מה יקבלו החניכים בפעולה?
• תחושת שייכות הן לקבוצה והן למשהו גדול ומשמעותי.
• מוטיבציה לשנת הפעילות החדשה.
• חוויה קבוצתית מעצימה לפתיחת השנה.
מסרים מרכזיים
• שנת הנעורים היא שונה ומיוחדת מכל שאר השנים בתנועה.
• על מנת להצליח וליהנות בשנה הזאת עלינו לתת מעצמנו, ולעבוד כקבוצה, יחד עם
המדריך.
מהלך הפעולה
זכור! זו השנה הרביעית שלהם בתנועה – חשוב שהמשחק יהיה מקורי, נחמד וקליל.
בתחילת הפעולה ימתין עבור הקבוצה בד לבן ענק מתוח בין שני עמודים/עצים ומתחתיו
כמה צבעי גואש ומכחולים.
על גבי השלט נשאיר מקום ריק במרכז )מלבן גדול( אשר יתמלא במהלך הפעולה.
בינתיים כל הכתיבה תתבצע מסביב למלבן )אל תגלו לחניכים את התוכנית, זו אחת
המשימות בהמשך(.
נאמר לחניכים:
מהלך שנת הפעילות הקרובה, נעבור יחד תהליך מיוחד ושונה משאר שנות הפעילות
שלנו בתנועה – תהליך הנעורים. על מנת להצליח בתהליך, נצטרך הרבה כלים )מיומנויות
וערכים( ובחלק הזה של הפעולה, ננסה "להשיג" כמה שיותר מהם באמצעות משימות.
אתם תקבלו כעת דף עם 8 משימות. כל משימה מייצגת כלי שאתם מנסים להשיג. לאחר
שנראה כי ביצעתם את המשימה, כקבוצה או מישהו מתוך הקבוצה, תקבלו את המילה
ותוכלו לרשום אותה על השלט. כל הקבוצה חייבת להשתתף! יש לכם 15 דקות לבצע את
כל המשימות. בהצלחה!
חשוב להיות בבקרה על המשימות ואופן הביצוע שלהם, הם חניכים חדשים וזו פעולה ראשונה, עלינו להיות עם יד על הדופק. הכלים והמשימות שיש להשיג: 1 .תכנון לטווח רחוק – יש לכם 15 דקות, עליכם לקרוא את כל המשימות, לחלק אותן בין חברי הקבוצה ולתכנן את סדר הביצוע, כך שתספיקו את כל המשימות בזמן. זיכרו: כל הקבוצה חייבת להשתתף! 2 .אחריות – יש לכם שני בלונים מנופחים. עליכם להשאיר אותם באוויר לאורך כל הזמן – אסור שיגעו ברצפה! 3 .מנהיגות – עליכם לבחור חניך אחד שתפקידו יהיה להחליט איפה כותבים כל מילה על השלט, ככה שהמלבן יישאר ריק. 4 .שיתוף פעולה – יש ברשותכם 4 כיסאות. עליכם לעבור כל הקבוצה מנקודה X לנקודה Y בסניף מבלי לגעת ברצפה, רק באמצעות הכיסאות. 5 .פירגון - עליכם לחשוב על משהו טוב ומפרגן להגיד על כל חבר בקבוצה, ולרשום את המחמאות על גבי השלט. 6 .אקטיביזם חברתי – עליכם לחשוב על לפחות חמישה דברים שהייתם רוצים לשנות בחברה/במדינה/בסביבה שלכם ולרשום אותם על השלט. 7 .קבוצתיות – עליכם להמציא שיר מוראל לקבוצה. 8 .התמודדות עם שינוי – לפניכם תמונה של ילד/ילדה ותמונה של נער/נערה, עליכם להסתכל על התמונה ולחשוב על לפחות עשרה תחומים בהם הילד/ה עובר/ת שינוי בחיים. (דוגמא למדריך: שינוי בלבוש, שינוי בדיבור, שינוי במבנה הגוף, שינוי בשפה, שינוי בתחומי העניין, שינוי במחשבות, שינוי ביכולות האישיות, שינוי באחריות, שינוי חברתי, שינוי בקשרים עם המשפחה, שינוי במסגרות...)
עליך להכין את דף המשימות בהתאמה למיקום הפעולה שלך ולכמות החניכים. שים לב כי ניתן לעשות שינויים בכמות הבלונים, כמות הכיסאות, בזמן שניתן לקבוצה לבצע את המשימות וכו'.
• איך היה לכם במשימה?
• מה היה קשה? מה היה קל?
• מה נהנתם לעשות מהמשימות? למה נהנתם מהדברים האלו?
להשאיר לבן
כך ייראה השלט בתחילת הפעולה:
תנועת הנוער המכבי הצעיר
נעבור על המילים שנאספו. נשאל על כל מילה מהי משמעותה עבור החניכים על מנת
לוודא הבנה של המילים.
• כשאתם שומעים שאלו הכלים הנדרשים מכם, איך אתם מדמיינים את השנה הקרובה?
• מה אתם חושבים שיהיה בה?
נספר לחניכים כי במהלך שנת הפעילות הקרובה הם יקבלו על עצמם עשר משימות שונות
ומהנות שבהן יקבלו את ההזדמנות להוביל, לקחת אחריות, ליצור ולהשפיע לא רק על
חייהם אלא על פני הקבוצה שלהם, המדינה ואפילו העולם.
על מנת להצליח בתהליך ושיהיה משמעותי אנחנו נלמד ונפתח את כל הכלים ש"נאספו"
בפעילות – אחריות, מנהיגות, תכנון לטווח רחוק, שיתוף פעולה פרגון, אקטיביזם חברתי,
קבוצתיות, התמודדות עם שינוי.
בתום התהליך יתקיים טקס הנעורים המרשים!
ההתלהבות לקראת התהליך חשובה להצלחה – זה הזמן להלהיב אותם! זכור לצלם את השלט, שיהיה לך זיכרון לטקס הנעורים
נכין תמונה של בסיס של עץ – גזע וענפים, ונתלה על קיר/נניח על הרצפה. כל חניך יקבל
שלושה עלים, שלושה פירות, שלושה שורשים, ושלושה פרחים. ננחה את החניכים לרשום
את ציפיותיהם על הפתקים שקיבלו לפי החלוקה הבאה:
שורש – מה אני מביא לקבוצה השנה?
פרי – מה אני מצפה מהקבוצה?
עלה – מה אני מצפה מעצמי?
פרח – מה אני מצפה מהמדריך?
לאחר שיסיימו לכתוב, כל חניך בתורו יציג את הדברים שכתב וידביק במקום הרלוונטי
על העץ.
המתודה הזו צריכה להיות באווירה מעט יותר אינטימית ורגועה.
• נודה לחניכים על השיתוף
• איך חשוב לכם שהשנה תיראה?
• מה צריך לקרות כדי שהציפיות יתממשו?
• מה זה מצריך מאיתנו כפרטים? כקבוצה?
כמו עץ ששותלים גם השנה, צריך שנשקיע בה כדי שתהיה מוצלחת. אם ניתן כל אחד
מאיתנו את מה שיכול לתת, אנחנו נגדל ונתפתח כפרטים וכקבוצה.
בסיום הפעולה נחשוב על שם לקבוצה, ונרשום אותו במרכז השלט שהכנו במתודה 2 .את
השלט נצלם ונשמור את התמונה לטקס הנעורים!
דיון