מה יקבלו החניכים בפעולה?

החניכים ייחשפו למגוון אוכלוסיות ומסורות שונות ומגוונות במדינה.

מסרים מרכזיים

מדינת ישראל הינה פסיפס מגוון של תרבויות, עדות, דתות וזרמים.
לחיים בחברה כל כך מגוונת יש השלכות מורכבות – מתחים, מעוטים, מגוון דעות שמקשה
על קבלת החלטות, התנגחויות. מאידך, ניתן לראות בפסיפס תרבותי שכזה כהזדמנות
לחשיפה, הכרות, פתיחות וסובלנות.

קריאה לפעולה:
החברה הישראלית מיוחדת מאוד במגוון האוכלוסיות שלה, אנחנו מעודדים אתכם ללמוד
עוד על הקבוצות באוכלוסייה כבסיס להיותכם אזרחים משמעותיים ומחוברים לחברה.

מהלך הפעולה

מתודה ראשונה: ספיד דייט

ניצור מעגל פנימי וחיצוני בו ישבו החניכים. ניתן להם דקה לדבר על נושאים שונים
הקשורים למנהגים ולמסורות האישיים שלהם. לאחר דקה, נעצור את השיחה והמעגל
החיצוני יזוז כיסא שמאלה.
הנושאים לשיחה:
• מה המסורת/מנהג הכי מעניין שיש לכם בבית?
• איך היית מאפיין את הבית שלך/המשפחה שלך?
• איך נראה חג פסח אצלכם בבית? מה המסורות המיוחדות שלכם?
• איך נראה ראש השנה אצלכם בבית? מה המסורות המיוחדות שלכם?

    ציוד:
  • עיתונים
  • טושים
  • דבק
  • מספרים
  • דפים
  • הערה למדריך

    במידה וישנם חניכים יוצאי ברית המועצות, לעודד אותם לדבר על הנובי-גוד • איך נראות חגיגות יום הולדת במשפחה שלכם? מה המסורות המיוחדות לכם? • מה המנהג הכי מעניין ששמעת עליו שמישהו אחר מקיים? )לא במשפחה שלך( • מה היית משנה במנהג/מסורת שההורים שלך עושים?

    מתודה שניה: דומינו פסיפס ישראלי

    נחלק לחניכים פתקים המחולקים ל 2 המדמים אבן דומינו ריקה.
    על כל חניך לכתוב בשני צידי הדומינו מאפיין שלו )עדתי, תרבותי, מראה וכו'( לדוגמא -
    בצד אחד החניך יכתוב מתבגר ובצד השני טריפולטאי.
    לאחר מכן נשחק עם החניכים דומינו, נניח אבן ראשונה על הריצפה והחניך שיש לו
    מאפיין דומה באחד מהקלפים שלו יניח בצמוד לאבן המתאימה. החניך המנצח הוא החניך
    שנגמרו לו הקלפים ראשון. )שים לב מה החניכים כותבים ותכוון אותם למטרה, אם צריך
    תכתוב בעצמך כמה קלפים כדי שתהיה כמות(

      ציוד:
  • עטים
  • קלפי דומינו ריקים
  • הערה למדריך

    ישנן שתי אפשרויות לשדרוג המתודה, אם בא לך לשדרג את המתודה טכנולוגית אז בהחלט אפשר... אופציה א'- ישנו אתר הנקרא kahoot שבו ניתן לבנות חידון דיגיטלי מעוצב שבו החניכים עונים דרך הפלאפונים שלהם וניתן לראות מי ענה ראשון. אופציה ב'- האופציה הפשוטה יותר אבל גם כיפית, פשוט להוריד אפליקציה של באזר, כדי למנוע בלגן בזמן הפעולה אפשר לבקש מהחניכים מראש להוריד(. נשאל את החניכים שאלות אמריקאיות על אוכלוסיות שונות בישראל, החניך שיענה ראשון יקבל מרכיב לסלט. השאלות: מהם שלושת הזרמים המרכזיים ביהדות בישראל? קונסרבטיבי, רפורמי ואורתודוקסי מה זה להט"ב? ראשי תיבות של לסביות, הומואים, טרנסג'נדרי וביסקסואלי כמה אתיופים יהודים עלו לארץ במבצע שלמה? 400,14 כמה אחוזים מכלל אוכלוסיית ישראל היא ערבי ישראל? %20 כמה אחוזים מכלל אוכלוסיית ישראל הם דרוזים? 7.1 כמה אחוזים מכלל אוכלוסיית ישראל הם חרדים? %9 מה הרוב במדינה? נשים או גברים? נשים %5.50 לעומת גברים %5.49 תנועת הנוער המכבי הצעיר כמה צ'רקסים יש כיום במדינת ישראל? 000,5 מה הוא הנובי-גוד? )חסרה תשובה( איך נקרא העץ המסורתי אותו מקשטים בנובי גוד? יולקה מהם חמשת הצבעים בדגל הדרוזי? ירוק, אדום, צהוב, כחול, ולבן מהו חג הסיגד? )חסרה תשובה( כמה זמן נמשך צום הרמדאן? חודש איך נקרא המאכל המרוקאי שמכינים במימונה? מופלטה מה ההבדל בין חמין לצ'ולנט אשכנזי? באשכנזי מוסיפים קישקע - מעיים ממולאים איך נקרא חמין עיראקי? טבית איך נקרא הניב )שפה( העברי-מרוקאי? לדינו מהו גפילטעפיש? קציצת דג ממולא איך נקראת השפה שמדברים הצ'רקסים? אדיגית מהו המנהג הנפוץ בקרב הבדואים? הכנסת אורחים מה מסמלים הקעקועים מתחת לעיניים של הנשים יוצאות העדה האתיופית? העצמה של העיניים שהן ראי הנפש

    הערה למדריך

    ניתן להוסיף עוד בנושאים הבאים- אתיופים, ערביי ישראל, דרוזים, בדואים, צ'רקסים, השומרונים, מוסלמים, נוצרים, חילונים, משיחים, אחמדים, חסרי דת, ניצולי שואה, קיבוצים, מושבים, נשים, גברים, רפורמים, אורתודוקסים וכו'(

    הערה למדריך

    שים לב, השאלות והתשובות נכונות לשנת 2016 .יש לשדרג ולהתאים אותן לתקופה(. לאחר שהחניכים זכו בציוד להכנת הסלט, נכין אותו יחד איתם

    הערה למדריך

    יותר ממוזמן לשים שירי רקע מתאימים זה יוסיף)

      ציוד:
  • קרש חיתוך
  • סכינים
  • צלחות
  • כפות/מזלגות
  • קערה
  • פלאפון
  • פירות
  • מתודה רביעית: יצירה ישראלית

    נחלק את החניכים לקבוצות קטנות )4-3 חניכים(. כל קבוצה תקבל שם של קבוצה בחברה
    הישראלית, והיא תצטרך לחפש עליה מידע באינטרנט, ולאור המידע להכין תוצר מסוים
    לבחירת המדריך:
    אופציה א' - שיר
    אופציה ב' - ציור מופשט
    אופציה ג' - ציור של איש מאותה קבוצה )נספח לדוגמה(
    לאחר מספר דקות נשתף את הקבוצה בתוצרים, ודרכם במידע שנאסף למדריך - בהצגה:
    נמקד אותם בהבאה לידי ביטוי של הידע שצברו, כך שהיא תהיה מעשירה לכלל הקבוצה
    המידע שצריך להכיל התוצר: מה הרקע של הקבוצה, מה הלבוש שלה, מה המאכלים שלה,
    מה המנהגים המסורתיים שלה, מה השפה שלה, מה הערכים המרכזיים שלה.
    הקבוצות השונות )לצמצם או להרחיב לפי כמות החניכים(: מרוקאים, אתיופים, אשכנזים,
    חרדים, ערביי ישראל, דרוזים, בדואים, קיבוצניקים, צ'רקסים, מוסלמים, נוצרים.

      ציוד:
  • מספריים
  • דבק
  • טושים
  • בדים
  • דפים
  • עטים
  • דיון:

    • מה למדתם בפעולה על החברה הישראלית?
    • מה הפרט מידע הכי חדש/מעניין שדיברנו עליו?
    • האם אתם חשופים לפסיפס הזה בחיי היום יום?
    • איזו קבוצה היית רוצה להכיר יותר לעומק?

    הערה למדריך

    מדריך יקר, אתה יותר ממוזמן לקרוא על האוכלוסיות השונות במדינה וללמוד עליהן יותר כדי להיות מוכן לקראת הפעולה.

    דיון

    • איך היה לכם בפעולה?
    • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
    • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
    • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
    • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
    • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
    Search
    Generic filters
    En