מה יקבלו החניכים בפעולה?

הכרות עם מפת ארץ ישראל וידע ראשוני על חבלי הארץ.

מסרים מרכזיים

ארץ ישראל היא מדינה מופלאה בעלת נופים, מסלולים שונים ומקומות ייחודים שאנשים
רבים אינם נחשפים אליהם. חשוב שנכיר את המקום בו אנו גרים.

מהלך הפעולה

מתודה א: מפה אנושית

נבחר חניך אחד ונעמיד אותו בצורת ארץ ישראל )ראו דוגמא בתמונה(. בכל פעם נשלוף
פתק עליו כתוב אזור בארץ ונשאל את החניכים חידת נכון/לא נכון עליו. במידה והחניכים
עונים נכונה הם מקבלים את הפתק ועליהם למקם אותו על גבי המפה האנושית (עזרי
עיצוב). נסביר לחניכים כי האזורים אותם ימקמו נקראים "חבלי ארץ".

נכון לא נכון:

1 .רמת הגולן הוא חבל הארץ הצפוני ביותר ובו נמצא החרמון – נכון
2 .מישור החוף הוא חבל ארץ מישורי הגובל עם מים – נכון
3 .הנגב הוא חבל ארץ מדברי וגשום המכסה כ%30 משטחה של מדינת ישראל – לא נכון
)המשפט הנכון: הנגב הוא חבל ארץ מדברי הנמצא בדרום ומכסה כ%60 משטחה של
מדינת ישראל(
תנועת הנוער המכבי הצעיר
4 .השפלה הוא חבל ארץ גבוה הממוקם בצפון הארץ – לא נכון
)המשפט הנכון: השפלה הוא חבל ארץ נמוך הממוקם במרכז הארץ(
5 .יהודה ושומרון הוא חבל ארץ הררי בו נמצאת ירושלים – נכון
6 .הגליל הוא חבל ארץ מישורי במרכז ארץ ישראל – לא נכון
(המשפט הנכון: הגליל הוא חבל ארץ הררי בצפון ארץ ישראל)
7 .השרון הוא חבל ארץ מישורי בעל נחלים רבים – נכון
8 .הכרמל הוא חבל ארץ אשר סבל משריפה גדולה ביערותיו - נכון

מתודה ב': שליפה מהירה/הצפרדע

החניכים ישבו במעגל. עם יד ימין כל חניך עושה צורה של לייק/ברוגז. עם יד שמאל כל
חניך עושה צורה של עיגול בעזרת האגודל והאצבע. כל חניך מכניס את אגודל ימין שלו
לעיגול של מי שיושב מימינו. כך נוצר מצב שכל החניכים מחוברים אחד לשני במעגל
בעזרת האגודלים והעיגולים. נקריא לחניכים קטע מידע על ארץ ישראל. בכל פעם שנגיד
את המילה "ארץ" המטרה של כל חניך היא לתפוס עם העיגול ביד שמאל את האצבע של
החניך הנמצאת בתוכו, ובמקביל להוציא מהר את האגודל שלו מהעיגול של מי שיושב
מימינו.

מתודה ג': תופסת חבלים

נחלק את החניכים לפי חבלי ארץ – רמת הגולן, גליל, יהודה ושומרון, שפלה, מישור החוף,
נגב, השרון והכרמל. נשחק את המשחק תופסת. בכל פעם נקריא עובדה על אחד מחבלי
הארץ וחניך שמבין כי מדובר בחבל שלו הופך להיות התופס וכל כל פעם נקריא עובדה
והתופסים יתחלפו.

עובדות:

1 .רמת הגולן – חבל הארץ הצפוני ביותר בו נמצא החרמון
2 .מישור החוף – חבל ארץ מישורי הגובל עם מים
3 .הנגב- חבל ארץ מדברי הנמצא בדרום ומכסה כ%60 משטחה של מדינת ישראל
4 .השפלה – חבל ארץ נמוך הממוקם במרכז הארץ
5 .יהודה ושומרון – חבל ארץ הררי בו נמצאת ירושלים
6 .הגליל – חבל ארץ הררי בצפון ארץ ישראל
7 .השרון – חבל ארץ מישורי בעל נחלים רבים
8 .הכרמל – חבל ארץ אשר סבל משריפה גדולה ביערותיו

מתודה ד': שיבוץ ערים

הקבוצה מקבלת עיגול כופת גדול כאשר כל חניך אוחז בו. כל פעם נגיד לחניכים צורה
ועליהם ליצור אותה בעזרת הכופת מבלי לדבר. הצורות: לב, ריבוע, משולש, כוכב, מלבן.
בכל פעם שיצליחו ליצור את הצורה החניכים יקבלו פתקים עם שמות של ערים ברחבי
הארץ, פתק אחד או יותר בכל סיבוב. הצורה האחרונה שהחניכים יתבקשו ליצור היא מפת
ארץ ישראל, אליה נחשפו בתחילת הפעולה. לאחר שיוצרים את מפת ארץ ישראל מניחים
את הכופת על הרצפה באותה צורה ועליהם לשבץ את כל פתקי הערים שקיבלו במהלך
המתודה.

הערה למדריך

יש לוודא לפני הפעולה שאתם יודעים היכן כל יישוב ממוקם על המפה. שימו לב לחלק להם פתק עם היישוב שלהם! רשימת הערים: תל אביב, ירושלים, חיפה, אילת, קריית שמונה, באר שבע ומקום מגוריכם.

מתודה ה': טיסה לחו"ל

נאמר לחניכים כי הם זכו והם יכולים לטוס יחד כקבוצה ליעד שיבחרו בחו"ל. בכל פעם
נציג בפניהם שתי תמונות של יעדים שונים בעולם והם יצטרכו לבחור לאיזה מביניהם הם
ירצו לטוס. היעד הנבחר יישאר לסיבוב הבא וכך הלאה עד שהחניכים בוחרים יעד אחרון.
לאחר מכן פורשים בפני החניכים מחדש את כל התמונות ושואלים האם הם חושבים שיש
כאלה מקומות גם בארץ. לבסוף מגלים לחניכים כי כל התמונות צולמו במקומות שונים
בארץ ישראל!

לסיכום:

נסביר לחניכים שבארץ מגוון רחב של נופים ואיזורים השונים אחד מהשני שנמצאים
במרחב גאוגרפי מאוד קטן תחת האף שלנו. לא צריך לנסוע לחו"ל בשביל הנופים האלה,
דרוש רק להוציא את המשפחה לטיול של כמה שעות ביום שבת!

דיון

  • איך היה לכם בפעולה?
  • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
  • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
  • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
  • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
  • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
Search
Generic filters
En