מה יקבלו החניכים בפעולה?

הכרות עם המונח “לחץ חברתי” כתופעה חברתית וחיבורה לחיי היום יום של החניכים.

מסרים מרכזיים

לחץ קבוצתי הוא תופעה שכיחה בכל סוגי הקבוצות. מושג זה משקף את כוחה של
הקבוצה לכפות על כל אחד מחבריה לציית לכללי התנהגות מסוימים. דבר זה מושג הן
על-ידי ניסיונות שכנוע מכוונים, מודעים ולא מודעים והן כתוצאה מהצרכים של הפרט
להשתייך, להיות מקובל ולהימנע מסנקציות ומדחייה.

קריאה לפעולה:
נסה להיות מודע לבחירות שאתה מקבל ולהבין אילו מהן מונעות מתוך רצונך והדבר
הנכון בשבילך ואילו מהן מונעות מלחץ חברתית שלילי.

מהלך הפעולה

מתודה א – תרגיל בלחץ חברתי

משחקים אחד מן המשחקים הבאים ומגדירים את המשימה כמטרה קבוצתית.
בכל אחד מן המשחקים, לוקחים חניך אחד לפני תחילת המשחק ואומרים לו
שעליו לא לשתף פעולה עם שאר הקבוצה ולנסות לגרור כמה שיותר חניכים אחריו.
1 .טלפון שבור- החניכים יושבים במעגל, חניך אחד בוחר משפט וצריך ללחוש אותו לחניך
שיושב לידו, ככה זה עובר הלאה. החניך השתול בכל פעם יצעק את המשפט בקול רם
או ישנה אותו לחלוטין, ככה ששאר הקבוצה תבין שהוא עושה זאת בכוונה להרוס להם.
2 .סמל אנושי- על החניכים לבנות בעזרת שימוש בגוף שלהם את סמל מכבי כאשר על
*כל* החניכים להשתתף בתהליך.

הערה למדריך

במידה והקבוצה יותר גדולה או קטנה ניתן לשנות את הצורה שעליהם ליצור. החניך השתול יתנגד לשחק, ולא ירצה לעזור להם.

מתודה ב' – לחץ חברתי כתופעה חברתית

מראים לחניכים את הסרטון הבא:
כותבים ביוטיוב: study room filled smoke The
הניסוי מתאר בשלב ראשון, אישה שיושבת בחדר ועושה משימה שהוטלה עליה )מבחן(,
כאשר לפתע מתחיל להתמלא החדר בעשן. היא מיד יוצאת מהחדר.
בניסוי השני, רואים אישה בתוך קבוצה של אנשים שהם משתפי פעולה של הניסוי,
שנתבקשו לא להתייחס לעשן. בסיטואציה השנייה, לוקח לאישה יותר מ-20 דקות להגיב
לעשן ולצאת מהחדר. כלומר, עצם נוכחות בתוך קבוצה גורמת לה להתנהג באופן שונה
ממה שהייתה מתנהגת אם היתה לבד ואף לסכן את חייה!

דיון:

• מה למדתם מהמשימה הראשונה? האם ה"שתול" הצליח לגרור אחריו אחרים להרוס
את הפעולה? איך אתם מסבירים את מה שקרה?
• מה ניתן ללמוד מהסרטון?
• האם יש לכם דוגמאות למקרים בהם מישהו התנהג באופן אחר ממה שהייתם מצפים
בגלל שהיה בקבוצה?

הערה למדריך

סביר להניח שלחניכים יהיה קשה לספר על מקרה בו הם נכנעו ללחץ חברתי, יהיה להם יותר קל לשתף לגבי "מישהו" אחר, נסה לא לערב שמות ולא להיות שיפוטי, רק לנסות ללמוד ממקרים ספציפיים על התנהגות כוללת. • האם לחץ חברתי יכול להיות גם חיובי? • איך אפשר לנתב לחץ חברתי למקומות חיוביים וכיצד ניתן להמנע מלהגרר למקומות שליליים?

מתודה ג' – לאן יכול להוביל לחץ חברתית שלילי?

נקריא מספר היגדים )ניתן להתאים נושאים לכל קבוצה, ולהוסיף(:
1..." .כשהתחלתי לעשן כל הזמן השתעלתי ונחנקתי. אחרי כמה זמן התרגלתי ועכשיו אני
בכלל לא משתעל/ת..."
2..." .כשאנחנו יוצאים למסיבה כולם נפגשים בשכונה ושותים אלכוהול, אז גם אני שותה
אפילו שזה לא טעים לי..."
3..." .כשהברזנו מהשיעור בתנ״ך, הכי פחדתי שאמא שלי תגלה ותתאכזב. בתכלס אני
ממש אוהב תנ״ך, אבל כל החברה הלכו למרכז אז הלכתי איתם..."

דיון מסכם:

• מה הביא את הילדים בהיגדים לשנות את התנהגותם?
• לחץ קבוצתי - מה זה אומר לכם?
• הסתכלו על דפוסי הלבוש של חברי הקבוצה. האם יש דמיון בין כולם?
• כיצד הקבוצה שלנו והחברה בכלל מתייחסת למי שאיננו הולך עם כולם?
מה הקושי בלהיות חריג? האם ניתן לשנות את זה?

דיון

  • איך היה לכם בפעולה?
  • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
  • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
  • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
  • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
  • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
Search
Generic filters
En