מה יקבלו החניכים בפעולה?
• הזדמנות לבחון את העמידה שלהם בפיתויים על אף הקשיים
• חומר למחשבה בנוגע לפיתויים העומדים בדרכם
מסרים מרכזיים
• הסיפור הראשון בהיסטוריה האנושית הוא סיפור של התמודדות עם פיתוי )אדם וחווה(.
• כולנו מוקפים בפיתויים בכל תחומי החיים!
עמידה בפיתויים מאפשרת לנו לגדול ולהתחזק, לחיות חיים בריאים יותר ובחברה
צודקת יותר.
• על אף כל הקשיים – עלינו לעמוד בפיתויים העומדים בדרכינו…
מהלך הפעולה
נחלק לכל חניך צלחת ובה מרשמלו אחד. נאמר לחניכים שאם הם יצליחו לא לאכול את
המרשמלו עד שהמדריכים יחזרו, הם יקבלו עוד אחד. נשאיר את החניכים לבד למשך 5
דקות ולאחר מכן נחזור לשטח הפעולה ונראה אילו חניכים עמדו בפיתוי ואילו חניכים
אכלו את המרשמלו.
נקרין לחניכים את הסרטון של מבחן המרשמלו:
Uwmv2cwDSz4=v?watch/com.youtube.www://https
• מי הצליח לעמוד בפיתוי ומי לא?
• מי שלא עמד בפיתוי, מה גרם לכם להתפתות?
• אם היינו מניחים חפץ/מאכל שאתם הכי אוהבים, והיינו מבקשים מכם לחכות, הייתם
מצליחים? למה כן/לא?
• מהו פיתוי לדעתכם?
• אילו פיתויים קיימים בחיים שלנו היום?
נעמיד את החניכים בשורה, נקריא להם משפטים עם פיתויים כל חניך שהיה עומד בפיתוי
נשאר במקום וחניך שלא ייקח צעד קדימה. כל חניך יסמן בעזרת הנעל שלו את המקום
אליו הגיע. לאחר מכן החניכים יחזרו לשורה ונקריא שוב פעם את המשפטים אבל הפעם
נסביר את המטרה של כל דבר. לאחר מכן נראה את הפערים בין המקומות אליהם הגיעו
החניכים.
משפטים ללא מטרה:
• להכין שיעורי בית או להיפגש עם חברים.
• לשטוף כלים או לדבר עם חברה בפאלפון
• ללכת להתקלח או לגלוש באינסטגרם
• לקרוא ספר או לראות טלוויזיה
• ללמוד למבחן או להיפגש עם הכיתה
• לאכול פירות או לאכול חטיפים.
• לנסוע לסבא וסבתא או ללכת עם חברים לבריכה
משפטים עם מטרה:
• להכין שיעורי בית כדי להגיע מוכן לשיעור מחר וללמוד אחר כך פחות למבחן או
להיפגש עם חברים.
• לשטוף כלים כדי לעזור לאמא בעבודות הבית ושיהיה לי עם מה לאכול או לדבר עם
חברה בטלפון.
• ללכת להתקלח כדי להתנקות ושלא נהיה חולים או לגלוש באינסטגרם
• לקרוא ספר כדי להעשיר את הידע ואוצר המילים שלי או לראות טלוויזיה
• ללמוד למבחן כדי להוציא ציון טוב או להיפגש עם הכיתה
• לאכול פירות אשר יחזקו אותי ויתנו לי ויטמינים או לאכול חטיפים
• לנסוע לסבא וסבתא שגרים רחוק כדי לבקר ולשמור איתם על קשר או ללכת עם חברים
לבריכה.
מטרת המתודה היא להסביר שכשאנו מציבים מטרה לדבר אשר אנחנו עושים ישנו סיכוי גדול יותר שלא נתפתה לפיתויים מסביב.
• האם היה הבדל במרחק שהגעתם אליו בסבבים השונים? ממה הוא נובע?
• מה היה ההבדל בין שני הסבבים בהם הקראנו משפטים דומים?
אם החניכים הבינו שהשוני הוא המטרה שהובאה לידיעתם בסבב השני אז המשך לשאלות הבאות. • מדוע חשוב להבין מהי המטרה העומדת מאחורי כל פעולה שאנו מבצעים? • אילו דברים עוזרים לכם להתגבר על פיתויים?
דיון