מה יקבלו החניכים בפעולה?

חומר למחשבה בנוגע למהו אידיאל היופי, מי קובע אותו ומה הסכנות הכרוכות בו.

מסרים מרכזיים

מראה חיצוני זה לא הכל בחיים!!!
אדם באשר הוא אדם הוא יצור יפה, אין אידיאל יופי אחד – היופי הוא בעיני המתבונן,
והוא תלוי בזמן ובמקום.
העולם שסביבנו מוצף בפרסומות ומסרים שיווקיים המנסים להשפיע עלינו לצרוך את
המוצרים השונים על ידי יצירת מוסכמות חברתיות מעוותות לגבי אידאל היופי.

קריאה לפעולה:
אסור להיכנע למוסכמות החברתיות – לא לפסול אנשים אך ורק מפני שאינם עומדים
בקריטריונים החברתיים של אידיאל היופי.

מהלך הפעולה

מתודה א' - מהו היופי האידאלי בעיננו?

נחלק את החניכים ל- 2 קבוצות, כל קבוצה תקבל 1000 ש"ח, נייר עיתון גדול וטושים.
נבצע מכירה פומבית על מגוון מאפיינים של אברי גוף.
ההנחייה: עליכם לקנות את המאפיינים שלדעתם ירכיבו את האישה הכי יפה שאפשר:
עיניים כחולות, עיניים חומות, שיער בלונדיני, שיער שחור, שיער ארוך, שיער חלק,
מתולתל, 80.1 ,שיער קצוץ, אצבעות רזות, אצבעות עבות, בטן שטוחה, עור שזוף, עור כהה,
עור לבן, ידיים חטובות, כרס, שיניים לבנות, קרחת, שיניים ישרות, שרירית, חזה גדול, חזה
קטן, מותניים צרות, רגליים ארוכות, מידת נעליים קטנה, שיער גוף, וכו'...
בסוף המכירה הפומבית יצטרכו החניכים לצייר את התכונות שהם קנו ובאמצעותם
להרכיב את האישה המושלמת ביותר )לדעתם( שהם יכולים מהרכיבים שיש ברשותם.

דיון מסכם:

כל קבוצה מציגה את האישה המושלמת שלה.
לפי מה בחרתם את המאפיינים שבחרתם? מה הם מייצגים בעיניכם?
כמה "אנשים אמיתיים" אתם מכירים בחייכם שמתאימים להגדרות שבחרתם?

מתודה ב' - מה משפיע על התפיסה שלנו לגבי אידיאל היופי?

נשחק משחק כלשהו )לדוגמא: לימבו, עמודו או כל משחק שיש בו פסילות(, כאשר חניך
נפסל עליו לבחון תמונה ולומר מה התמונה משדרת או מה המסר שיוצר התמונה מנסה
למסור?
אם החניכים מתקשים, אפשר לכוון אותם – מה נחשב יפה בעיני היוצר של התמונה? האם
הייתם רוצים להשתייך ל"חבורה הזאת" שבתמונה? כיצד עליכם להראות/להתלבש על
מנת להתקבל לחבורה הזאת?

דיון מסכם:

מה נחשב "יפה" בעיני יוצר התמונה?
האם קיים קשר בין מה שיוצר התמונה חושב שיפה לבין מה שחשבתם בפעילות הקודמת?
מי קובע מה נחשב "יפה"?

הערה למדריך

חשוב להדגיש לחניכים שהאינטרס של יוצר התמונה הוא שנקנה את המוצר על ידי כך שנראה שהוא הופך אותנו למושכים ויפים יותר. הדמויות בתמונה הם דוגמנים ודוגמניות שנבחרו בקפידה, הולבשו, אופרו, צולמו בתאורה מיוחדת ובטח גם לוטשו בפוטושופ.

מתודה ג' - אידיאל היופי הוא תלוי זמן ומשתנה כל הזמן

נראה לחניכים את האישה בתמונה ונשאל:
מה הייתם צריכים לשנות באישה הזאת כדי שתתאים לתכונות שבחרתם במתודה
הראשונה? )לצבוע לה את השיער, להחליק, לרזות קצת... וכו'(
לאחר מכן ספרו לחניכים: התמונה הזאת נבחרה להדגים את המבנה המושלם ביותר של
האישה על ידי מגזין טיים בשנת 1955!
מסקנה: מה שפעם נחשב יפה – היום כבר לא. שום דבר לא השתנה חוץ מאופנות
מסחריות... הזמן הוא מרכיב משמעותי בבניית אידיאל היופי והוא משתנה כל הזמן.
(למתקדמים: ניתן להראות תמונות של מוזות אמנותיות מתקופות קודמות יותר)

מתודה ד' - אידיאל היופי הוא תלוי מקום

האישה בתמונה: מה הייתם משנים לה על מנת שתתאים לאידיאל היופי של המתודה
הראשונה? (צבע שיער, אורך, משקל, חזה...)?
ערכו ניסוי חברתי, ושלחו את התמונה של האישה שלמעלה ל- 18 מעצבים במדינות
שונות וביקשו מהם לעצב את גופה כך שיהיה לה את הגוף האידיאלי.

1 .מה אפשר ללמוד על תוצאות הניסוי?
2 .האם יש משהו שנחשב "יפה" אצלכם ביישוב/בקבוצה/בסניף ובמקום אחר לא?
3 .האם נהוג לשפוט אנשים לפי מראה חיצוני?
4 .מה האינטרס שעומד מאחורי חברות פרסום שמציגות לנו דמויות יפות ואידיאליות
לכאורה?
5 .מה הסכנות הכרוכות בהליכה עיוורת אחרי אידיאל יופי מסוים? ממה צריך להיזהר?
(הפרעות אכילה, נידוי חברתי, בזבוז כסף על מוצרים לא נחוצים רק כי הם יפים, איפור
מוגזם, לחץ חברתי, דימוי עצמי נמוך ועוד...)

דיון

  • איך היה לכם בפעולה?
  • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
  • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
  • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
  • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
  • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
Search
Generic filters
En