מה יקבלו החניכים בפעולה?

בחינה עצמית וחומר למחשבה לגבי המנהיגים החיוביים והשליליים בחייהם.

מסרים מרכזיים

• כל אחד מאיתנו בעל פוטנציאל להיות מנהיג.
• מנהיגות חברתית יכולה להיות חיובית או שלילית והיא נבחנת על ידי התוצאה של
המעשים הנגרמים ממנהיגות זו.
• מנהיגים שונים משתמשים בדרכים שונות על מנת להשיג את מטרותיו, והוא לא תמיד
מודע לכך שהוא מנהיג שלילי. לכן עלינו להיות מודעים להשלכות של המעשים שלנו,
להשתמש בחוש הביקורת שלנו כלפי הדרכים שבהן אנו הולכים ולהיות איתנים לבחור
בדרך חיובית על מנת לא לפגוע בעצמנו ובאחרים.

מהלך הפעולה

שלב א' – מהי מנהיגות – בואו נזכר.....

ברחבי החדר נפזר שישה דפים גדולים, ועליהם המשפטים הבאים. החניכים יסתובבו
באופן חופשי בחדר ןישלימו על גבי הדפים:
1 .המילה "מנהיגות" מזכירה לי...
2 .מנהיג טוב בעיני הוא...
3 .מנהיג יתבלט בעיקר במצבים שבהם...
4 .כשאני חושב על מנהיג אני רואה מול עיני את...
5 .מנהיג חיובי בשבילי הוא...
6 .מנהיג שלילי בשבילי הוא...

שלב ב' - אירועים מקבילים:

נחלק את הקבוצה לשני חלקים. כל חלק מקבל סיטואציה למחזה.
הם צריכים להציג בפני הקבוצה את האירוע ולהסביר איך התגלגלו האירועים:
אירוע 1 - ביקור חולים
יונתן, אורי ואיתי הם חברים טובים הלומדים באותה הכיתה. הם מכינים ביחד שיעורים,
משחקים כדורגל בהפסקות ועוזרים זה לזה בשעת הצורך. בוקר אחד, סיפרה המחנכת כי אייל
מכיתתם חולה מאד ויעדר מבית הספר מספר ימים. היא ביקשה מן התלמידים להתקשר אל
אייל ולהתעניין בשלומו. בהפסקה, אמר יונתן לחבריו, "אולי נעשה משהו מיוחד בשביל אייל?
הוא בטח מרגיש בודד ולבד כל כך הרבה זמן. בואו נחשוב איך נוכל לשמח אותו. אולי נקנה לו
משהו קטן עם דמי הכיס שלו, נאסוף ממתקים ונבקר אותו אחר הצהריים." אורי ואיתי
התלהבו מאד מהרעיון של יונתן. אחר הצהריים נפגשו כולם ליד המרכז המסחרי. כל אחד
הביא את מעט דמי הכיס שהיו לו. הם קנו לו כדורגל חדש וממתקים טעימים. אחר כך הלכו
לבקר את אייל. כשהגיעו, אייל שכב במיטתו ונראה חולה מאד. הוא שמח מאד כי חבריו לכיתה
באו לבקרו והתרגש כל כך כשראה מה הביאו לו.

אירוע 2 - מפגש בפארק
מור, דנה ונועה הן חברות מאד טובות. הן משחקות ביחד בהפסקות, נפגשות אחר הצהריים
בפארק ומשוחחות בטלפון. גם מאיה לומדת עמן בכיתה וגרה קרוב לביתן. מאיה רוצה מאד
לשחק עם שלושת החברות בהפסקות. היא מצטרפת אליהן, מנסה לדבר איתן ולהשתתף
במשחקן. דנה ונועה מחבבות את מאיה ורוצות כי היא תצטרף אליהן, אך מור מסרבת
לשתפה. מור אומרת, "אני לא אוהבת את מאיה. היא לא מתאימה לנו, לא כיף איתה והיא
לא תהיה חלק מהקבוצה שלנו." דנה ונועה חוששת להגיד את דעתן. הן חוששות שאם מור
תדע שהן מחבבות את מאיה, מור לא תרצה להיות חברה שלהן יותר. בוקר אחד, מור שיתפה
את דנה ונועה ברעיון שחשבה עליו, "היום נעבוד על מאיה המעצבנת הזאת! זה יהיה כל כך
מצחיק! נספר לה שאנחנו מארגנות מפגש גדול בפארק, נגיד לה להגיע בלבוש חגיגי ולהביא
כיבוד! אבל אנחנו לא נגיע למפגש! ניתן לה לחכות לנו..."
דנה ונועה לא אהבו את הרעיון של מור, אבל שוב חששו לומר את דעתן.
הן שיתפו פעולה עם מור ושלושתן סיפרו למאיה על המפגש המתוכנן.
מאיה התרגשה מאד מההזמנה, שמחה ותכננה מה ללבוש ומה להביא. אחר הצהריים אמא
של מאיה אפילו אפתה עוגה לכבוד המפגש. מאיה הגיעה לפארק, חיכתה וחיכתה, עד
שהחשיך. לבסוף הלכה הביתה, עצובה ונעלבת.
למחרת מאיה לא הגיעה לבית הספר.

בזמן הצגת האירועים, כל חניך ימלא את הדף הבא )אפשר להשתמש במתודה אחרת, אך
חשוב שהשאלות הנובעות מהאירוע תשאלנה(:
שני אירועים מקבילים – תוך כדי הצגת האירועים, נסו לענות על כמה שיותר שאלות

דיון:

• מי היה המנהיג בכל אירוע?
• מה היתה התוצאה של המנהיגות שלו?
• האם זה מזכיר לכם אירוע מהחיים?

שלב ג' - באילו כלים משתמשים המנהיגים בחיינו?

נניח במרכז המעגל כדור ונשחק את המשחק "מקל ועצם". בכל פעם שגונבים את הכדור
ממרכז המעגל נבקש מזוג החניכים לנסות לשכנע את החבר השני להביא את הכדור
למגרש.
ניתן לתת להם בכל פעם משפט אחר מהרשימה או לאפשר להם להציג סגנון שכנוע אחר:
נוכל כמובן להוסיף משפטים נוספים:
1 .אם לא תיתן לי את הכדור, לא אזמין אותך לשחק איתנו
2 .אם תשאילי לי את הכדור – נוכל לשחק ביחד
3 .אני ממש מקווה שתשאיל לי את הכדור ונוכל לשחק ביחד
4 .אם לא תביא את הכדור, לא נוכל לשחק
5 .אנחנו, חניכי ה' צריכים להיות מודל לדוגמא לכל הקטנים בסניף, אז כדאי שנשחק יחד
בכדור
6 .בלי כדור – אין לך מה לבוא למגרש!
7 .הכי כיף לשחק עם איתי כי הוא תמיד משאיל וחולק
8 .מאד נעלבתי בפעם הקודמת שלא נתת לי לשחק בכדור
9 .אמא שלך קנתה לך כדור כדי לשחק לבד או כדי לחלוק עם חברים?
10 .הכי כיף לשחק יחד!
בסוף כל משפט נשאל את הקבוצה –
• איזו תחושה היתה לנו בשיטת השכנוע?
• לאיזה סוג מנהיגות המשפט הזה שייך? חיובי או שלילי?

דיון

  • איך היה לכם בפעולה?
  • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
  • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
  • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
  • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
  • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
Search
Generic filters
En