מה יקבלו החניכים בפעולה?

הזדמנות לבחון מה שונה ומה דומה בין חברי הקבוצה.

מסרים מרכזיים

• כפי שאמרו חכמינו: "בשלושה דברים אדם משתנה מחברו: בקולו, במראה ובדעת"
(סנהדרין לח ע"א).
• כל אחד מאיתנו הוא קצת חריג. זה מה שהופך את העולם לכל כך מעניין!
• יש מאפיינים שיש לנו שליטה עליהם, ויש כאלה שלא! לכן, חשוב לקבל את עצמנו כמו
שאנחנו, ולא פחות חשוב לקבל את האחרים כפי שהם.

קריאה לפעולה:
קבל את עצמך כמו שאתה, וקבל את השונות בקרב חבריך.

מהלך הפעולה

הערה למדריך

לפני הפעולה יש להערך עם חמרים ממוחזרים להכנת קופסאות אישיות. צריך להביא לפעולה סוגים של קטניות בצבעים שונים – שעועית לבנה, חומוס, עדשים כתומות, אפונה ירוקה, ושעועית אדומה וכו'... )ניתן גם להביא סוכריות צבעוניות או כל חומר אחר שניתן יהיה להכניס לקופסאות( אפשר לקנות חבילות מכל מני סוגים ולחלק בין חברי הצוות.

פתיחה: קופסת הייחודיות שלי.

נפזר במרכז המעגל חומרים ממוחזרים מכל מני סוגים, גלילי נייר טואלט,
קופסאות שימורים, קופסאות קטנות מכל מיני סוגים. וגם דבק, דפים צבעוניים, גואש
ומדבקות. על כל חניך להכין לעצמו קופסא מקושטת שבראשה חור קטן )כמו סוג של
קופת חיסכון שלא ניתן לראות מה יש בתוכה. זו תהיה "קופסת הייחודיות" של החניכים.

הערה למדריך

חשוב שיהיה ניתן לפתוח את הקופסא ולהוציא מה שיש בתוכה.

מסגרת הפעולה: במה אני שונה?

בחלק הזה ננסה לעזור לחניכים למצוא את המיוחד והשונה בעצמם בשלושה תחומים על
פי הפסוק של הסנהדרין: "בשלושה דברים אדם משתנה מחברו: בקולו, במראה ובדעת"
)סנהדרין לח ע"א(.
תנועת הנוער המכבי הצעיר
לאורך הדרך נשאל את החניכים שאלות שהם צריכים לענות לגבי עצמם מ - 10-1 .ניתן
להם סוג מסוים של קטנייה )הצבעוניות חשובה לתוצר הסופי(, והם יצטרכו להכניס
לקופסת הייחודיות שלהם את מספר הקטניות שענו.
לדוגמא: עד כמה אתה אוהב לשיר מ - 10-1( אחד הכי פחות 10 הכי הרבה(?
הכנס מספר שעועית לפי המספר שענית לתוך קופסת הייחודיות שלך.

חלק א' - קול

לכל אחד קול אחר ומיוחד. ניתן להתייחס ל"קול" במובן של סאונד )גובה/עוצמה /טון(,
וניתן להתייחס לקול במובן של מסר – כל מדריך יבחר את מה שמדבר אליו יותר.
נשתמש בשיר – "זמר נוגה" )התשמע קולי(. מילים רחל, לחן יוסי מוסטקי.
לשיר משמעויות רבות להן ניתן להתייחס בהקשר של "קול":
א. שרים אותו בשני קולות.
ב. הוא מדבר על מישהו שמעביר מסר ושואל - "האם שומעים את קולו"?
ג. שיר אהבה ממרחקים.
נשמיע לחניכים את השיר:
התשמע קולי רחוקי שלי
התשמע קולי באשר הנך
קול קורא בעוז, קול בוכה בדמי
ומעל לזמן מצווה ברכה.
תֵ ּבֵ ל זֹו רַ בָ ּה ודרכים בה רב
נפגשות לדק נפרדות לעד.
מבקש אדם, אך כושלות רגליו,
לא יוכל למצוא את אשר אבד.
אחרון ימי כבר קרוב אולי,
כבר קרוב היום של דמעות פרידה.
אחכה לך עד יכבו חיי,
כחכות רחל לדודה.
תנועת הנוער המכבי הצעיר
נחלק את החניכים לשתי קבוצות וננסה לשיר את השיר בשני קולות.
קול אחד גבוה יותר, וקול אחד נמוך.
לאחר מכן נחלק להם את מילות השיר ונקיים דיון:
• כשרחל שואלת בשיר "התשמע קולי" – היא מתכוונת למסר מסויים. מה חשוב
לה שישמעו בקולה? היא מצווה ברכה, באיזה קול היא קוראת? קול קורא
בעוז – בעצמה גדולה.
• אשתו של אילן רמון בחרה להשמיע לאילן כשיר השכמה, כשהיה על מעבורת החלל
קולומביה, את השיר "זמר נוגה" בלחנו של קראוס. לאחר שמעבורת החלל התרסקה,
השיר הושמע פעמים רבות ברדיו כזיכרון לאילן רמון ולאסון המעבורת.
למה בחרה רונה רמון דווקא בשיר הזה?

לסיכום החלק הזה:

1 .עד כמה אני מרגיש שהקול שלי חזק? גשו לקטנייה מסויימת והכניסו מספר קטניות
לקופסת הייחודיות שלכם כמספר שעניתם )לדוגמא – אני מרגיש שהקול שלי חזק אז
אכניס 10 גרגרי חומוס לקופסא(
2 .האם אני אוהב לשיר? האם אני שר טוב?
גשו לקטנייה מסויימת והכניסו מה שעניתם לקופסת הייחודיות שלכם.
אפשר להוסיף עוד שאלות – תלוי במספר סוגי הקטניות שהבאנו.

חלק ב' - מראה

נחלק את הקבוצה לזוגות.
נספר לחניכים שהם יוצאים למשימת ריגול סודית, במהלכה הם צריכים לבחור חמישה
חשודים, ולחקור אותם מבלי שהם ידעו!! הם צריכים להתחבא ולתצפת מרחוק.
כל זוג יקבל דף תצפית, ויצטרך לבחור חמישה אנשים מרחבי הסניף
(לא מהשכבה) לצפות בהם ולרשום על גבי הדף 10 מאפיינים שקשורים
למראה שלהם.
לאחר שהחניכים חזרו, נבקש מהם לרשום כל מאפיין שכתבו בדף התצפית על פתק נפרד
ונפזר את כל המאפיינים על הרצפה, כך שיהיו המון המון מאפיינים שקשורים במראה
מפוזרים בכל הרצפה.

דיון:

• ספרו מה למדתם מחוויית הצפייה ומאפייני המראה.
• האם צפיתם במישהו חריג במיוחד? סביר להניח שלא.
• אם כך, איך ייתכן שיש כאן כל כך הרבה מאפיינים שונים? כל אחד הוא קצת שונה!
• נשתף אח החניכים במקרה שבו אנחנו המדריכים הרגשנו שונים או בתכונה שאנחנו
חשים שמייחדת אותנו מאחרים ונשאל – במה אתם מרגישים שאתם מיוחדים? שונים?

לסיכום החלק הזה:

1 .עד כמה אני מרגיש שאני שונה מאחרים במראה החיצוני שלי מ - 10-1 ?הכניסו
לקופסא.
2 .עד כמה אני שמח מאיך שאני נראה מ - 10-1 ?שוב...
3 .עד כמה אני עסוק במראה שלי מ - 10-1?
4 .עד כמה אני עסוק במראה של אחרים מ - 10-1?
אפשר להוסיף עוד שאלות – תלוי במספר סוגי הקטניות שהבאנו.

חלק ג' – דעת

הערה למדריך

דעת יכול להתייחס למחשבות, דעות לגבי נושאים, ידע ועוד תחומים רבים. לקבוצות אקטיביות יותר, אפשר לשחק משחק שמאפשר לכל חניך להביא לידי ביטוי את תחומי החוזקה שלו. נספר את הסיפור "דירה להשכיר". ניתן לספר את הסיפור הקלאסי או לעשות התאמה לחיי היום יום שלנו: במרכז הארץ, בין כבישים וקניונים עומד לו בניין עם שישה דיירים. ומי גר בבניין? בקומה הראשונה גר מפצח גרעינים כל היום רואה כדורגל וצועק על השכנים. בקומה השנייה גר מתכנת מחשבים כל היום מצ'וטט ומחפש חברים. בקומה השלישית גרים זוג עולים, הריחות בבית של בישולים מוזרים. בקומה הרביעית אישה דרוזית, מכינה פיתות עם לבנה כל שעה. בקומה החמישית שחקן מפורסם כל היום קורא מחזות בקול רם. בקומה השישית זוג דתי עם שבעה ילדים, שומרים על כשרות ומתפללים. לאחר שהקראנו את הסיפור, נשאל: במה הדיירים השונים בסיפור שונים זה מזה? (תחומי עניין, תעסוקה, מאכלים, מסורות, משפחתיות, מראה חיצוני וכו'...) נבשר לחניכים שבונים עוד קומה בבניין והם הולכים לגור בה. עליהם לבחור חיה מסוימת שתצטרף לסיפור, לצייר אותה ולנסות לחשוב אילו מאפיינים היו אומרים עליהם בסיפור (למוכשרים במיוחד – אפשר בחרוזים!)

דיון:

• איזו חיה בחרתם ולמה – שתפו מה עשיתם.
• אילו תחומי דעת מבדילים בין אנשים בעולם?
• אילו שונויות אתם מרגישים שיש אצלנו בקבוצה?

לסיכום החלק הזה:

1 .עד כמה אני מרגיש שאני שונה מאחרים בתחביבים שלי? מ - 10-1 הכניסו לקופסא
2 .עד כמה אני אוהב לחקור וללמוד דברים חדשים?
3 .עד כמה אני אוהב לגוון את תחומי העיסוק שלי?
4 .עד כמה אני מרגיש מיוחד? מ - 10-1 שוב...
אפשר להוסיף עוד שאלות – תלוי במספר סוגי הקטניות שהבאנו.
בסוף החלק הזה, נבקש מכולם לפתוח את הקופסאות שלהם ולהניח את כל הקטניות על
גבי דף לבן.
נראה להם שלכל אחד יצא תלכיד שהוא שונה ומיוחד של קטניות. הצבעוניות שונה.

דיון:

מה אפשר ללמוד ממה שאנחנו רואים כאן?
נדגיש את המסר המרכזי של הפעולה – לפעמים, כשמסתכלים מסביב, מרגישים מאד
שונים וחריגים. אבל למעשה, כל אחד מאיתנו הוא קצת חריג. זה מה שהופך את העולם
לכל כך מעניין! יש מאפיינים שיש לנו שליטה עליהם, ויש כאלה שלא! לכן, חשוב לקבל
את עצמנו כמו שאנחנו, ולא פחות חשוב לקבל את האחרים כפי שהם.

דיון

  • איך היה לכם בפעולה?
  • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
  • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
  • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
  • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
  • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
Search
Generic filters
En