מה יקבלו החניכים בפעולה?

• החניכים יקבלו מידע לקראת הטיול
• החניכים יקבלו חומר למחשבה בנוגע לשמירה על הטבע בטיול

מסרים מרכזיים

יציאה לטיול הינה הזדמנות להתחבר לטבע, ולהכיר אותו אך בשום פנים ואופן לא לפגוע בו!
עלינו לבחון את התנהגותנו בעין ביקורתית ולבדוק האם נוכל לשנות דפוסי התנהגות על
מנת לא לפגוע בטבע בטיול!

קריאה לפעולה:
שמרו על הסביבה!!

מהלך הפעולה

מתודה א'-

נסביר לחניכים שכרגע הם נכנסו לתוך מסיבת כיתה בבית של אחד מחברי הכיתה שלהם – דני.
המדריכים יכניסו את החניכים לאווירת מסיבה: אפשר להשמיע מוזיקה, קישוטים
וכדומה, ניתן לשחק איתם מספר משחקים המקובלים במסיבות כמו תחרות נשיפה על
צמר גפן, כיסאות מוזיקליים, נר בבקבוק ועוד.
לאחר שהחניכים ייכנסו לאווירת המסיבה המדריכים יתנו לכל אחד הזמנה סגורה ועט.
החניכים יפתחו את ההזמנה ובתוכה יהיה מכתב אשר אומר שלטובת המשחק הבא יהיה
עליהם למלא את השאלון המצורף.
חניכ/ה יקר/ה!
על מנת להשתתף במשחק הבא במסיבה נבקש ממך למלא את השאלון המצורף:
1 .כשאתה אוכל משהו בבית של חבר והאוכל נופל לך, מה אתה עושה?
למדריך: המקביל של זה מהטבע זה האם הוא ישאיר את האוכל על הרצפה או יזרוק לפח.
2 .איך אתה מתנהג לחיות מחמד בביתך או בבית של חברים / משפחה?
למדריך: מקביל בטבע ליחס לחיות.
3 .כאשר אתה עורך מסיבה, מה עושים בסוף עם הזבל?
למדריך: מקביל בטבע לזה שיש לאסוף אחרי שאתה מטייל את הזבל.
4 .כשאתה נמצא אצל חבר, מהם המקומות בביתו אליהם לא תורשה להיכנס? נגיד – החדר
של ההורים?
למדריך: מקביל בטבע לכניסה למערות, מקומות אסורים.
5 .מה יגידו ההורים אם השכנים שלכם ישמעו בשעות הלילה המאוחרות מוזיקה חזקה
מאד שתפריע את מנוחתם?
למדריך: מקביל בטבע לרעש המזיק לחיות
תנועת הנוער המכבי הצעיר
6 .מה אתה עושה עם נייר הטואלט בבית אחרי הניגוב? אם השירותים סתומים, לאן תזרוק
אז את הנייר?
למדריך: מקביל בטבע להשארת נייר אחרי עשיית צרכים.
7 .האם אתה תולש תמונות וחפצי עיצוב ממקומם?
למדריך: מקביל בטבע לקטיפת פרחים מוגנים.
8 .כשאתה אוכל חטיף, מה אתה עושה עם השקית?
למדריך: מקביל לזריקת השקית בטבע.
לאחר שכולם סיימו למלא נסביר שלמשחק הבא קוראים "ואיך זה בטבע?". נקריא כל
פעם שאלה מהשאלון, נשמע את התשובה שנתנו ואז נשאל אותם "ואיך זה בטבע?"
ונסביר את ההקבלה.

דיון:

1 .האם יש הבדל בין הדברים שאתם עושים בבית לדברים שאתם עושים בטבע?
2 .ממה נובע הבדל זה?
3 .מה אנו צריכים לעשות אחרת?
4 .מדוע לדעתכם צריך לשמור על סביבתנו?
כיצד נוכל לשמור על הטבע בטיול? (לצמצם שימוש בפסולת ויצירת פסולת, איסוף זבל,
לא לקטוף מהצומח, לשמור על כללי ההתנהגות נאותים בשמורות טבע).

מתודה ב'-

על החניכים להכין קמפיין "שמירטבע" לקראת הטיול בסניף שהמגבלה היא – אסור לייצר
ליכלוך במהלך הקמפיין (כלומר – מותר רק להשתמש בחמרים ממוחזרים, קרטונים
שמוצאים, ניירות משומשים, חפצים וכדומה) אסור להשתמש בבריסטולים וניירות חדשים!

מתודה ג'-

נביא מראש הרבה ציוד הנדרש לטיול כגון כובעים, נעליים, בקבוקי מים, תיקים, חטיפים,
קרם הגנה וכד'.
בנוסף, נביא ציוד שלא חובה להביא אותו כמו פריט אופנתי, פלאפון, אזניות, שתייה
מתוקה וכדומה.
נחלק את החניכים לשתי קבוצות כשלכל קבוצה יש חניך שהוא "הדוגמן".
על כל קבוצה לבחור ב- 3 דקות 5 פריטים מבין כל הפריטים, שבעיניהם הם הכי נחוצים
לטיול, להלביש אותם על "הדוגמן" ולהפוך אותו לחניך הכי מוכן לטיול.
הקבוצה שהדוגמן שלה יהיה הכי מוכן לטיול בהכי פחות זמן תנצח.

דיון:

• מה גרם לכם לבחור דווקא בפריטים שבחרתם?
• אם הם בחרו באחד הפריטים הלא נחוצים לשאול:
• האם לדעתך הפריט הזה יותר נחוץ מפריט אחר? למה?

הערה למדריך

לאחר הדיון חשוב להסביר במפורט על הציוד הנדרש הטיול ועל החשיבות שלו.

הערה למדריך

חשוב להעביר לחניכים במהלך הפעולה את כל הפרטים הטכניים הדרושים לטיול: לאן נוסעים, מה צריך להביא, שעות ומיקום התייצבות, מתי חוזרים וכדומה. מאחר ומדובר בחניכי ה', מומלץ מאד לחלק את הקבוצה לוועדות לקראת הטיול על מנת לערב אותם ולתת להם להשפיע על מה יקרה בטיול: ועדת מושמושים, ועדת פעילות לילה טוב, ועדת ״שמירטבע״ )הכי חשובה!(, ועדת "חכם בשמש" וכדומה.

דיון

  • איך היה לכם בפעולה?
  • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
  • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
  • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
  • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
  • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
Search
Generic filters
En