מה יקבלו החניכים בפעולה?

יכולת לראות מה השוני בין תנועת נוער לבין המסגרות האחרות בחיים שלהם.

מסרים מרכזיים

תנועת נוער היא שונה ממה שאנחנו מכירים ואנחנו לומדים בה ומתנסים בה בדברים
שאולי אנחנו לא עושים במסגרות אחרות שלנו.

קריאה לפעולה:
על מנת ללמוד ולהרוויח את כל מה שניתן בדרך להיות מדריכים כשנהיה בוגרים יותר,
חשוב להתמיד בהגעה לפעולות התנועה ולעודד את חברינו להגיע גם כן.

מהלך הפעולה

חלק 1 הבדלים בין מסגרות בחיינו

מחלקים את הקבוצה ל-4 קבוצות, נבקש מכל קבוצה להכין הצגה המתארת התרחשות
רגילה במסגרת מסוימת בחיינו:
• שיעור בכיתה שלי
• ארוחה משפחתית
• פעולה בתנועת הנוער
• שיעור בחוג אחה"צ

הערה למדריך

נכוון את החניכים להתמקד באילו דמויות נמצאות בכל מסגרת, מה כל אחת מהדמויות עושה, אילו פעילויות אנו עושים ואילו חוויות אנו חווים בכל אחת מהמסגרות.

דיון:

• מהם ההבדלים בין המסגרות?
• מהן נקודות דמיון בין המסגרות?
• מה המקום שלכם בכל אחת מהמסגרות? )לדוגמא – בשיעור אני יושב ומקשיב למורה,
מכין את שיעורי הבית, בפעולה אני פעיל, משחק, יכול להציע וליזום דברים וכו'(.
• מה פירוש צמד המילים – תנועת נוער? מדוע ככה מגדירים את הפעילות בה אנו
משתתפים?

הערה למדריך

שאלה זאת מכינה את השטח לקראת המתודה הבאה.

חלק 2 נפרק את המונח "תנועה" ו - "נוער": שלב א' - תנועה

נשחק משחק הדורש מהחניכים לזוז כל הזמן, ודורש תנועה מתמדת. לדוגמא: הושב את
החניכים במעגל על כיסאות במעגל צפוף ללא רווח. אמור לאחד החניכים לעמוד באמצע.
כעת עליו לתפוס מקום פנוי תוך כדי תזוזה מהירה של הקבוצה המנסה למנוע ממנו
להתיישב. ברגע שהקבוצה לא זזה, החניך תופס את המקום הפנוי. מי שאין לו מקום – הוא
הבא בתוך לנסות לתפוס את המקום הפנוי.
נשאל את החניכים:
מה המשמעות של המילה "תנועה"? למה זה נראה "תנועה" ולא אירגון? מוסד?

הערה למדריך

תנועה משמעה התקדמות ותזוזה, כך שאנחנו בתור פעילים בתנועה צריכים להתקדם, לעשות דברים חדשים, בכל שנה ללמוד ולגעת בנושאים חדשים ולהתקדם עד שנגיע להיות מדריכים בתנועה. בנוסף הלמידה והפעילויות בתנועת הנוער נעשים ממש – בתנועה – בתזוזה, על ידי משחקים ומתודות שונות שבעזרתן אנו לומדים. תנועות הנוער, בגלל שהן תמיד בתנועה, היו אלו שהובילו תהליכים ושינויים רבים בחברה, תרמו רבות להקמת המדינה, הובילו תהליכים רבים של שינוי ותרומה לחברה בישראל.

שלב ב' – "נוער"

נשחק את המשחק "אבולוציה" עם השלבים הבאים:
תינוק )זוחל על ארבע, בוכה, חסר אונים(
עולל )הולך על הברכיים, מוצץ אצבע(
ילד )מדלג ושר "יונתן הקטן"(
נער )הולך זקוף, חזק ומהיר(
מבוגר )עסוק, טרוד, מטפל בילדים(
זקן )איטי, נעזר במקל(
מת – נשכב על הרצפה.
כל החניכים מסתובבים באזור המשחק.
בשלב הראשון כולם תינוקות, מתנועעים בחלל על ארבע ובוכים.
כאשר חניך פוגש חניך אחר הם משחקים זוג או פרד.
המנצח עולה לשלב הבא ומתחיל להתנהג כמו השלב הבא כשהוא מסתובב בחלל, ואילו
המפסיד יורד שלב )מן השלב הראשוני לא ניתן לרדת(.
המשחק מסתיים כשכולם מתים.
נשאל את החניכים:
מה מיוחד ב"נוער"? למה זו לא תנועת "ילדים" או "מבוגרים"?

הערה למדריך

נסביר לחניכים כי לנוער יש כח מיוחד הנובע מכך שהוא משוחרר מאחריות משפחתית מחד, אך מחויב באופן חברתי מאידך. מהפכות גדולות בהיסטוריה התרחשו על ידי בני נוער.

חלק 3 – מה עושים בתנועת הנוער?

נשאל את החניכים מה עושים בתנועת הנוער במהלך השנה? את המילים נרשום בצורה
ברורה מולם על בריסטול או לוח (בצורת שמש אסוציאציות/רשימה). לדוגמא – טיולים,
פעולות, מסדרים, מדריכים, מחנה קיץ, פורימון, משחקים ועוד.

הערה למדריך

במידה והמילים הבאות לא עולות, העלו אותם בעצמיכם – נוער מחנך נוער, מחנאות, ערכים, למידה, חוויות חדשות, השתייכות.

חלק 4: דיון מסכם:

• איך הייתם מסבירים במילים שלכם מה ההבדל בין תנועת מכבי לבין חוגים אחרים בהם
אתם נוכחים, מה ההבדל בין מכבי לבין בית ספר? (שאלות מכוונות: מי מעביר את
הפעולות? היכן מתקיימות הפעולות? מה לובשים? מה האווירה בפעולות? עצם המילה
"פעולה" בשונה משיעור או אימון וכן הלאה".)
• מדוע לדעתכם חשוב להגיע באופן קבוע לפעולות ולפעילויות?

הערה למדריך

חשוב שנסביר שהגעה באופן קבוע והתמדה יובילו להבנה טובה יותר של הפעולות ושל התהליך, ותחושת שייכות גבוהה יותר ואז גם הם יוכלו לעזור לתנועה של התנועה- ליזום ולקדם דברים שחשובים להם.

דיון

  • איך היה לכם בפעולה?
  • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
  • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
  • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
  • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
  • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
Search
Generic filters
En