מה יקבלו החניכים בפעולה?
• ידע לגבי כללי הבטיחות בדרכים
• הבנת החשיבות והמשמעות של חוקים אלה
• מוטיבציה להשפיע על הסובבים אותם להתנהג ביתר זהירות כשמדובר
בהתנהגות בדרכים!
מסרים מרכזיים
• זהירות בדרכים היא עניין של חיים ומוות
• יש להכיר את החוקים והכללים לזהירות בדרכים ולציית להם ללא עוררין
• אין לקחת סיכונים בדרכים!
• על כל אדם החובה והיכולת להשפיע על שיפור תרבות ההתנהגות בדרכים בכל מעגלי
החיים שלנו!
מהלך הפעולה
נשחק עם החניכים את המשחק סולמות ונחשים. אבל במקרה הזה, לוח המשחק עובר
לגודל מציאותי והחניכים הם השחקנים. על לוח המשחק יוצבו משבצות של שאלות,
עובדות וסיטואציות שיכולות לקרות. בנוסף, על הלוח )במקום הסולמות( יהיה מצויר
מעבר חצייה, ובמקום הנחשים יהיה מצויר רמזור אדום. במשחק יהיו עד חמישה שחקנים.
יש להכין מספר לוחות שתואם את גודל הקבוצה. במידה והשחקן דורך על שאלה המדריך ישאל את הקבוצה שאלה בנושא זהירות בדרכים, והקבוצה תצטרך להגיע לחשיבה משותפת לגבי התשובה. במידה וצדקו הם צועדים צעד אחד קדימה. במידה וטעו הם ייאלצו לחזור צעד אחד אחורה. במידה והשחקן דרך בעובדה, אותו חניך שעל המגרש יקריא לקבוצה עובדה על נושא זהירות בדרכים. סיטואציות – אם החניך דורך על סיטואציה חיובית- הוא מתקדם שלושה צעדים קדימה. אם הוא דורך על סיטואציה שלילית הוא הולך שלושה צעדים אחורה. תנועת הנוער המכבי הצעיר חידון זה"ב 1 .כיצד יש לעבור במעבר חציה? א. להביט ימינה ושמאלה ולחצות. ב. אין צורך להביט לצדדים במעבר חציה. ג. להביט לכל הכיוונים ורק אם הדרך פנויה לחצות. ד. להביט ימינה שמאלה ושוב ימינה, ואם הדרך פנויה – לרוץ. 2 .כיצד צריך לחצות כביש כשאין מעבר חציה קרוב? א. חוצים בכל מקום שרוצים ובלבד שמסתכלים. ב. ניגשים לצומת הקרוב, שם בודקים היטב שהכביש פנוי מכלי רכב, ואז חוצים. ג. חוצים חצי כביש, ממתינים וממשיכים לחצות . ד. כל התשובות נכונות. 3 .מדוע יש לחבוש קסדה בעת רכיבה על אופניים? א. הקסדה עוזרת לרוכב לשמור על שיווי משקל. ב. היא מגינה על הראש בעת נפילה מהאופניים. ג. הקסדה אופנתית. ד. הקסדה מגינה על הראש מפני השמש. 4 .מדוע אסור להתחבא מאחורי מכונית? א. זה מרגיז את הנהגים. ב. הנהג לא יבחין בילד המתחבא ועלול לפגוע בו. ג. המכוניות חונות ליד המדרכה וקל לגלות אותך. ד. מכוניות לא מסתירות טוב את מי שמסתתר מאחוריהן. 5 .האם יש לחגור חגורת בטיחות בעת הנסיעה במכונית? א. כן, אבל רק כשיוצאים לנסיעות ארוכות. ב. כן, יש לחגור תמיד חגורת בטיחות, גם בנסיעות בתוך העיר. ג. חגורת בטיחות חוגרים רק עם רוצים. ד. רק ילדים צריכים לחגור חגורת בטיחות. 6 .מה מסמן אור צהוב ברמזור למכוניות? א. סע מהר לפני שהאור ברמזור יתחלף לאדום. ב. התחל בנסיעה. ג. עצור! ד. תוך 3 שניות האור ברמזור יתחלף לאדום. 7 .מה מורה לנהגים בכלי הרכב התמרור "הכניסה אסורה"? א. התמרור מורה כי מותר להיכנס לרחוב רק בנסיעה לאחור. ב. התמרור מורה כי אסור להולכי רגל להיכנס לרחוב. ג. התמרור מורה כי אסור לכלי רכב להיכנס לרחוב מהצד בו מוצב התמרור. ד. התמרור מורה כי צריך להיזהר ממכוניות חונות. תנועת הנוער המכבי הצעיר 8 .מה מורה, לנהגים בכלי הרכב, תמרור "עצור"? א. התמרור מורה כי אסור לילדים להתפרץ אל הכביש. ב. התמרור מורה לכל הולכי הרגל להיזהר מנהגים לא זהירים. ג. התמרור מורה לכלי רכב כי צריך לעצור, ולהמשיך לנסוע רק כשאין תנועה בדרך החוצה. ד. כל התשובות נכונות. 9 .מה מורה התמרור "תן זכות קדימה" ,לכלי רכב הנוסעים בכביש? א. התמרור מורה לתת זכות קדימה לכלי הרכב בדרך החוצה. ב. התמרור מורה ללכת ברגל. ג. התמרור מורה כי צריך לנסוע לאט . ד. התמרור מורה כי צריך לנסוע באוטובוס. 10 .מדוע אסור לרוץ לכביש? א. כי נהג אינו יכול בשום פנים ואופן לעצור את רכבו בו במקום. ב. ריצה בכביש אינה בריאה. ג. המכוניות מפריעות כשרצים. ד. מותר לרוץ לכביש עם מבוגר. 11 .מדוע אסור לשחק בכביש? א. אין בו מספיק מקום לכל החברים. ב. אין עליו דשא ואם נופלים עלולים להיפצע . ג. הכביש נועד למכוניות. להולכי רגל מאוד מסוכן להסתובב על הכביש. ד. אין בכביש מתקני שעשועים לילדים, אז אין שם במה לשחק. 12 .מה מורה האור הירוק ברמזור להולכי רגל? א. האור הירוק מורה כי אפשר להתחיל לחצות את הכביש , אחרי שבודקים כי אין כלי רכב נוסעים. ב. האור הירוק מורה כי אסור לחצות את הכביש . ג. האור הירוק מורה כי הדרך מותרת להולכי רגל מבוגרים. ד. האור הירוק מורה כי מותר לחצות את הכביש רק בזוגות. 13 .מה מורה האור האדום ברמזור להולכי רגל? א. האור האדום מורה כי מותר להתחיל לחצות את הכביש. ב. האור האדום מורה כי אסור להתחיל לחצות את הכביש. ג. האור האדום מורה כי מותר לחצות את הכביש בליווי מבוגר בלבד. ד. האור האדום מורה כי מותר לחצות את הכביש רק עם ידיים צמודות. 14 .מה מורה התמרור "שביל לאופניים"? א. השביל מיועד רק לרוכבי אופניים. ב. השביל מיועד להולכי רגל ולרוכבי אופניים. ג. השביל מיועד למכוניות. ד. השביל מיועד לרוכבי אופניים רק בשעות החשיכה. תנועת הנוער המכבי הצעיר 15 .מדוע יש לענוד מחזירי אור? א. על מנת שמכוניות הנוסעות בלילה יראו אותנו ולא יפגעו בנו. ב. מפני שמחזירי האור מאוד אופנתיים. ג. כדי שההורים יוכלו לזהות אותנו טוב יותר כשישנם הרבה ילדים מסביבנו. ד. כי מחזירי האור עוזרים לשיווי משקל ברכיבה על האופניים. 16 .מה מורה האור האדום ברמזור למכוניות? א. האור האדום מורה כי מותר לנסוע בכלי רכב. ב. האור האדום מורה כי לכלי רכב אסור להיכנס לצומת. ג. האור האדום מורה כי יש להתכונן לנסיעה. ד. האור האדום מורה כי אין כניסה. עובדות: 1 .ההערכה היא כי האלכוהול אחראי ל- 40-20 מהתאונות הקטלניות בעולם המערבי. 2 .כשליש מבין הרוגי תאונות הדרכים מידי שנה הם הולכי רגל. 3 .יש ארבעה סוגים של הסחות דעת בנהיגה: חזותית )הזזת העיניים מהכביש(, פיזית )הסרת הידיים מההגה(, קוגניטיבית וחולית. 4 .הגורמים הנפוצים להסחות דעת של נהגים הם שימוש בטלפון נייד, הפניית ראש ליושבים במושב האחורי, עישון ואכילה בזמן נהיגה, פרסומות ושלטי חוצות, התעסקות במכשירי ניווט. 5 .בזמן שיחה בטלפון נייד הסיכון להיות מעורב בתאונת דרכים הוא בערך פי 4 ,ונהג השולח הודעת טקסט בזמן הנהיגה ברכב מגדיל פי 23 את הסיכוי להיות מעורב בתאונת דרכים. 6 .בשנת 2010 ,76 מההרוגים בתאונות הדרכים לא היו חגורים בחגורת בטיחות. 7 .עבירת התנועה השכיחה ביותר בקרב נהגי אופנוע הוא מהירות מופרזת. 8 .בשנת 2011 נהרגו 45 רוכבי אופנוע בתאונות דרכים. 9 .כל 13 דקות נהרג אדם בתאונת דרכים בעולם. 10 .רק 57 אחוז ממדינות העולם מחייבות לחגור חגורת בטיחות. סיטואציות: 1 .עברתם את הכביש לא במעבר חצייה לכו 3 צעדים אחורה. 2 .חציתם ברמזור אדום לכו 3 צעדים אחורה. 3 .לא חגרתם חגורת בטיחות באוטו לכו 3 צעדים אחורה. 4 .עברתם את הכביש את פלאפון ביד לכו 3 צעדים אחורה. 5 .חציתם את הכביש בזמן ששמעתם מוזיקה לכו 3 צעדים אחורה. 6 .רכבתם על אופניים ללא קסדה לכו 3 צעדים אחורה. 7 .חציתם באור ירוק לכו 3 צעדים קדימה. 8 .הסתכלתם לכל הצדדים לפני חציית הכביש לכו 3 צעדים קדימה. 9 .לבשתם בגדים זוהרים בלילה לכו 3 צעדים קדימה. 10 .חגרתם את האחים שלכם באוטו לכו 3 צעדים קדימה. 11 .אמרתם להורים שלכם בזמן שהם נוהגים להניח את הטלפון בצד לכו 3 צעדים קדימה. 12 .התנדבתם במשמרות זה"ב בבית הספר לכו 3 צעדים קדימה.
• איזה דבר חדש למדתם מהמשחק?
• הרגשתם שחידשו לכם דברים?
• איזו שאלה או עובדה נגעה לכם במיוחד?
• הייתה סיטואציה שהייתם מתנהגים בה אחרת או שקרתה לכם במציאות?
נתלה ברחבי שטח הפעולה כתבות שונות העוסקות בנושא זהירות בדרכים, תאונות
דרכים ועברות תנועה.
לפעולה זו יידרש המדריך למצוא כתבות המתאימות לצו השעה. על הקיר נתלה פלקט עליו מצויר רמזור עם שלושת הצבעים: אדום, כתום, ירוק. כל צבע מאפיין תחושה או דעה אחרת. אדום – מכעיס אותי. כתום – אדיש לכתבה. ירוק – מעציב אותי. לכל חניך ניתן מספר מדבקות מכל צבע. על החניכים להסתובב בין הכתבות ולהדביק עליהם את מה שהם מרגישים לגביהן.
• מה הרגשתם כשהסתובבתם בין כל הכתבות?
• האם יש כתבה ספציפית שהתחברתם אליה או שנגעה בכם? מדוע?
• מדוע בחרתם לשים את המדבקות כמו ששמתם?
• אתם חושבים שהיה אפשר למנוע את הסיטואציות שהיו בכתבות?
אפשר לנגן שיר רקע על מנת להכניס את החניכים לאווירה.
נתלה פלקט על הקיר שעליו נרשום בגדול: "איך אני יכול להשפיע?".
לאחר מכן נשאל את החניכים מה הם מרגישים שהם יכולים לעשות וכיצד הם יכולים
להשפיע בנושא זהירות בדרכים?
נכתוב על הפלקט את ההצעות שהחניכים הציעו, נדבר איתם עליהן.
בחלק השני של המתודה נעודד את החניכים לשינוי והעלאת המודעות לנושא בסניף.
נחלק להם בריסטולים וטושים שעליהם נרשום את ההצעות והרעיונות שהעלו לפני כן:
סיסמאות בנושא, עצות, חוקים וכדומה. החניכים יקשטו את השלטים ונתלה אותם על
הקירות בסניף.
דיון