מה יקבלו החניכים בפעולה?

הזדמנות לבחור בעצמם את כללי ההתנהגות שמתאימים לרצון החניכים בקבוצה, ואת
העונשים/התגובות לכל עבירה על כלל.

מסרים מרכזיים

חשוב להקשיב לכללי ההתנהגות על מנת ליצור אווירה טובה וחיובית בקבוצה.

מהלך הפעולה

מתודה 1 - מהם החוקים?

משחק ראשון- דג מלוח:

נבחר נציג שיעמוד עם הפנים לקיר מסוים כשכל שאר הקבוצה עומדת בשורה בצד השני
של רחבת הפעולה. הנציג יספור "3,2,1 דג מלוח" ובזמן הזה על החניכים לרוץ הכי רחוק
שהם יכולים על מנת להגיע בסופו של דבר לנציג ולגעת בגבו. בתום הספירה על החניכים
לעמוד קפואים בנקודה שהם הגיעו אליה.
הנציג, בתום הספירה, מסתובב ועליו לזהות תזוזות של חניכים )או תזוזות טבעיות או
אם יצליח להצחיק אותם בכל מיני דרכים(. אם ראה חניך שזז או צוחק הוא שולח אותו
לנקודת ההתחלה. משחקים את המשחק עד שאחד החניכים נוגע בגב הנציג. מי שנגע
הוא הדג המלוח החדש )הנציג(.

דיון:

1 .מה היה הכלל במשחק? (אסור לזוז או לצחוק)
2 .מה קרה למי שעבר עליו? (חזר אחורה)
3 .איזה עוד כללים אנחנו מכירים שאסור לעבור עליהם?
4 .למה חשוב שיהיו כללים? ולמה בכלל חשוב שלא נעבור עליהם?

משחק שני- חיי שרה:

אומרים לחניכים להתפזר ולתפוס קצת מרחק אחד מהשני. מביאים לאחד החניכים כדור
ועליו יהיה לזרוק גבוה באוויר את הכדור ולצעוק "חיי שרה 3,2,1 ,"ובזמן הזה כולם, כולל
החניך שזרק את הכדור, מתרחקים מהמקום בו הכדור פוגע ברצפה. כשהחניך מסיים
לצעוק את המשפט על החניכים לפסול כמה שיותר חניכים אחרים.

איך פוסלים?

• פוגעים במישהו עם הכדור.
• תופסים למישהו כדור שהוא זרק עליך.

מה קורה למי שנפסל?

• הוא יושב בצד כשבוי של אותו החניך שפסל אותו.
• הוא משתחרר וחוזר למשחק כשמי שפסל אותו נפסל בעצמו.
• כל מי שנפסל צריך להגיד כלל התנהגות אחד שצריך להיות בקבוצה שלנו.

הערה למדריך

יש למקד את החניכים על התחומים בהם יש להגיד כלל התנהגות (בין חניך לחניך, בין חניך למדריך, בין חניך לציוד, כללי...). בנוסף יש לכתוב כל מה שחניכים אומרים על דף לטובת המתודה הבאה. ניתן לשחק רק אחד מהמשחקים, לבחירתך בהתאם לזמן ולאופי החניכים.

מתודה 2 - תופסת זנבות:

נחלק לחניך מקבל פתק ועליו נמצא כלל מתוך האמנה הקבוצתית.
הפתקים שהם מקבלים מחולקים ל-3 קטגוריות: 1 .התנהגות בין חניך לחברי הסניף.
2 .התנהגות בזמן פעולה. 3 .התנהגות בין החניך לסניף.
על כל חניך לשים את הפתק כמו זנב והמטרה של כל חניך היא להשיג כמה שיותר זנבות.
מי שלקח לו הזנב נפסל ויוצא מהמשחק.
בסוף המשחק נושיב את החניכים במעגל שבמרכזו כל הפתקים ונבקש מהם למיין את
הפתקים לשלוש הקטגוריות.

החוקים: 1 .התנהגות בין החניך לחברי הסניף:

• לא להשתמש באלימות פיזית ומילולית כאחד!
• לכבד ולקבל את כל חברי הקבוצה.
• לכבד את כל הקבוצות בסניף.
• לכבד את כל הבוגרים בסניף.

2 .התנהגות בזמן הפעולה:

• לכבד ולהקשיב בזמן שהמדריך מדבר.
• יש להגיע בזמן למסדר/פעולה.
• אין לצאת במהלך הפעולה ללא רשות המדריך.
• לשתף את כל חברי הקבוצה.
• לשתף פעולה בכל חלקי הפעולה.
• אין להשתמש בפלאפון בזמן הפעולה.
• אין להכניס אוכל לפעולה.

3 .התנהגות בין החניך לסניף:

• יש לשמור על ציוד הסניף.
• יש לשמור על אזור הפעולה נקי בתום הפעולה.
• יש לשמור על ניקיון הסניף.

הערה למדריך

יש לקחת את הכללים בגדר המלצה. ניתן להוסיף/להחסיר כללים בהתאם לאופי הקבוצה. בנוסף ניתן להחליט האם הכלל נמצא בקטגוריה אחת או בכמה.

מתודה 3 - בית משפט קבוצתי

נחלק לכל חניך שלט שבצידו אחד רשום צודק ועל צידו השני לא צודק.
נקריא לחניכים מספר סיטואציות ובכל סיטואציה נבחר מספר חניכים על מנת להציגה.
בסוף ההצגה נדון עם החניכים מה התרחש בסיטואציה, על איזה כלל הסיטואציה מדברת
והאם המעשה המוצג בה צודק.

הערה למדריך

במידה והחניכים לא רוצים להציג את הסיטואציה המדריכים הם אלו שיציגו את הסיטואציה. שאלות מנחות לסיטואציות: • מה קרה בסיטואציה? • איך היה ניתן למנוע את הסיטואציה? • איך היה ניתן לפתור את הסיטואציה בדרך אחרת?

נספח: סיטואציה א':

דני הגיע עם ארטיק לסניף אך כשהגיע הבין שהוא כבר מאחר ולכן זרק את הארטיק על
הרצפה ורץ למסדר.

סיטואציה ב':

שני דיברה על נושא חשוב בפעולה, אך דני חשב שמה שיש לו להגיד יותר חשוב והתפרץ
לדבריה.
סיטואציה ג':
המדריך ניסה להסביר את המשחק אך יעל ורוני לא הפסיקו לדבר בינהן ולכן שאר
הקבוצה לא שמעה את המדריך.

סיטואציה ג':

המדריך ניסה להסביר את המשחק אך יעל ורוני לא הפסיקו לדבר בינהן ולכן שאר
הקבוצה לא שמעה את המדריך.

סיטואציה ד':

המדריך חילק את הקבוצה לשתיים אך יהלי לא הסכים להיות בקבוצה ביחד עם רועי
והעליב אותו.

סיטואציה ה':

יונתן החליט שלא בא לו להשתתף בפעולה והלך להפריע לקבוצה אחרת.

מתודה 4 - בניית האמנה

נסביר לחניכים שעל מנת שתהיה לנו שנה טובה ושנבין אחד את השני עלינו לקבוע
לעצמינו חוקים קבוצתיים שעליהם כולנו נסכים. את החוקים הללו נכתוב באמנה
קבוצתית. נקריא לחניכים את הכללים מהמתודה השנייה ועליהם לבחור חניכים מה נכנס
לאמנה ומה לא. בנוסף החניכים יוכלו להציע כללים משלהם עליהם הקבוצה תדון אם
יכנסו או לא.
נכתוב על הפלקט את כללי הקבוצה שהחניכים בחרו ונשאל מספר שאלות:
1 .האם אתם שלמים עם מה שכתבנו?
2 .למה לדעתכם חשוב שיהיו כללים לקבוצה?
3 .איך נשמור על הכללים שכתבנו?
4 .מה זה מצריך מכל אחד מאיתנו?
5 .האם זה חשוב שלכל אחד תיהיה אחריות אישית לגבי התנהגותו?
בשלב זה נציג את רשימת הציפיות שלנו מהתנהגות והתנהלות הקבוצה ונוודא שהחניכים
מבינים כל ציפייה וציפייה.
נביא לחניכים טושים וציוד באמצעותו ניתן לקשט את האמנה וכל חניך יחתום את שמו
בסוף האמנה ויתחייב לשמור על כללי ההתנהגות שנקבעו.
החניכים יקשטו את הפלקט כרצונם ולאחר מכן נתלה את האמנה בחדר הפעילות או
במקום מרכזי בסניף.

    ציוד:
  • • זנבות עם הכללים • שלטים של צודק/לא צודק • בריסטול גדול • חומרי יצירה (טושים, גואש...)
  • הערה למדריך

    מומלץ שגם אתה תתחייב בפני הקבוצה בכל הקשור להתנהלות בינך לבין החניכים ובפעילות השנתית.

    דיון

    • איך היה לכם בפעולה?
    • מה הייתם רוצים שיהיה בפעולות?
    • איזה דברים אתם אוהבים לעשות?
    • האם אתם מתרגשים לקראת השנה?
    • מה שמעתם על המכבי הצעיר?
    • מה אתם חושבים שהולך לקרות במהלך השנה?
    Search
    Generic filters
    En