מה יקבלו החניכים בפעולה?

הזדמנות לבחון כיצד האלימות באה לידי ביטוי בחיי היום יום שלהם ומשפיעה
על חייהם.

מסרים מרכזיים

• לאלימות פנים רבות ולא תמיד אנו שמים לב אליה
• ניתן לצמצם אלימות על ידי מודעות אליה
• האלימות נמצאת בכל מקום אך אין זה אומר שאנו צריכים להשלים עם זה

קריאה לפעולה:
עלינו למגר את תופעת האלימות מחיינו קלה כחמורה!

מהלך הפעולה

שלב א' - פתיחה

נבנה מסלול מכשולים שבמהלכו נתלה שלטים, על כל שלט שאלה הקשורה לאלימות בחיי
היום יום שלנו. על החניך לענות את התשובה הכנה ביותר ובזמן הקצר ביותר - השלטים
ועליהם התשובות יעזרו בדיון המסכם.
• כמה פעמים ביום אתה מקלל בממוצע )כולל הודעות כתובות(?
• כמה פעמים בשבוע בממוצע אתה שולח / מקבל הודעות פוגעות בוואטספ?
• איך תגיב למישהו שדוחף אותך בהפסקה?
• חבר טוב שלך מארגן חרם על חבר אחר. מה תעשה?
• כמה פעמים בשבוע האחרון עצבנת את אחד האחים שלך? מה עשית כדי להרגיז אותם?
• האם ראית או שהיית שותף למקרה של מכות השנה? איפה?
• מה אתה חושב על קללות בצחוק בין חברים?
• עד כמה אתה נהנה מצפייה בסדרות טלוויזיה או סרטי מלחמה ואקשן?
• מה קורה בדרך כלל כשאתה ממש כועס על משהו או מישהו?
• האם אתה נתקל באלימות בבית הספר?
• האם נתקלת במקרי אלימות בסניף?
• האם אתה חושב שאתה מתנהג בצורה אלימה?

שלב ב' – האם זו אלימות?

התחנה האחרונה במסלול המכשולים תהיה מתחם שבו יהיו פזורים מקרים מהחיים בכל
התחומים. על החניכים להסתובב במתחם ולרשום על גבי נייר אישי את מספרי המקרים
שלדעתם הינם מקרי אלימות בלבד.

הערה למדריך

למעשה, מבלי שהחניכים יודעים, בכל אחד מהאירועים ישנו מרכיב אלים כלשהו. 1 .צעירים שנהגו באופניים חשמליים פגעו בשתי הולכות רגל וברחו מהאירוע 2 .במהלך מחנה קיץ, הבנים הציצו לבנות במקלחות 3 .מורה מאשקלון נפצעה באורח בינוני לאחר שתלמיד השליך עליה שקית מים מקומה שלישית. 4 .נער בן 16 נפצע לאחר שנדקר באולר על ידי נער אחר, בשל חוב של 50 שקלים. 5 .תלמיד כיתה ה’ זרק על המורה לחשבון כסא באמצע השיעור כשהעירה לו שהוא מדבר עם חבריו ובכך מפריע לכל הכיתה. 6 .צעיר כבן 20 שדד אישה בת 82 בפתח ביתה. 7 .ילד הציץ לילדה דרך חלון חדרה וצילם אותה מחליפה בגדים 8 .סקרים קובעים כי מחצית מבני הנוער חוו מקרי אלימות בשנה האחרונה או לקחו בהם חלק 9 .תלמידים חרטו את שמם על מכוניתו של מנהל בית הספר 10 .צעיר בן 25 רצה לעלות לאוטובוס במהירות מחשש שיאחר לעבודה ודחף ילדה בת 10 שעמדה לשלם לנהג. 11 .כשליש מהנשים בארץ סובלות מהתעללות פיזית מבן זוגן או בן משפחתן 12 .חברים התלוננו כי במהלך סרט בקולנוע, חבורת נערים שישבה מאחוריהם צרחו, צעקו והפריעו למהלך הסרט. 13 .במהלך ריב משפחתי איים האח הבכור לדקור את אימו ואחיו הקטן. 14 .נערות בנות 14 רצו להתנקם בחברתן לכיתה על שהצליחה בלימודים ושלחו לה הודעות נאצה בעילום שם . 15 .אב נתן סטירה לבנו בן העשר באחת מחנויות המרכז המסחרי במהלך ריב בין השניים. 16 .נערים בני 12 זרקו אבנים על חתול ופצעו אותו. 17 .נערים נתפסו בעת ריסוס כתובת גרפיטי על גדר הבטון של תחנת הרכבת בעירם 18 .במהלך טורניר ספורט בית ספרי החביאו הבנים של כיתה ה’ 2 לאחד מחבריהם לכיתה את התיק בגלל שלא רצה להשתתף במשחק הכדורגל נגד הכיתה השנייה. 19 .בן 34 לקח מכונית משכניו ללא רשותם והחזיר אותה לאחר שעתיים ללא שום נזק 20 .שני ילדים לקחו לילדה את הטלפון בהפסקה והחליפו לה את הצילצול לשיר שהיא שונאת.

שלב ג' – רמות חומרה של אלימות

נצייר על הרצפה "ציר חומרה" – בצד אחד נרשום "הכי חמור" ובצד השני נרשום "בכלל לא
חמור". נבקש מהחניכים לסדר את 20 האירועים על גבי הציר לפי רמות חומרת האלימות.
תוך כדי סידור בוודאי יעלו שאלות ודיונים לגבי חומרת האירועים השונים.

הערה למדריך

חשוב להקשיב למה שהחניכים אומרים משום שבתום הדיון, חשוב להדגיש שכל אלימות באשר היא מהווה פגיעה, ולכן עלינו למגר גם תופעות אלימות הקטנות ביותר כמו קללות או הקנטות פוגעניות אחרות.

דיון:

• האם יש אירועים שלא נבחרו כאירועים אלימים?
• מדוע דווקא אלה לא נבחרו? )כאן נספר לחניכים שלמעשה בכל אחד מהאירועים יש
מרכיב של אלימות ונשתף אותם בהגדרת האלימות )במסרים לעיל(
• מה היו ההתלבטויות כשסידרתם את המקרים לפי חומרה?
• הסתכלו על האירועים שהוגדרו כ"פחות חמורים" ושאלו – איך הייתם מרגישים אם
אירוע כזה היה אתם או מישהו שיקר לכם? פתאום האירוע מרגיש חמור יותר....
מסקנה – כל אלימות הינה פוגענית ועלינו למגר את התופעה ולא משנה רמת חומרתה!
נחזור לשאלות שנשאלו במירוץ המכשולים הראשוני ונחבר את הדיון לחיי היום יום שלנו.
נעבור על כל השאלות ונבקש מהחניכים לתת דוגמאות למקרים בהם נתקלו וחוו אלימות
או אפילו במקרים בהם נגררו לאלימות ומצאו את עצמם אלימים.

דיון

  • איך היה לכם בפעולה?
  • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
  • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
  • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
  • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
  • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
Search
Generic filters
En