מה יקבלו החניכים בפעולה?
• בחינת מעגלי ההשתייכות שלהם בחיים
• חומר למחשבה בנוגע ללקיחת אחריות שנדרשת ממני כדי להשתייך למעגלים של חיי
מסרים מרכזיים
כל אדם משתייך למספר רב של מעגלים בחייו ובכל מעגל יש חובות וזכויות. אם אני רוצה
לשנות ולהשפיע במעגל שלי- עליי לקחת אחריות. לעתים מעגלים אלה מתנגשים זה בזה
ויש צורך לקבל החלטות מורכבות.
קריאה לפעולה
עלינו לקחת אחריות על הנעשה בחיינו בכל אחד מהמעגלים כי יש לנו יכולת השפעה, גם
אם היא נראית לנו קטנה היא משמעותית!
מהלך הפעולה
נשחק "הרוח נושבת": נושיב את החניכים במעגל כיסאות כאשר לחניך אחד לא יהיה כיסא
והוא יעמוד במרכז המעגל. עליו לומר מסגרת שהוא משתייך אליה וכל מי שנמצא גם כן
במסגרת הזו עובר כיסא לכל כיסא אחר במעגל. מי שעומד במרכז מנסה גם הוא לתפוס
כיסא עד שלבסוף נותר שחקן אחד ללא כיסא, שצריך בעצמו כעת לשתף במסגרת שעוד
לא נאמרה שהוא משתייך אליה. ניסוח המשפט של מי שעומד במרכז הוא "הרוח נושבת
בין..." (לדוגמה: הרוח נושבת בין כל מי שבמכבי, הרוח נושבת בין כל מי שבחוג נגרות
וכדומה).
על הרצפה יהיו מצוירים בגיר שישה מעגלים גדולים בצבעים שונים או שניתן לכתוב את
שם הצבע במרכז המעגל/ניתן לסמן את המעגלים עם כופתים.
למדריך: המעגלים מייצגים את מעגלי ההשתייכות של כל חניך: משפחה )צהוב(, חברים
)כתום(, בית הספר )אדום(, תנועה )סגול(, מדינה )כחול(, עולם )ירוק(.
במרכז המעגל יעמוד דלי עם מים ובתוכו כרטיסיות מנוילנות.
על כל כרטיסיה רשומה מחוייבות כלשהי.
כל חניך בתורו רץ לדלי, מכניס יד ושולף ממנו כרטיסיה.
אם לדעתו המחוייבות שרשומה על הכרטיס היא שלו )כלומר, הוא אחראי לבצע את
המשימה(, עליו לרוץ למעגל הצבוע בצבע של הכרטיסיה ולהניח אותו בה.
אם הוא חושב שאין לו אחריות על מה שרשום בכרטיסייה, עליו לתת אותה למדריך
הקבוצה. הסתכלו על המעגלים בהם מיקמתם את הפתקים. האם ניתן למצוא קשר בין
המשימות לכל מעגל?
זה השלב בו לכל מעגל נשבץ כותרות לפי מה שנאמר בשיח ומתאים להגדרות. מה שלא נאמר נשלים בסוף.
• אתם מרגישים שאתם שייכים לכל המעגלים שעל הריצפה בחייכם? למה?
• (לשאול חניך שענה לא) האם זה השפיע על ביצוע המשימות שנדרשו ממך מקודם? למה?
• (לשאול חניך שבחר משימה שלא באחריותו) מדוע משימה זו לא באחריותך?
• האם זה שאני מגדיר את עצמי שייך למעגל כלשהו זה מספיק?
• האם אני צריך לעשות משהו בשביל להיות חלק? (המחוייבויות בכרטיסיות)
יש לשים לב שהחניכים הם בכיתה ו׳ ואין להם עדיין מחויבות גדולה למדינה או לעולם ולכן יש להסביר להם את הקשר בין המחויבויות הקהילתיות לארציות ולהסביר להם שכל מעגל משפיע על המעגל האחר בדרך כזו או אחרת.
נחלק את החניכים לקבוצות על פי התפקידים בסיטואציות. כל צוות צריך להמחיז את
הסיטואציה ולתת פתרון להתנגשות שמופיעה בו. )ניתן להתאים את הסיטואציות
למצבים שמתאימים יותר לחיי החניכים שלכם – כל הסיטואציות כתובות בלשון זכר אז
צריך להתאים לקבוצות של בנות(
תנועת הנוער המכבי הצעיר
הסיטואציות:
• מחר יש מבחן גדול במתמטיקה וירון, חבר שלך מהשכונה, הזמין אותי לשחק כדורסל.
• הגעתי הביתה מיום עמוס וחם והחדר שלי מבולגן בטירוף. אמא אמרה שעד שאני לא
מסדר את החדר – אין טלוויזיה ואין מחשב! הצילו! ממש לא היה לי כח. אז ישבתי בחדר
והתכתבתי עם החברים.
• הלכנו כמה חברים למרכז לאכול פיצה ופתאום ראינו שכל המגרש מלא לכלוכים
ממסיבת יומולדת שקיימו שם אחר הצהריים.
• שחר )הילדה הכי מרגיזה בכיתה( כתבה בוואטספ של הכיתה "כל הבנים הם טמבלים".
הקמנו קבוצת וואטספ נפרדת, רק לבנים, אפילו שהמורה אמרה שאסור.
• שמעתי שליד בית הספר גר איש מאד זקן שהיה בשואה. כל יום אני רואה אותו יושב על
הספסל מחוץ לבית הספר ומסתכל על כל הילדים נכנסים. הוא נראה לי ממש עצוב
ובודד, אבל אני מפחד לגשת אליו כי אז כל החברה יצחקו עליי.
• לסבתא שלי היתה יום הולדת 80 והיו חגיגות משפחתיות. לא היה לי זמן לעבור בבית
לקחת את החאקי לפני הפעולה, אז החלטתי לבוא בלי החאקי.
שאלו את הצופים בכל הצגה:
• אילו מעגלים התנגשו בכל סיטואציה?
• איזה מעגל "ניצח" בכל התנגשות?
• איך היה אפשר לבחור אחרת? האם היה צריך לדעתכם?
נעמיד את החניכים במעגל, כאשר כל קבוצת חניכים עומדת בתוך מעגל כלשהו מהחיים
)על פי השרטוט(. ניתן לאחד החניכים כדור ונבקש ממנו לומר משהו שהוא יעשה מעכשיו
כדי לקחת אחריות ולהשפיע על המעגל בו הוא עומד כרגע. לאחר שעשה זאת, עליו
לעבור למעגל אחר ולתת את הכדור למישהו שהיה שם קודם. לדוגמה: חניך שהתחיל
במעגל המשפחה משתף ואז עובר למעגל מדינה ומעביר את הכדור למישהו שהיה במעגל
מדינה עוד קודם שישתף מה הוא יעשה מעכשיו במעגל המדינה.
דיון