מה יקבלו החניכים בפעולה?
השראה לשיתוף ומוטיבציה ליצירת פתיחות בקבוצה.
מסרים מרכזיים
השיתוף הוא כלי עוצמתי ליצירת פתיחות לגבי דעות, בעיות, מחשבות, חוויות ורגשות.
קריאה לפעולה:
פשוט לשתף!
מהלך הפעולה
נתחיל את הפעולה בסדרת תרגילי אמון עם החניכים.
1 .מחלקים את החניכים לזוגות, על אחד מהחניכים לבטוח בשני וליפול אחורה, החניך
השני צריך לתפוס אותו ולהרים אותו חזרה למצב עמידה.
2 .מטוטלת- החניכים עומדים במעגל, וחניך אחד במרכז. החניך מצמיד את הידיים שלו
לגוף ומתחיל ליטות לאחד הצדדים. כשהחניך מתקרב לחניך מהמעגל הוא צריך לדחוף
אותו קדימה, כך שהחניך במרכז צריך להרגיש כמו מטוטלת.
יש להנחות את המדריכים להתנדב לבד. 3 .נחלק את החניכים לזוגות, החניכים עומדים אחד מול השני וצריכים לעקוב אחר התנועות אחד של השני ולחקות אותו - כמו במראה.
יש לשים לב שלא נוצר מצב שרק חניך אחד מחקה את השני אלא יש הדדיות
יש לבדוק את הנחיות הבטיחות לגבי הדלקת אש ולקבל אישור מרכז הסניף!
נכין פונדו שוקולד )ניתן בסגנון מאולתר – מחנאי בפחית שימורים על נר או עם כלים
וציוד מהבית על גזיה(. ניקח קופסת שימורים תעשייתית גדולה ריקה )או סיר(, כל חניך
אוסף מקל )או מקבל שיפוד( ונר. הוא מסדר את שלוש האבנים מסביב לנר, ועל האבנים
מניח את הפחית. בתוך הפחית נשים לכל חניך 3-2 קוביות שוקולד ומעט חלב, בעזרת
שיפוד החניכים יערבבו את השוקולד. במרכז המעגל נניח קערות עם דברים שונים
שאפשר לטבול בפונדו )לדוגמה: מרשמלו, פירות, בייגלה(.
תנועת הנוער המכבי הצעיר
בכל פעם שמישהו מפיל את מה שהיה לו על המקל לתוך השוקולד הוא צריך לשלוף
"כרטיס שיתוף" ולשתף את הקבוצה במשהו. לאחר ששיתף, אם לאחרים יש שיתוף באותו
נושא – מוזמנים לשתף גם.
אם אתה רוצה שיתפתח שיתוף אמיתי בקבוצה – תן דוגמא אישית ושתף אתה ראשון! בבעיה או בחוויה אישית שלך.
• חשוב לדאוג לסביבה אינטימית שיש בה אבנים, או לחילוף לדאוג לאבנים מראש. • יש לשמור על ערנות! לעבור תדריך שימוש באש ולהעביר לחניכים. • מומלץ להעביר את הפעולה במקום יותר אינטימי, שונה מהרגיל.
• למה חשוב לשתף?
• את מי הכי קל לי לשתף במה שעובר עליי?
• את מי הכי קשה לי לשתף? למה?
• מה צריך על מנת ליצור אוירה משתפת בקבוצה? למנוע שיפוטיות, למנוע ציניות,
הדדיות – כולם משתפים, אמון!!
דיון