מה יקבלו החניכים בפעולה?

חומר למחשבה לגבי הנוכחות והשימוש החברתי שהם עושים ברשתות החברתיות, כלים
להתמודדות עם חרם בפייסבוק.

מסרים מרכזיים

הרשת יכולה לזרז תהליכים חברתיים בכלל ואת הליך החרם בפרט בהיותה זמינה ונגישה
לקהל יעד רחב. יצירת הודעות שנאה מתפשטות במהירות רבה, והתוצאה היא שהשפעת
חרם מן הסוג הזה חמורה יותר מהשפעת חרם שהיה מתרחש מחוץ לפייסבוק.
חרם בפייסבוק הוא סוג של אלימות, והשלכותיו יכולות להיות מרחיקות לכת, אפילו עד
מוות

קריאה לפעולה: הפעילו שיקול דעת וחישבו כמה צעדים קדימה לפני שאתם מעלים ו/או
מגיבים על פוסט!

מהלך הפעולה

שלב ראשון – הקדמה:

נשאל את החניכים אם לדעתם יכולה להיות אלימות בפייסבוק?
מי שלח הודעה בפייסבוק ואחר כך התחרט?
• מי נפגע ממישהו בפייסבוק?
• האם הפגיעה ברשת היא וירטואלית או אמיתית?
• מי רוצה לספר על ריב שהתפתח והחריף בפייסבוק?

שלב שני - בסרטון קצר שנקרא "החרם".

)נמצא באתר מט"ח, בחיפוש רישמו – החרם)
את הסרט יצרה אביבית אלפיה, סטודנטית בשנקר – בית ספר גבוה להנדסה, עיצוב
ואמנות – כפרויקט הגמר במחלקה לתקשורת חזותית בהתמחות motion .הסרט
נוצר בסיוע "מרכז SOS אלימות – המרכז ללימודי אלימות בישראל" והוצג בתערוכת
הגמר של מחלקות העיצוב בבית הספר שנקר. הסרט נעשה כתגובה לפרק "מה כואב
לילד שלכם" בסדרה "הסיפור" של צופית גרנט. הפרק עסק בחרם ברשתות החברתיות
והעלה את סיפורו של דוד-אל מזרחי ז"ל, נער שהתאבד ב- 11.1.4 בעקבות אלימות חבריו
בפייסבוק. הסרט מציג סיטואציה של חרם ברשת החברתית "פייסבוק" בקרב ילדים.
הסרט מצולם מנקודת מבטו של שי אהרונסון, המתלבט אם לשמור על חברותו עם ניר
כהן או להכנע ולהשתתף בחרם שעושה קבוצת בנים מהכיתה שלו.
הקבוצה מחליטה למחוק את ניר מהפייסבוק ומאיימת על שי שאם הוא לא ימחוק את ניר,
הם ימחקו אותו. שי מחפש את ניר ברשימת חבריו, אך נתקל בתמונה ריקה. ניר מחק את
פרופיל הפייסבוק שלו.

שלב שלישי – מה לזה ולנו?

נקריא בפני החניכים סיטואציות הקשורות לסרטון ונבקש מהם לרשום על דף אישי איך
יגיבו?
• ניר הוא חבר טוב שלכם מבית הספר שיצר אירוע בפייסבוק לכבוד מסיבת יום ההולדת
שלו. האם תאשרו את ההגעה?
• כאשר נכנסתם לאירוע, ראיתם כי כל המוזמנים האחרים ביטלו את השתתפותם, ונוסף
על כך קיבלתם הודעות מחברים שלא מתכוונים להגיע. האם במצב שכזה תאשרו את
ההגעה?
• קיבלתם בקשה להצטרף לקבוצה המחרימה את המסיבה של ניר. האם תצטרפו לקבוצה?

דיון:

• נשאל מי רוצה לשתף במה רשמו?
• למה הגבתם כמו שהגבתם?
• האם הסיטואציות מוכרות מחיי היום יום שלכם?
• חישבו על החברים שכשתפנו אליהם – "יחממו" אתכם יותר, ועל אלה שירגיעו אתכם.
• מבלי לציין שמות, למי עדיף לפנות כשאתם עצבניים?
• איזו התנהגות יותר נכונה? יותר שפויה? מיהו חבר אמיתי בסיטואציה הזאת (המחמם או
המקרר?)

שלב רביעי - אל תשתפו אל תשתתפו. אופציה א'

לצפות בסרטון "אל תשתפו אל תשתתפו".
b61R5Gc-Kzk=v?watch/com.youtube.www://https
הסרטון מראה דמויות מפורסמות מקריאות בקולן את הטוקבקים המרושעים שאנשים
כתבו עליהם.

אופציה ב'

לכל ילד מודבקת מדבקה עם שם על המצח.
ברגע שמישהו ניחש את השם שלו הוא מקבל דף עם הטוקבקים אשר נכתבו עליו וצריך
להקריא בקול רם (אפשר גם לשמור את זה ולעשות סבב בסוף המתודה).

הערה למדריך

מתודה זו באה להראות את ההרסניות של מילים שכותבים מאחורי המסך.

דיון:

• איך הרגשתם כשראיתם את הסרטון/קראתם את הטוקבקים?
• איך הייתם מרגישים אילו זה היה אתם/קרוב משפחה שלכם?
כיצד הייתם מגיבים?
• האם הייתם מסוגלים להגיד למישהו דבר כזה פנים מול פנים?
• איך אפשר להסביר את האומץ שיש לאנשים "מאחורי המקלדת"?

שלב חמישי – סיפור אמיתי.

נספר לחניכים את סיפורו של דוד-אל מזרחי:
דוד-אל מזרחי ז"ל, נער בן 15 ,עבר מסכת התעללות קשה – פיזית ומילולית – תחילה בבית
הספר, ולבסוף גם בפייסבוק. דוד-אל החליט לשים קץ לחייו. אימו סיפרה: "ביום שדוד-אל
שם קץ לחייו הוא היה מחובר לפייסבוק... הוא ראה שם את הסטטוסים המכוערים עליו."

חומר למחשבה:
נאמר לחניכים: חישבו על מישהו שאתם מכירים (יכול להיות שהוא אפילו כאן בקבוצה),
שהוא אותו קורבן לבריונות ברשת. ייתכן ואין לכם הרבה תוכן חיובי להגיד עליו, וייתכן
ואתם חשים כלפיו תחושות רעות. אבל – האם התנהגות כזאת קיצונית באמת מגיעה לו?
האם המילים הקשות שאומרים כלפיו הולמות?
חישבו על זה.

שלב שישי - קריאה לפעולה: כמה אפשרויות לסיום:

כמו שהקבוצה יכולה לעודד התנהגות שלילית, היא גם יכולה לעודד התנהגות חיובית!
איך נעודד אותה? מה נגיד כשנראה שמישהו מפרסם משהו כזה? איך אפשר לעצור את
זה?
אפשרות 1 :נבקש מהחניכים לכתוב להוריו של דוד-אל מזרחי בדף הפייסבוק שלו: דוד-אל
מזרחי ז"ל.
אפשרות 2 :חישבו על תגובה לגיטימית למי שמעודד חרם, למשל: התנצלות על הקיר.
אפשרות 3 :הקמת "סיירת רשתות" מטעם הקבוצה שתהיה אחראית להציף דברים
ולהתמודד איתם.
אפשרות 4 :נתחלק ל - 4 קבוצות וכל קבוצה תבחר דרך )הצגה, שיר, פרסומת, סרטון,
עצומה, שלט וכו'( להעברת המסר של הוקעת הבריונות מהרשת. בסוף הפעולה נציג את
הדברים בתוך הקבוצה ונפרסם אותם החוצה בדרכים שונות )אפשרות להשתמש במדיה
הסניפית כמו פייסבוק ואינסטגרם(.

דיון

  • איך היה לכם בפעולה?
  • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
  • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
  • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
  • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
  • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
Search
Generic filters
En