מה יקבלו החניכים בפעולה?

חומר למחשבה בנוגע לשונות חברתית, קבלת השונה ייחוד ואחדות.

מסרים מרכזיים

• שונות חברתית היא עניין נתון בכל חברה
• פלורליזם משמעותו ריבוי דעות שונות וקבלתם
• אנחנו יכולים לא להסכים אך אנו חייבים לכבד אחד את השני

מהלך הפעולה

חלק א' - שונה אך לא שונא

כל חניך מקבל דף ועט. המדריך מקריא כל מיני ניגודים (קיץ/ חורף וכדומה). כל חניך
צריך לרשום בדף מה הוא מעדיף. כשמסיימים אז מתחילים להקריא לפי הרשימה את
הניגודים וכל החניכים שבחרו את אותו צד בניגוד צריכים לעמוד בקבוצה אחת.

הערה למדריך

המעבר בין הקבוצות יראה להם כמה הם שונים אחד מהשני. רשימת ניגודים: קיץ/חורף, מתוק/מלוח, שמש/ירח, גלידה/ארטיק, קור/חום, נוטלה/שחר, ים/בריכה, סנדלים/כפכפים, ביסלי/במבה, טלוויזיה/מחשב, שוקולד/וניל, ירקות/פירות, עט/עיפרון, ענבים/קולה. לאחר שמסיימים את הרשימה מתיישבים לדיון.

דיון:

• האם היה מישהו שתמיד היה אתכם ביחד?
• האם היה מישהו בכלל לא הייתם איתו ביחד?
• האם זה מפריע שכולנו לא באותה קבוצה? איך ואיפה זה מקשה עלינו?
• האם יותר קשה להסתדר עם מישהו ששונה מאיתנו?
• איך אנחנו יכולים להתגבר על זה?
• האם אנחנו יכולים להיות חברים של מישהו ששונה לגמרי מאיתנו?

חלק ב'- לשחות עם הזרם

נציב מספרים על הרצפה מ-1 עד 7 על פי דרגות הסכמה )1 - לא מסכים בכלל, 7 -
מסכים לחלוטין(. נקריא לחניכים משפטים ונבקש מהם לעמוד במספר שמייצג את מידת
ההסכמה שלהם עם המשפט. כאשר יהיה הפרש של יותר ממספר אחד )למשל שחלק
מהחניכים עומדים ב-1 וחלק ב-4 ומעלה(
נציג בפניהם 2 אופציות:
1 .להתפשר באמצע
2 .להחליט להוציא את ה"חריגים".
כאשר מצביעים להוציא את ה"חריגים" נתחיל מאלו שעומדים במספרים ה"קיצוניים"
ביותר ולאט לאט נתקדם למרכז. כאשר את החריגים נאבד מסך האפשרויות )מתחיל מ -
1 ועולה למעלה(.
משפטים:
• אני חושב/ת שצריך לצמצם את כמות המבחנים בבית הספר
• אני חושב/ת שצריך להוסיף עוד טיול תנועתי
• אני חושבת שצריך לאשר שימוש באינטרנט רק שעתיים ביום
• אני חושבת שצריך לאסור לחלוטין על אכילת מאכלים לא בריאים )ממתקים, צ'יפס וכו'(
• אני חושבת שצריך להרוס שמורת טבע לטובת בניית בנייני מגורים

הערה למדריך

יש להדגיש לחניכים כי עליהם להמשיך לעמוד על המספר שהם הכי מתחברים אליו במידה ועדיין לא נפסל. יש לכוון לכך שהקבוצה הגדולה תוציא את החריגים.

דיון:

• מדוע הוצאתם את החריגים?
• האם קרה לכם שדעתכם אינה נשמעת כי היא מיעוט? איך זה מרגיש?
• האם כשאתם לא נותנים לאדם אחר את מקומו, יכול להיות שאתם יוצרים נורמה
שתפגע בכם?

חלק ג'- קבלת הרוב

מחלקים את הקבוצה לשתי קבוצות שאינן שוות בגודלן. נותנים לכל קבוצה דקה להסביר
מדוע היא צריכה לזכות בפרס שהכרזתם עליו מראש )שוקולד/מדבקות(. לאחר דקה של
כל קבוצה ניתן להן זמן לנהל משא ומתן, ונאמר להן שלאחריו תהיה הצבעה על הפרס.
לאחר ההצבעה (כנראה שהקבוצה הגדולה יותר תנצח) תהינה לקבוצה שהפסידה
2 אפשרויות:
1 .לנהל משא ומתן חוזר
2 .לפסול 2 משתתפים מהקבוצה השנייה, שלא יוכלו ליהנות מהפרס.

הערה למדריך

יש לשים לב שהמשחק נשאר בגבולות הנורמה ולא גולש לבלאגן ולהעלבות

דיון:

• לקבוצה הקטנה- האם הרגשתם שהסיכויים היו לרעתכם? האם זה קרה מתישהו בחיים
שלכם? מה הייתה ההרגשה?
• מדוע בחרתם דווקא לפגוע ב - 2 במקום לעשות משא ומתן / מדוע משא ומתן ולא
לפגוע ב - 2 משתתפים?
• האם קרה לכם שמתוך אי הסכמה פגעתם אישית בצד השני?

דיון מסכם:

• האם קרה לכם שלא הסכמתם עם חבר על משהו שהפריע לשניכם? ומה עשיתם עם זה?
• למה חשוב לתת לכל אחד את המקום שלו? האם קרה לכם שהייתם מיעוט ודעתכם לא
כובדה?
• כיצד אתם מגיבים שדעתכם לא מתקבלת ואתם רוצים לשנות את המציאות?
• מה החשיבות של קיום דעות שונות בחברה? כיצד אנו שומרים על כך שגם דעות שונות
ישמעו?

סיכום:

נסביר שכדי שחברה דמוקרטית תוכל להתקיים חייב להיות בה פלורליזם,
שמשמעו ריבוי דעות שונות ומקום לכל אחד להשמיען )בגבולות החוק- לקרוא לרצח
של אדם זה לא פלורליזם(. חשוב מאוד שדעות שונות ישמעו כי רק כך אפשר לקיים דיון
ולפתח את החברה. כמו כן חשוב שנזכור כי גם אם דעתו של אדם שונה משלנו זה לא
אומר שאנחנו צריכים לשנוא אותו כי לפני הכל הוא בן אדם והוא ראוי לכבוד בסיסי, כמו
כל אחד מאיתנו.

דיון

  • איך היה לכם בפעולה?
  • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
  • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
  • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
  • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
  • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
Search
Generic filters
En