מה יקבלו החניכים בפעולה?

• הזדמנות לחשוב “מה ארצה לעשות כשאהיה גדול”
• חשיפה לכלים שיכולים לעזור בדרך להשגת מטרות

מסרים מרכזיים

• אין דבר העומד בפני הרצון!
• נורמות חברתיות ומכשולים שונים לא יעמדו בדרך להשיג את המטרות שלי

קריאה לפעולה: קום תהיה כל מה שבא לך!

מהלך הפעולה

מתודה ראשונה: דג מלוח

נשחק עם החניכים את המשחק המוכר "דג מלוח". על הקיר אליו הם צריכים להגיע נתלה
פתקים עליהם כתובות אפשרויות לדברים שאפשר לעשות או להשיג כשהם יהיו גדולים
)נספח א(. מטרתו של החניך היא להגיע לקיר ולהשיג את אחד הפתקים. מסיימים את
המשחק דג מלוח ומתיישבים לדיון.

הערה למדריך

בהתאם לגודל הקבוצה נבחר כמה פתקים נתלה על הקיר, ואת הפתקים הנותרים נוסיף במהלך הדיון.

דיון:

נושיב את החניכים במעגל ונפרוש בפניהם את הפתקים שאספו.
• מה משותף לכל הפתקים?
• מישהו מתחבר ומזדהה עם אחד הפתקים ורוצה להשיג אותו בהמשך חייו?
• מה אתם הייתם רוצים לעשות או שיהיה לכם כשתהיו גדולים?

מתודה שנייה: הגשמת חלומות

נחלק לכל חניך יקבל 2 פתקים. נבקש מהם לכתוב על פתק אחד את שמם, ועל פתק שני
משהו שהוא רוצה להשיג או לעשות בהמשך חייו. נעבור עם 2 כובעים בין החניכים כאשר
בכובע אחד עליהם לשים את הפתק עם שמם ובשני את הפתק עם המטרה שלהם. לאחר
מכן נגריל פתק מכל כובע ויווצר מצב בו יישלף שם של חניך אחד עם מטרה של חניך אחר
מהקבוצה. בשלב הבא על כל החניכים להגשים את המטרה שנכתבה לחניך ששמו נשלף
בדרך היצירתית ביותר.
נעשה מספר סבבים ולאחר מכן נשב לדיון.

דיון:

• לפי מה אתם בוחרים את החלומות שלכם?
• האם החלום שלי יכול להתאים לכל אחד?
• אתם חושבים שלבנות ובנים יכולים להיות אותם חלומות?

הערה למדריך

מטרת המתודה היא מצד אחד להראות לחניכים כי ניתן להגשים את החלומות ולהגיע למטרות שהם מציבים לעצמם להמשך השנים. מצד שני, הרעיון הוא לתת לחניכים את ההרגשה שהם יכולים לחלום ולרצות מה שמתחשק להם בלי קשר למה שמקובל ע"י החברה – במתודה יכול להיווצר מצב בו חניך כתב כי החלום שלו הוא להיות שחקן כדורגל מפורסם, והקבוצה מגשימה אותו עבורו ומעלים סרטון שלו משחק כדורגל לרשתות החברתיות. חשוב להבהיר לחניכים שזה בסדר להיות משהו שלא מצפים ממך להיות, העיקר לעשות את מה שאני רוצה.

מתודה שלישית: קופסת הכוחות שלי

נביא לחניכים קופסה ונכתוב עליה "קופסת הכוחות שלי" )ניתן גם לקשט ולעצב את
הקופסא במידה וזה מתאים לקבוצה(. נפזר מול החניכים מספר תכונות וכלים היכולים
לשמש אותם ככוח להגיע למטרות שלהם בחיים. נבקש מהחניכים להסתובב בין הכוחות
ולבחור מה מבינהם הם רוצים להכניס ל"קופסת הכוחות שלי", זאת אומרת אילו תכונות
החניכים חושבים שיעזרו להם בהשגת החלומות לעתיד.

הערה למדריך

ניתן ללמוד כיצד מכינים קופסה מאוריגמי )קיפולי נייר(, ללמד את החניכים ושכל אחד ואחת מהם יכינו "קופסת כוחות" אישית. ניתן לחלק לכל חניך פתקים ריקים ולבקש מהם לכתוב עליהם אילו כלים ותכונות )מאלו המפוזרים על הרצפה וגם כאלו לא( הם צריכים כדי להשיג את מטרתם ולהכניס לקופסה שלהם.

דיון:

• יש כוח שהיה חשוב לכם במיוחד לקחת?
• למה יש כוחות מסוימים שוויתרתם עליהם?
• אתם חושבים שאתם צריכים את כל הכוחות בשביל להגיע אל המטרות שלכם?
• יש כוחות שתיקחו מהקופסא לחיים האמיתיים?

מתודה רביעית: קיר החלומות

נתלה בסניף אלבד עליו כתובים שמות החניכים. ליד כל שם מצויר ענן וכוכב. כל חניך
רושם ליד שמו בענן משהו שהוא רוצה להשיג או לעשות שיהיה גדול, ובכוכב יבחר תכונה
שיש בו שמסמלת את ה"כוח" שבו עליו דיברנו בשלב הקודם. כך החניך יבין שקיים קשר
בין הכוחות שבו להשגת המטרות שלו, וכך כל הסניף יכול להיחשף לתוצר של הקבוצה
מהפעולה, והחניכים ירגישו שיש מקום לחלומות שלהם בסניף.

דיון

  • איך היה לכם בפעולה?
  • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
  • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
  • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
  • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
  • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
Search
Generic filters
En