2
מקומי בקבוצה לשימור ולשיפור אישי וקבוצתי

מה יקבלו החניכים בפעולה?

• שאלות למחשבה בנושא ההרכב הקבוצתי שלהם, ומיקומם האישי בקבוצה
• מוטיבציה לשינוי התנהגות שלילית לטובת שיפור מיקומם בקבוצה

מסרים מרכזיים

• המיקום הקבוצתי שלי אינו חד מימדי. ייתכן ואני ממקם את עצמי במקום מסוים וחברי
רואים אותו אחרת.
• כדאי להיות מודע עד כמה שניתן לאיך אני נתפס בעיני חברי ולהיעזר במידע הזה על
מנת לבחון את מיקומי הקבוצתי ולנסות לשפר אותו.
• מיקומי בקבוצה תלוי במידה רבה מאד ביחסי כלפי הקבוצה, כמה אני מוכן לתת מעצמי,
לתרום, לוותר ולהקשיב.

מהלך הפעולה

הערה למדריך

על מנת שפעולה זו תהיה אפקטיבית ולא תגלוש למקומות שעלולים לפגוע וליצור נזק, יש לקבוע כללי שיח ברורים, מאפשרים ופתוחים ולגלות רגישות גדולה לכל חברי הקבוצה.

שם המתודה : משחק פתיחה בינגו דימיון עם החברים

כל חניך מקבל דף שעליו מצוירת טבלה ריקה של 12 משבצות, ועליה מספרים מ - 12-1
(ניתן לבקש מהחניכים לצייר את הטבלה). ברחבי חלל הפעולה יהיו תלויות 12 שאלות
אישיות. על החניך להסתובב בחלל ולמלא את הטבלה בתשובות של עד מילה אחת בלבד
מבלי להראות לחבריו מה ענה ומבלי לדבר (עבודה אישית ושקטה בלבד).
רשימת השאלות:
1 .המקצוע האהוב עליי
2 .התחביב שלי
3 .חיית מחמד שיש לי או שהייתי רוצה
4 .סדרת הטלוויזיה האהובה עליי
5 .החוג האהוב עליי
6 .השיר שאני הכי אוהב
7 .מספר המזל שלי
8 .מידת הנעליים
9 .הטעם האהוב עלי בגלידה
10 .המקום הכי רחוק שהייתי בו בארץ או בעולם
11 .החג האהוב עליי
12 .הצבע האהוב עליי
ברגע שכל החניכים מילאו את הטבלאות שלהם, בהכרזת המדריך, עליהם להסתובב בין
כולם ולחפש תשובות תואמות לשלו. עליו לרשום את שם החבר שתשובתו תואמת לשלו.
החניך הראשון שהצליח למלא שורה או טור הוא המנצח.
מנצח המנצחים הגדול יהיה מי שהצליח למלא את הכל.

    ציוד:
  • דפים, עטים ושאלות פזורות בחדר
  • שם המתודה: קבוצה בספגטי

    נניח בפני החניכים סוגים שונים של פסטות בכל מני צורות )אפשר כל חומר יצירה אחר(.
    על כל חניך ליצור דגם של הקבוצה שלנו. בדגם עליהם להתייחס לכמה נושאים:
    • תתי קבוצות - יש/אין? אם יש כמה ואיזה?
    • מנהיגות בקבוצה – האם יש מנהיג אחד? כמה מנהיגים? האם הם משתפים פעולה או
    מושכים לכיוונים שונים?
    • אוירה בקבוצה – האם היא נעימה ורגועה כמו ספגטי או סוערת ופרועה כמו פוזילי?
    • יחס הקבוצה לאנשים שונים – האם הקבוצה חדגונית או מגוונת והאם היא פתוחה
    ומקבלת שונות?
    • יחס לקבוצות אחרות – האם הקבוצה תחרותית? האם היא חיה בשלום עם שכנותיה?
    • לבסוף נבקש מהחניכים למקם את עצמם בתוך הקבוצה (במרכז/בצד/מובילים/מונהגים
    /עם הפנים לקבוצה/עם הגב לקבוצה וכו'...)

    דיון:

    • שתפו על המודל של הקבוצה שבניתם
    • האם כולם ראו את הדברים אותו דבר?
    • ממה נובע השוני בין הדגמים (כל אחד חווה את הקבוצה מנקודת מבטו)
    • איפה מיקמתם את עצמכם ולמה? (לא כולם חייבים לשתף).
    • האם הייתי רוצה לשנות את המיקום שלי? האם אני מרוצה ממנו?

      ציוד:
  • כל מני סוגים של פסטה: פוזילי, ספגטי, לזניה, פנה, איטריות למרק וכו'...
  • נחלק את הציור הבא לכל החניכים ונסביר: "העץ הוא הקבוצה שלנו". שלב א' – המצוי

    כל חניך מקבל שני צבעים – אחד הוא המצוי ואחד הוא הרצוי.
    בחרו את אחת הדמויות שמתארת בצורה הטובה ביותר את יחסכם ותחושתכם לגבי
    הקבוצה ברגע זה ממש וצבעו אותו בצבע המצוי.
    ייתכן והחניך פגוע/נעלב/מאוכזב מדברים ששמע במתודה הקודמת, וייתכן שבכלל לא
    ולהיפך!
    אם החניכים מתקשים במשימה שאלו אותם:
    מה היחס שלכם לקבוצה? מה הייתם מוכנים לעשות למענה?
    מה אתם חשים כלפי הקבוצה )אהבה/שמחה/כעס(, האם אתם חשים אהובים ומחובקים
    או דחויים וכאובים?
    לאחר מכן, הסתכלו סביבכם ונסו למקם את חברי קבוצתכם על גבי העץ ומסביבו, לא
    חייבים למקם את כולם: נסו לענות על השאלות הבאות:
    • למי תיפנו כשיש לכם בעיה?
    • מי תמיד מתנדב לעזור?
    • מי המנהיג בדרך כלל?
    • עם מי תמיד נעים וכיף לשחק?
    • את מי הייתם סקרנים להכיר יותר?
    • מי מעורר בכם גאווה?
    • אפשר לשאול גם שאלות אחרות כל עוד הן לא פוגעניות לדוגמא: מי אדיש להצלחה
    כישלון של הקבוצה? מי משתמש לעיתים בשפה שלא נעימה לכם?

    הערה למדריך

    חשוב להדגיש שזהו אינו מקום ל"סגירת חשבונות" אלא בחינה אמיתית של רגשות ותחושות בקבוצה.

    דיון:

    • איזה איש בחרתי להיות? למה?
    • איזה איש החברים שלי ראו אותי?
    • האם יש פער בין איפה שאני מיקמתי את עצמי לבין איפה שהחברים מיקמו אותי?
    • מה אני יכול ללמוד מהפער הזה?
    • האם הייתי רוצה לשנות את מיקומי? מה אני יכול לשנות על מנת לעשות את זה )ניתן
    לעודד את החברים לסייע אחד לשני ולתת עצות מעשיות.

    שלב ב' – הרצוי

    חלקו לחניכים שוב את ציור העץ והפעם בקשו מהם למקם את עצמם במקום הרצוי
    ביחסם לקבוצה.

      ציוד:
  • צילום של ציור הילדים סביב העץ כמספר חברי הקבוצה כפול 2 ,טושים.
  • דיון

    • איך היה לכם בפעולה?
    • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
    • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
    • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
    • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
    • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
    Search
    Generic filters
    En