מה יקבלו החניכים בפעולה?
• חשיפה לסמלי התנועה.
• ידע – מה עומד מאחורי הסמלים.
מסרים מרכזיים
הסמלים של התנועה הם חלק מרכזי ומהותי בה.
מהלך הפעולה
נשחק עם החניכים מכירה פומבית. במכירה הפומבית נציע למכירה כל מיני
חפצים שישמשו את החניכים בהמשך הפעולה, אך החניכים לא יודעים עדיין מה הם
יצטרכו לעשות עם החפצים בהמשך ולכן עליהם להמר ולשער מה מבין החפצים יוכל
באמת לעזור להם ומה לא?
שים לב שבין החפצים ישנם גם דברים שהחניכים ירצו לקנות אבל לא יהיה בהם כל שימוש, כמו שוקולד או במבה המשימה תתקיים בחלוקה לשתי קבוצות )אם הקבוצה היא קטנה זה לא חובה( לבסוף- על החניכים להכין/לפסל/ליצור את סמל התנועה באמצעות כל החפצים שקנו. עליהם להשתמש בכלל החפצים שיש להם!
נחלק את הקבוצה לשתי קבוצות ונקיים תחרות:
קבוצה אחת תתבקש לעשות מגן דוד מעניבות של בוגרים בסניף.
הקבוצה השנייה תתקבש לעשות את הסמל של מכבי צעיר מעניבות של בוגרים.
אם הקבוצה קטנה, תן להם לעשות את המשימה אחת אחרי השנייה במקום תחרות בין שתי קבוצות. לאחר סיום המשימה- נשאל את החניכים האם הם רואים דימיון בין הסמל של מגן דוד לסמל של מכבי צעיר? לאחר שנשים את האצבע על הקשר באופן הויזואלי נסביר לחניכים כי הסמל של התנועה מסמל קשר ליהדות, ואת היהדות והחיבור למדינת ישראל כאחד הערכים המובילים של התנועה. וזוהי הסיבה שסמל התנועה בנוי על בסיס אותו מגן דוד.
נניח מול החניכים תמונה של ילד.
בנוסף לכך נחלק לחניכים תמונות של החלקים בתלבושת החאקי:
עניבה, חולצת החאקי, סמל כיס סיכה...
על החניכים "להלביש" את הילד בפרטי החאקי לדוגמא קודם את החולצה - לאחר מכן
את הסמל כיס בצד הנכון וכו וכו.
באופן זה לומדים החניכים איפה כל סמל שייך ומה הסמלים והפרטים שיש בתלבושת
התנועה.
החניכים יהפכו לחלוצים, יתחלקו לשתי קבוצות ויקימו לעצמם מחנה. כל קבוצה תקבל
סדין, סנדות קטנות, וכופתים. )אם אנחנו בכיתה אפשר להשתמש בכיסאות במקום
בסנדות.( על כל קבוצה להקים לעצמה מחנה מהסדינים, מהכיסאות, מכופתים, סנדות
ואבנים. הקבוצה שתבנה את המחנה הכי טוב והכי שימושי )סגור, לא נכנס גשם, יש מקום
לכולם, יש קורת גג וכו'( תזכה בתואר "החלוצים המצטיינים". החאקי וצבעו - מסמל
חלוציות.
שאל את החניכים: מי היו החלוצים? מה אפיין אותם? האם גם היום יש חלוצים?
• למה זה חשוב להכיר את הסמלים של התנועה?
• האם זה נחוץ לדעתכם?
• האם זה מבדיל אותנו מתנועות אחרות או ממסגרות אחרות?
• לא דיברנו על העניבה- למה לדעתכם יש שלושה פסים על העניבה?
(הסבירו לחניכים למה)
• מה למדתם היום? (יש להבין האם החניכים למדו משהו על סמלי התנועה).
דיון