים:
חלק א': לכל חניך 3 זריקות. נסביר שאם הוא מחטיא אפילו פעם אחת, הוא מפסיד את
שאר הזריקות שלו ויוצא מהמשחק.
חלק ב': לכל חניך 3 זריקות. במידה והחניך מחטיא, הוא יכול לחזור למשחק אם הוא קולע
ממרחק גדול יותר (הולך צעד אחד אחורה).

הערה למדריך

יש לשים לב שבזמן שהחניכים מרגישים שיש להם סיכון גדול )חלק א' של המשחק( הם הולכים על בטוח, וכאשר יש להם הזדמנות לחזור, גם אם המשימה יותר קשה, הם מעיזים הרבה יותר.

דיון:

• מדוע בחרת לזרוק לחישוקים שזרקת אליהם?
• האם אופציה לחזור למשחק גרמה לך להעז יותר?
• האם קרה לכם שוויתרתם על משהו מראש כי האמנתם שתכשלו בו?

4 .כדורגל ביקורתי:

נחלק את החניכים ל - 2 קבוצות ובתוך הקבוצות על החניכים להתחלק לזוגות.
לאחר החלוקה לזוגות עליהם לבחור מי "השחקן" ומי "המאמן" (לכל שחקן יש מאמן אישי
משלו). נציב 2 שערים ונתחיל לשחק כדורגל. נאמר למאמנים שעליהם להיות שיפוטיים
(להסתכל על "חצי הכוס הריקה" של השחקן) ולהעיר לשחקנים רק על שגיאות שלהם
ולא להחמיא בכלל. לאחר כמה דקות עליהם "להתהפך" ולהסתכל על הדברים החיוביים
אשר השחקנים עושים.

הערה למדריך

ניתן לעשות את המשימה עם כל מתודה ולתת עליה משוב חיובי/שלילי – הרעיון הוא לבחון מה ביקורת חיובית עושה למישהו ומה ביקורת שלילית עושה.

דיון:

• איך היה המשחק? איך היו המאמנים?
• מה הרגשתם בכל אחת מהסיטואציות?
• איך הרגשת כשנתנו לך ביקורת שלילית? וחיובית?
• האם הצלחת לשפר משהו שלילי כשנתנו לך ביקורת חיובית? ולשמר דבר חיובי שנתנו
לך ביקורת שלילית?
• האם ביקורת בשתי הצורות משפיעה באותה המידה?
• איפה הייתה לכם יותר מוטיבציה? כאשר המאמנים היו ביקורתיים או כאשר היו מפרגנים?
• מה עדיף בעיניכם?
• קרה לכם מקרה אשר הצלחתם לעבור בו מכשול בגלל הסתכלות על "חצי הכוס המלאה"?

5 .לסיום, נקריא את הקטע הבא כחומר למחשבה:

"אם הייתי יכול לכווץ את אוכלוסיית כדור הארץ ל - 100 אנשים בדיוק, עם כל האחוזים
קבועים, זה היה נראה ככה:
57 אסייתיים
21 אירופאים
14 מארצות המערב, גם הצפוניות וגם הדרומיות
8 אפריקנים
52 נשים
48 גברים
70 יהיו לא לבנים
30 לבנים
תנועת הנוער המכבי הצעיר
70 לא נוצריים
30 נוצריים
89 יהיו הטרוסקסואלים
11 יהיו הומוסקסואלים
6 אנשים יהיו בעלי %59 מההון של העולם וכל אלה יחיו בארצות הברית
80 יחיו בבית ברמה הנמוכה מן הממוצע
70 לא ידעו איך לקרוא
50 יסבלו ממחלות הקשות למרפא
1 יגסוס, ו1 יוולדו
1( כן, רק אחד( יהיה בעל תעודת אוניברסיטה
ל-1 יהיה מחשב
כשאנו מסתכלים על העולם בקטן, הצורך לקבל, להבין, לחנך ולהתחנך, נראה נחוץ מאי
פעם. נקודה למחשבה.
אם התעוררת היום בבוקר, יותר בריא מחולה, אתה יותר מבורך מהמיליון שלא ישרדו
שבוע זה.
אם אף פעם לא חווית סכנה של קרב, בדידות של כלא, הכאב של עינוי, או העינויים של
רעב אתה במצב טוב יותר משל 500 מיליון אנשים בעולם )!( שעברו את כל זה.
אם אתה יכול להגיע לבית כנסת בלי הפחד להיאנס, להעצר ע"י המשטרה, לעבור עינויים,
או למות. אתה יותר מבורך מ - 3 ביליון אנשים בעולם.
אם יש לך אוכל במקרר, בגדים על גבך, גג מעל ראשך ומיטה לישון בה. אתה יותר עשיר
מ - %75 אנשים בעולם.
אם להוריך יש כסף בבנק, בארנק, וקצת עודף בצד איפהשהו. אתה בין %8 הכי עשירים
בעולם.
אם אתה יכול לקרוא הודעה זו, אתה יותר מבורך מה - 2 ביליון שלא יכולים לקרוא בכלל."
תחשבו על זה ועל מה אתם לוקחים לעצמכם מזה. האם תבחרו לקחת את הדברים
הרעים בחיים או תעדיפו לחשוב- "יש לי אושר ועושר בחיים, מספיק בשביל לעזור
לאחרים"

דיון מסכם:

• כיצד חשיבה חיובית עוזרת לנו בחיים?
• תנו דוגמא למקרה שבו חשיבה חיובית עזרה לכם / חשיבה שלילית הגבילה אתכם?
• האם זה תמיד קל לחשוב חיובי?
• מה בולם אותנו מלחשוב חיובי כל הזמן?
• האם ניתן לשנות את זה?

דיון

  • איך היה לכם בפעולה?
  • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
  • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
  • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
  • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
  • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
Search
Generic filters
En