מה יקבלו החניכים בפעולה?

• הזדמנות לבחון את המושג אל תסתכל בקנקן אלא במה שבתוכו.
• נקודת מבט על המונח "שונות".

מסרים מרכזיים

המושג "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו" פירושו שיש לבחון דבר על פי תוכנו ומהותו
ולא על פי צורתו החיצונית.

מהלך הפעולה

1 .מתודה ראשונה "חשיפה"

מבעוד מועד, כותבים על פתק את המשפט "אל תסתכל בקנקן אלא במה יש בו" ועוטפים
את הפתק בעטיפת מתנה יפה, ובנוסף עוטפים גם חבילת שוקולד בנייר ממש מכוער ולא
מגרה. מציגים לחניכים את 2 המתנות ושואלים אותם איזו מתנה הם היו מעדיפים. ברור
שכולם ירצו את המתנה בעטיפה היפה (זאת שבתוכה יש פתק) ואז כשהם יפתחו את
המתנה היפה הם יראו שהם קיבלו רק פתק לעומת זאת הם היו יכולים לקבל שוקולד אם
רק היו חושבים קצת מעבר...

הערה למדריך

חשוב שההבדל בין 2 העטיפות יהיה כל כך גדול כך שלחניכים לא יהיה ספק בכלל שהם הולכים לבחור בעטיפה הכי יפה ושלא יהיה מצב שיבחרו בשוקולד בטעות! )הוא ישמש אותנו למכירה הפומבית בהמשך...(, שימו לב שלא יראו מבעד לעטיפה שזה פתק ושלא יראו שמבעד לעטיפה השנייה זה שוקולד אחרת המתודה תיהרס....

2 .חלוקה לשתי קבוצות:

בתוך כובע יהיו פתקים שעליהם יהיו שמות של 2 שירים מוכרים )כמה פעמים כל שיר(.
כל חניך בתורו יידרש לקחת פתק מתוך השק ולשמור אותו לעצמו מבלי להראות לחבריו.
בהינתן האות על החניכים להסתובב בחלל ולזמזם את השיר הכתוב בפתק שהוציאו
)נספח א'(. על כל חניך לנסות לחפש מי עוד מזמזם את אותו השיר כמוהו.
כאשר נתקל חניך בחניך נוסף אשר מזמזם אותו השיר עליהם לשלב את ידיהם לחפש
אחר חניכים נוספים - כך שיצרו בסופו של דבר 2 קבוצות.

3 .מתודה שנייה "מכירה פומבית"

כשהחיניכים עוד מחולקים ל - 2 קבוצות מהמתודה הקודמת, יעברו החניכים משחק של
מכירה פומבית. כל קבוצה תקבל סכום כסף מוגדר מראש )4 שטרות של 50 ש"ח( ועליה
יהיה להחליט יחד כקבוצה כמה היא מוכנה לשים על כל מוצר שעולה למכירה.
נגיד לחניכים בהתחלה שבמכירה הפומבית יעלו למכירה 2 מוצרים בלבד- עגבנייה
ושוקולד, שהמחיר ההתחלתי של כל אחד מהם הוא 50 ש"ח.
תחילה נציג את העגבנייה ונבדוק כמה החניכים מוכנים לשלם עבורה, לאחר מכן נציג את
השוקולד ונבדוק כמה הם מוכנים להציג עבורו.
המטרה היא שהחניכים לא ירצו בכלל לקנות את העגבנייה כי היא לא טעימה ולא תשמש
אותם לאכילה כרגע, ושאת השוקולד הם ממש ירצו לקנות כי הוא נראה טוב יותר וטעים
יותר.

דיון:

• כמה הייתם מוכנים לשלם עבור העגבניה? כמה עבור השוקולד?
• למה דווקא רציתם יותר את השוקולד?
• מהם היתרונות של השוקולד לדעתכם לעומת העגבניה?
• האם ידעתם שעגבניה הרבה יותר מזינה ובריאה לגוף שלנו מאשר השוקולד?
• איך זה מתקשר לעובדה שרציתם דווקא את הדבר הפחות מזין מאשר את הדבר שחיוני
ובריא לגופכם?
• איך זה מתקשר למשפט "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו"?
• מה משמעות המשפט בעיניכם? ואיך אפשר ליישם אותו?

הערה למדריך

שים לב שממתודה זו החניך צריך לצאת כשהוא מבין שהוא בחר את השוקולד על פני העגבנייה על סמך מידע שטחי בלבד: השוקולד נראה טוב יותר מהעגבנייה, והוא טעים יותר. כלומר החניך הסתכל על הקנקן בלבד, אבל לא על מה שיש בו. בחירת נציג: כל חניך ישלוף קיסם שבקצה התחתון שלו יש צבע )כל הקיסמים אדומים, למעט אחד שהוא כחול(. החניך לא ידע איזה צבע הוא בחר, ולאחר מכן כל האדומים יהיו הקבוצה כאשר החניך שקיבל קיסם כחול, הוא למעשה "השונה" יהיה הנציג במחשק הבא.

הערה למדריך

לפני תחילת המשחק הבא צריך לשאול את החניך שהגריל את הקיסם הכחול איך הוא מרגיש? האם הוא חושש? האם הוא שמח? מה עובר עליו ובמחשבות שלו כרגע?

5 .מתודה רביעית

מושיבים את הקבוצה במעגל חוץ מהנציג שנבחר במתודה הקודמת. על
הנציג להסתובב מאחורי חברי הקב' היושבים במעגל ולחלק "תארים" - ארנבת צהובה,
ארנבת ירוקה, ארנבת אדומה, ארנבת... החניך שלו יאמר הנציג שהוא ארנבת שחורה
צריך לקום ולרדוף אחרי הנציג בעוד שהנציג צריך לברוח ולתפוס את המקום שהתפנה.
)עליהם לרוץ סביב המעגל(, אם הארנבת השחורה תפסה את הנציג אז הנציג ממשיך
לסבב הבא, אם לא- הארנבת הופכת להיות הנציג וחוזר חלילה.

דיון מסכם:

נסביר לחניכים שגם ב - 2 המתודות האחרונות ראינו מצב של מישהו שהוא יוצא דופן
בקבוצה, ולמעשה אם נמשיל זאת לחיים האמיתיים ישנם הרבה מצבים בו יש ילדים שהם
שונים מאיתנו. לאחר מכן נשאל כמה שאלות:
• איך אתם חושבים שצריך להתנהג לשונים מאיתנו?
• מה אדם מרגיש כשהוא נתפס שונה?
• למה הם שונים מאיתנו? אולי אנחנו שונים מהם?
• איך המשפט )אל תסתכל בקנקן...( מתקשר לקבלת השונה?
• איך נוכל לראות במישהו "שונה" גם דברים טובים ולהתחבר אליו?
• האם כל מישהו שנראה לנו שונה בהתחלה הוא באמת שונה?

דיון

  • איך היה לכם בפעולה?
  • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
  • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
  • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
  • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
  • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
Search
Generic filters
En