מה יקבלו החניכים בפעולה?

• חומר למחשבה על מהי חברות.
• התבוננות עצמית – איזה מין חבר אני?

מסרים מרכזיים

• חברות משמעותה עזרה אחד לשני.
• חברות הינה ערך חשוב בחיים שלנו וכדאי לנו לשמור עליה ולהשקיע בה.

מהלך הפעולה

תנועות ורגשות:

נעמיד את החניכים במעגל. כל חניך יצטרך להגיד מהי חברות בשבילו במילה אחת
לדוגמא: כיף, ואז להמציא ולהוסיף למילה גם תנועה. הבא אחריו יצטרך לחזור על המילה
שהחניך לפניו אמר, ועל התנועה שלו, ואז להוסיף מילה ותנועה משלו. וכך הלאה עד
שמסיימים את הסבב. לאחר שנסיים את הסבב נעשה אותו דבר רק שהפעם כל אחד יגיד
משהו בחברות שהוא לא טוב בעיניו ומפריע לחברות לדוגמא: קנאה, ואז תנועה בהתאם
למילה וכן הלאה.
לבסוף כל חניך יכתוב על פתק מה ההגדרה שלו למילה חברות.

    ציוד:
  • פתקים צבעוניים קטנים
  • שני חברים:

    נשמיע לחניכים את השיר "שני חברים".
    לאחר מכן נחלק את החניכים לשתי קבוצות, כל קבוצה תצטרך להשיג כמה שיותר סרטו־
    נים של אנשים מבוגרים )מעל גיל 30 )אשר שרים כמו שורות מאותו השיר ומסכמים
    במשפט מהי חברות בשבילם. הקבוצה שתשיג כמה שיותר סרטונים תנצח.
    לצורך המשימה יש לחניכים רבע שעה.

    בים בם בום/ יורם טהרלב

    שני חברים הלכו בדרך,
    בים בם בום.
    אחד קיבל מכה בברך,
    בים בם בום.
    אחד קיבל מכה בברך,
    בים בם בום.
    (לא בדיוק אבל בערך),
    בים בם בום.
    אמר חברו: לא נורא חבר,
    ישנן צרות גדולות יותר.
    התיישב אותו ביש גדא,
    בים בם בום.
    תחת עץ האבוקדה,
    בים בם בום.
    תחת עץ האבוקדה,
    בים בם בום.
    (קודם שם פרה עמדה),
    בים בם בום.
    אמר חברו...
    אז עלמה יפת עיניים,
    בים בם בום.
    זרקה לו פרח משמיים,
    בים בם בום.
    זרקה לו פרח משמיים,
    בים בם בום.
    (יחד עם צינצנת מים)
    בים בם בום
    אמר חברו...
    מה סופו של זה הזמר,
    בים בם בום.
    אם תירצו לשים לו גמר,
    בים בם בום.
    אם תירצו לשים לו גמר,
    בים בם בום.
    תדחפו לאוזן צמר,
    בים בם בום.
    לא נורא, לא נורא חבר
    ישנן צרות גדולות יותר.

    משחק הכיסאות:

    נסדר במעגל כיסאות.
    על החניכים לעמוד תחילה כל חניך על כיסא. נוציא כל פעם כיסא מהמעגל כך שהחניכים
    לאט לאט יצטרכו לעמוד על הכיסאות עם חבריהם לקבוצה ולעזור אחד לשני. המטרה
    היא שבסוף ישארו כמה שפחות כיסאות ויהיה שיתוף פעולה ועזרה בין החניכים.
    • ערך מרכזי בחברות הוא עזרה אחד לשני.

      ציוד:
  • כיסאות
  • עושים או לא עושים?

    על קיר יהיו תלויים אחד ליד השני, שני פתקים:
    עושים | לא עושים
    נחלק לחניכים רשימת משפטים המייצגים דברים שעושים בחברות ודברים שלא מקובל
    לעשות בחברות.
    החניכים יתחלקו לשתי קבוצות. בכל פעם נציג בפני החניכים משפט. על החניכים
    להחליט איפה הם מדביקים את המשפט - בעושים או בלא עושים. החניכים חייבים
    להחליט כקבוצה ועל כל חברי הקבוצה להסכים להחלטה. אם לא כולם מסכימים, אי
    אפשר לתלות את הפתק. לאחר שחברי הקבוצה הגיעו להחלטה, הם ישימו כיסוי עיניים
    על אחד החניכים ואז ידריכו את החניך ויכוונו אותו להדביק את הפתק במקום הנכון.

    המשפטים:

    צריך בחברות לקנא אחד בשני.
    רצוי בחברות לפרגן אחד לשני.
    צריך בחברות לתמוך אחד בשני ברגע קשה.
    זה כיף בחברות לרכל אחד על השני עם אנשים אחרים.
    חייבים בחברות להיפגש מידי פעם.
    מותר בחברות לדבר לא יפה אחד לשני.
    צריך בחברות לספר אחד לשני דברים אישיים.
    אפשר בחברות לגלות סודות של חבר שלי לאחרים.
    כדאי בחברות לשקר.
    צריך בחברות להגיד את האמת.

    חברות בסימנים:

    נציג לחניכים תמונות של סמלים שמסמלים חברות (לב, ידיים באות לחבק ועוד) על כל
    חניך לבחור תמונה שלדעתו הכי מתארות את המילה חברות ולהסביר למה בחר תמונה זו.

    אני זה הבלון שלי:

    כל חניך יקבל בלון. על כל חניך לצייר דמות )פנים, שיער, בגדים(. לאחר מכן על כל חניך
    להציג בפני הקבוצה את הבלון שלו - לתאר אותו, את השם שלו, מה התחביבים שלו מה
    הוא אוהב ולבסוף - איך הוא כחבר? האם הוא חבר טוב? לא טוב? מה הופך אותו לחבר
    טוב?

    הערה למדריך

    מתודה זו תשקף את איך החניכים רואים את ערך החברות - כמשהו טוב/לא טוב?

    לסיכום נקריא לחניכים את הקטע הבא:

    ספינת דייגים נקלעה לסערה בלב ים. כל יושביה טבעו, מלבד שני גברים שהצליחו לשחות
    לאי קטן.
    שני הניצולים שהיו חברים טובים, עמדו חסרי אונים על האי והבינו שהדבר היחיד שהם
    יכולים לעשות הוא להתפלל. עם זאת, כדי לגלות של מי התפילה חזקה יותר, הסכימו
    השניים לחלק את השטח של האי לשניים, ולהישאר בצדדים מנוגדים.
    הדבר הראשון שהם התפללו עבורו היה מזון.
    למחרת בבוקר, האיש הראשון מצא עץ פרי בצד שלו והוא אכל מכל פירותיו הטובים.
    לעומת זאת, בצידו השני של האי, האדמה נותרה שוממה.
    שבוע לאחר מכן, האיש הראשון היה בודד והתפלל לאישה.
    למחרת, ספינה נוספת נקלעה לסופה והניצולה היחידה הייתה אישה ששחתה לצידו שלו
    של האי. בצד השני של האי, האיש נותר בודד.
    מהר מאוד האיש הראשון החל להתפלל למחסה, בגדים ומזון נוסף, ואכן כבמטה קסם, כל
    משאלותיו התגשמו. עם זאת, האיש השני עדיין נותר מחוסר כל.
    בסופו של דבר, כשרווה נחת מהחיים באי, התפלל האיש הראשון לספינת הצלה.
    בבוקר למחרת, ספינת תיירים עגנה בצידו שלו של האי, ובלי לחשוב פעמיים הוא עלה
    יחד עם אשתו והותיר את חברו על האי.
    הוא חשב בליבו: "למה שאהיה חבר של אדם שתפילותיו לא נענות ושאינו ראוי לקבל את
    ברכותיו של אלוהים?"
    אך לפתע, קול רועם משמיים קרא אליו: "למה אתה משאיר את חברך על האי?"
    "זו המשאלה שלי!" ענה האיש. "אני התפללתי עבורה! אם התפילות שלו לא נענו אז
    כנראה שהוא לא ראוי להן".
    "אתה טועה!" ענה קול אלוהים. "לחברך הייתה רק תפילה אחת ובלעדיה לא היית מקבל
    את ברכתי".
    "באמת?!" התפלא האיש "מה הוא כבר ביקש?"
    "הוא ביקש שכל תפילותיך ייענו".

    לאחר מכן אפשר לקיים דיון עם החניכים:

    • מה דעתכם על הסיפור?
    • מה חשבת על הקשר של שני החברים הטובים?
    • האם לדעתכם חשוב לתת בחברות? למה?
    • למה חשוב להשקיע בחברות?

    דיון מסכם:

    • איך היה לכם בפעולה?
    • מה למדתם על עצמכם בפעולה?
    • מה למדת על חברים שלכם?
    • מה המילה חברות אומרת לכם?
    • האם אתם חושבים שאתם חברים טובים?
    מה זה חבר טוב?

    דיון

    • איך היה לכם בפעולה?
    • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
    • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
    • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
    • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
    • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
    Search
    Generic filters
    En