מה יקבלו החניכים בפעולה?

• חומר למחשבה לגבי שמועות ורכילות.
• הזדמנות לבחור לחיות את החיים במודעות לסביבה.

מסרים מרכזיים

עלינו לחיות את החיים באמת, להבין מי הם האנשים הלא אמינים, ותמיד להעביר את
שלוש המסננות לפני שאנו אומרים את דברינו.

מהלך הפעולה

משחק פתיחה:

נושיב את הקבוצה במעגל ונוציא חניך אחד מתוך המעגל, כשהחניך יחזור נספר שאחד
החניכים סיפר עליו "את הסוד הכי גדול שלו" )רכילות כלשהי( אבל כמובן שהחניך לא
סיפר דבר. החניך ישאל את הקבוצה שאלות במטרה לגלות את "הפדיחה" והקבוצה
תשחק את משחק ה - "נמלה" כלומר כאשר חניך יתחיל את השאלה באחת מהאותיות – נ',
מ', ל', ה' הקבוצה תענה כן, אחרת לא.

מתודה 1:

נשחק טלפון שבור כך שכל חניך יתחיל סבב עם עובדה על עצמו (עובדה קצרה עד
משפט). נשתדל שיהיו כמה שיותר הפרעות כמו מוסיקה חזקה או דיבור בין המדריכים על
מנת שהמשפטים שעוברים בטלפון שבור ישתבשו כמה שיותר.

דיון:

• נשאל את החניך מהמשחק פתיחה – איך זה גרם לך להרגיש ששמעת שסיפרו עליך
רכילות?
• האם הועברו בטלפון שבור המשפטים הנכונים?
• איך זה הרגיש שבסוף הטלפון שבור אמרו עליכם משפטים שקריים?
• האם רכילות/שמועה זה דבר שהוא חיובי בעיניכם?

מתודה 2:

נספר לחניכים על תעלומת גניבה שבה נגנבו כל הגביעים בסניף (או כל דבר שיעניין את
החניכים שלך). החניכים הם החוקרים, ועל פי עדויות עליהם להחליט מי הגנב. כל פעם
ייפגשו החניכים עם שני עדים – אחד אמין ואחד פחות – עליהם לבחור במה שנראה להם
נכון וכך לעבור הלאה, אם בחרו בעד הלא אמין, יכולים לחזור ולבחור בעד האמין – בכך
אנו מלמדים את החניכים על איזה אנשים בחיים ניתן לסמוך, וממי כדאי לשאוב ידע.

מתודה 3:

נקריא לחניכים את הסיפור ונקיים דיון סופי.

דיון:

• מה גורם לך להאמין למשהו?
• איך אני יודע שמשהו הוא נכון?
• האם כדאי להאמין למשהו שמישהו שמע בצורת שמועה?
• למי אפשר לפנות כדי לאמת את המידע שלי? על איזה סוג אנשים כדאי לסמוך?
• האם כל דבר צריך לחלוק?

# עזרים לפעולה:

סיפור: "שלוש המסננות":
יום אחד בא אל סוקרטס אדם אחד ואמר לו, "שמע סוקרטס, אני חייב לספר לך איך
מתנהג חבריך".
"רגע", קטע אותו סוקרטס, "לפני שאתה מספר לי את זה, האם העברת את הדברים
שאתה רוצה לספר לי דרך שלוש המסננות?"
האיש הביט בו במבט מופתע, "מסננות?" שאל.
המשיך סוקרטס ואמר, "כן, לפני שמדברים, תמיד צריך להעביר את מה שרוצים לומר דרך
שלוש מסננות. המסננת הראשונה היא מסננת האמת. האם בדקת אם מה שאתה רוצה
לספר לי הוא אמיתי והאם אתה בטוח שהדברים מדויקים לגמרי?"
"לא", השיב האיש, "רק שמעתי את זה ו..."
"נמשיך" קרא סוקרטס, "המסננת השנייה היא מסננת המידה הטובה, האם מה שאתה
רוצה לספר לי הוא דבר טוב?"
"לא", השיב האיש, "לרוע המזל, הדברים אינם טובים כלל וכלל, ההפך מזה הוא הנכון..."
"המממ!" המהם הפילוסוף, "בוא נבדוק בכל זאת גם את המסננת השלישית, מסננת
התועלת. האם יש תועלת בדברים שאתה כל כך רוצה לספר לי?"
"תועלת? לא ממש..." השיב האיש.
"אם כך, בוא לא נדבר על זה עוד" אמר סוקרטס. "אם מה שאתה רוצה לספר לי הוא לא
אמתי, לא טוב ולא מועיל- אני מעדיף לא לדעת במה מדובר. וגם לך אני מציע לשכוח את
הסיפור כולו."

דיון

  • איך היה לכם בפעולה?
  • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
  • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
  • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
  • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
  • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
Search
Generic filters
En