מה יקבלו החניכים בפעולה?

הבנה כיצד כוחה של מילה ומסר שלילי הובילו, בנוסף לסיבות נוספות, לרצח רבין.

מסרים מרכזיים

מילים וצורת התקשורת משפיעים מאוד על מעשינו ומעשי אחרים, דוגמא לכך ניתן
לראות באירועים שקדמו והובילו לרצח רבין.

מהלך הפעולה

מתודה 1 - מילים יוצרות מציאות - חלק 1

מהרגע בו אנו רואים את החניכים לראשונה ביום הפעילות, ניכנס לדמות מסוימת.
מדריך אחד יהיה דמות המעבירה מסרים חיוביים באופן מילולי ולא מילולי: נביע
התעניינות, נחמיא וניתן יחס חם, על ידי שאילת כלל החניכים "מה שלומם? איך עבר
היום? התגעגעתי אליך!" לחייך וכו'.
המדריך השני יהיה דמות המעבירה מסרים שליליים. לדוגמא, נתעלם מהחניכים
כשמגיעים, מיד עם הגיעו של החניך ננזף בו על נושא מסוים: "למה לא הגעת על חאקי?"
"למה לא הגעת בזמן?" "איפה היית בפעולה הקודמת?" "למה איחרת למסדר?" וכו'.
אין להשתמש בקללות ויש לשים לב שלא מגזימים, אך כן חשוב שהדמות תהיה ברורה.

חלק 2 - דיון:

• כיצד התנהג מדריך א' (החיובי) כשקיבל את פניכם ביום הפעילות?
• אילו רגשות עלו בכם בעקבות היחס החיובי שקיבלתם?
• כיצד התנהג מדריך ב' (השלילי) כשקיבל את פניכם ביום הפעילות?
• אילו רגשות עלו בכם בעקבות היחס החיובי שקיבלתם?

מתודה 2 - רקע על רבין

האם שמעתם פעם על יצחק רבין? איזה תפקיד חשוב יצחק רבין מילא?
האם אתם יודעים פרטים נוספים על יצחק רבין?
נכתוב את הפרטים שהחניכים מעלים על לוח מחיק/בריסטול ונשלים פרטים נוספים
אודות חייו ופועלו של יצחק רבין:
• יצחק רבין היה רמטכ"ל בצה"ל.
• מילא תפקידים חשובים בממשלה.
• היה ראש ממשלת ישראל פעמיים, בשנות ה - 70 ובשנות ה - 90.
• במהלך תפקידו השני כראש ממשלה, ב - 1995 נרצח רבין על ידי מתנקש יהודי בשם
יגאל עמיר.

מתודה 3 - יחס שלילי כנגד רבין – הסתה

נחלק לכל חניך מגוון של תמונות אימוג'י, כאשר כל תמונה מסמלת רגש אחר.
נפזר על הרצפה ציטוטים שנאמרו בהקשר ליצחק רבין, נבקש מהחניכים להסתובב
ולהניח את האימוג'י על הציטוט בהתאם לרגש שעולה בהם כאשר הם קוראים את
הציטוט. במידה ואין מספיק אימוג'י ניתן לחלק לחניכים טושים ושיציירו את האימוג'י
הרלוונטי ליד הציטוט.

מתודה 4 – דיון:

(מומלץ לפנות לחניכים שפחות השתתפו בפעולה עד כה)
• על איזה משפט שמתם אימוג'י?
• כיצד הרגשתם כלפיו ומדוע?

הערה למדריך

תנו לכמה חניכים לשתף. • כאשר קבוצה גדולה של אנשים אומרים דברים שליליים על אדם מסוים, כיצד זה יכול לגרום לו להרגיש? • כיצד היחס השלילי עלול להשפיע על דעתו של אדם המסתכל מהצד? • למי אנחנו נוטים יותר להאמין? לקבוצה קטנה שאומרת משהו או לקבוצה גדולה שאומרת משהו? • איזה ציטוט עורר בכם את הרגשות הכי שליליים?

הערה למדריך

חשוב להציב את הציטוט של "מוות לרבין" במרכז ולהתמקד בו. • האם אתם חושבים שאותו אדם או קבוצת אנשים שאמרו שרבין צריך למות – התכוונו לבצע את המעשה? • אם לא - האם צריך להאשים אותם בגלל המילים שאמרו?

הערה למדריך

יש להסביר שהמעשה הוא חמור מאוד, אבל גם למילים יש כוח – מילה של אדם או קבוצה עלולה להשפיע על מעשים של אדם אחר – כפי שהובילה לבסוף לרצח רבין.

מתודה 5 – איך אני בוחר להגיב?

נבחר כל פעם 2 מתנדבים. ניתן להם סיטואציות מחיי היום-יום שלהם. בכל פעם נבקש
משני הנציגים להציג את הסיטואציה פעמיים, כאשר בפעם הראשונה יצטרכו להציג
תגובה שלילית ובוטה ובפעם השנייה תגובה חיובית ונעימה.
סיטואציה 1 – אתה משחק בחצר בהפסקה ותלמידים שמשחקים בכדורגל פוגעים בך
בטעות עם הכדור.
סיטואציה 2 – המדריך לא בחר בך להשתתף במשחק למרות שהוא הבטיח לך שבפעם
הבאה אתה תשתתף.
סיטואציה 3 – אחיך הגדול לקח לך את השלט של הטלוויזיה ולא מוכן להחזיר.
סיטואציה 4 – המורה צעקה עליך כי דיברת עם חברך במהלך השיעור.
סיטואציה 5 – הלווית עיפרון לחבר והחבר שבר את העיפרון בטעות.

דיון:

• באיזו סיטואציה היה יותר נעים לצפות?
• כיצד אתם פותרים סיטואציות לא נעימות בחיי היום יום שלכם?
• מה אפשר לעשות כדי לפתור סיטואציה בצורה חיובית וחברית?
נגיד לחניכים כי נעים יותר לשני הצדדים להתנסח בצורה חיובית, מסרים עוברים באופן
ברור וטוב יותר והאווירה נשארת נעימה.

לסיכום נסביר:

מה שגרם לרצח רבין זה לא רק יגאל עמיר שבא ולחץ על ההדק אלא כל פעולות ההסתה
שהיו לפני )ההפגנות, קריקטורות ברחובות, נאומים של פוליטיקאים כנגד...( דברים אלה
היו המקור לאלימות שקרתה. דבר זה רק מוכיח שהשליטה במצב ובמה שעתיד לקרות
בידיים שלנו ותלויה רק בנו. הדברים שאנו אומרים והצורה שבה אנו מתנסחים ומדברים
תעביר את המסר- אם נדבר בצורה שלילית ורעה, נעביר מסר שלילי, וכך גם להפך.
נסכם את כל מה שעברנו בפעולות האחרונות- תקשורת חיובית, מילה טובה, העברת
וקבלת מסרים ותקשורת בלתי מילולית, ולהראות לחניכים דוגמא לכל אחד מהם במקרה
של רצח רבין.

    ציוד:
  • אמוג'י, ציטוטים
  • דיון

    • איך היה לכם בפעולה?
    • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
    • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
    • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
    • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
    • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
    Search
    Generic filters
    En