מה יקבלו החניכים בפעולה?
• הזדמנות לבחון ולשתף את תחושותיהם לגבי ימי הזיכרון
• חומר למחשבה בנושא הנצחת חללים ובנושא דרך ההנצחה שלי
מסרים מרכזיים
לא תמיד קל לחניכים בכיתה ה’, בגיל כל כך צעיר להתחבר לתחושות המלוות אותנו ביום
הזיכרון לחללי צה”ל. אך יחד עם זאת, חשוב שכל אחד מאיתנו ימצא לפחות דבר אחד, או
דמות אחת, שעליה היינו רוצים לדעת, ללמוד ולהכיר.
איך אני חניך בכיתה ה’ יכול להנציח בצורה שמתאימה לי.
מהלך הפעולה
על הריצפה מפזרים קטעים, משפטים וציורים של ילדים על המלחמה – ניתן לחניכים
להסתובב בין הציורים והקטעים ולבחור למה הם הכי מתחברים.
לאחר מכן נעשה סבב ומי שמעוניין משתף למה הוא בחר דווקא את הקטע הזה. מקריאים
קטע אחד או שתיים בקול לכולם או מראים את הציור.
• מה משותף לציורים?
• איזה צבעים יש למלחמה?
• למה יש מלחמות?
• על מה נלחמים?
• מה המחיר של המלחמות?
בית משפט – נבחר מן הקבוצה 3 נציגים אשר יהוו שופטים, 4 נציגים אשר יהוו עורכי דין
ושאר הקבוצה חבר מושבעים.
בחלקה הראשון של המתודה השופטים אינם לוקחים חלק.
עורכי הדין מתחלקים לשני זוגות וכל זוג מקבל חומרים בנושא עליו היא צריכה להגן: שני
עורכי דין על חשיבות ההנצחה ושני עורכי דין על למה צריך להמשיך הלאה ולא
להתעסק בעבר. המושבעים מקבלים את החומרים של שני הנושאים. לאחר מספר דקות
בהן כל קבוצה קראה את החומר וגיבשה דעה כיצד להגן על הנושא שלה ייערך המשפט.
כל קבוצת עורכי דין תציג את הנושא שלה תוך מתן נימוקים בעדו, השופטים יקשיבו
לשתי קבוצות עורכי הדין ולאחר מכן על חבר המושבעים להמליץ להם על ההחלטה
הסופית. לאחר מכן שלושת השופטים מתכנסים בצד ומחליטים איזה צד היה משכנע יותר
וניצח במשפט.
• אתם מאמינים שצריך להנציח או לשכוח את חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות
האיבה? למה?
• למה דווקא אנו מנציחים ביום זה?
נניח בפני החניכים פתקים/תמונות שעליהם דרכים להנציח בחיי היום יום שלנו
תנועת הנוער המכבי הצעיר
• משפחתו של עוז מנדלוביץ' ז"ל - "בחרנו בהנצחה חיה, לא בהקמת אנדרטה", מספר
האב. "בכל שנה ביום הולדתו, 23 במארס, נקיים מירוץ שדה 'רצים בשביל עוז'. הוא
מאוד אהב לרוץ ביער שגב. ואולימפיאדת משחקי החשיבה תהיה על שמו ולזכרו.
אנחנו עושים טיול לאור ירח בקיץ, מביתו באבטליון לכנרת, והכינור של עוז ימשיך
לנגן בכל קיץ בקורס של 'קשת איילון', המרכז למוסיקה בקיבוץ איילון. בכל קיץ כנר
ישראלי ינגן יצירה בכינור שלו".
• השתתפות בטקס עירוני/בית ספרי באחת מהאנדרטאות בשכונה.
• הדלקת נר עבור חלל
• השתתפות של נערים בניווטים לזכרו של חלל
• פעילות בארגוני הנצחה
• קריאה על חללים/ נפגעי פעולות איבה שנהרגו באחד מאתרי הזכרון באינטרנט
• פעולה במכבי צעיר בנושא יום הזכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה
• כתיבת שיר/מכתב על חלל שנפל במלחמה
• ביקור במוזיאון "בית יד לבנים"
• מהי הדרך אליה אתם מתחברים כאשר אתם מנציחים חלל?
• האם יש דרך להנציח שלא הוזכרה כאן ואתם בוחרים להנציח איתה?
• אילו רגשות עולים לכם כאשר אנו מדברים על זכרון/שכחה?
דיון